Hej!

Ska snart lägga lite nya golvvärmerör och sen flytspackla ovanpå. Längst bak i bild kommer ett PEX rör med KV till toaletten, visst skalar jag bara av den grå yttre plasten och låter det sticka upp i flytspacklet? Det ska på tätskikt och stengolv sen också (det gör inte jag själv).

Kan det bli svårt med tätskiktet om PEX röret hamnar för nära väggen? Finns det några regler kring avstånd från vägg tom?

• Ett hörn av ett badrum under renovering med blottade väggar, ett handfat och en bottenplatta där PEX-rör ska installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå PEX rörskarv nära en rödmarkerad vägg, med avskalad yttre plast, redo för flytspackel och stengolvinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstått GVK rätt så skall det vara minst 60 mm mellan rör och vägg.

Om det är möjligt bör röret komma från väggen istället för golvet.

Ser ut som det bara skall var wc och inte dusch/bad. Då är risken för fuktskador rätt låg då det normal inte är något "fukttryck".

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Ska se om jag kan få röret i väggen, är det någon minsta höjd rör/golv då också?

Visst ska den grå plasten bort när jag gjuter sen?

med röret sådär så går det aldrig att göra saken korrekt utan det blir en avvikelse och "på egen risk" Sen kan man ju fråga sig vad det är för typ av koppling? Ser ut som gummislang och nån presshylsa........

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
E erik_m_a skrev:
Ska se om jag kan få röret i väggen, är det någon minsta höjd rör/golv då också?

Bara WC.

S Stefan1972 skrev:
med röret sådär så går det aldrig att göra saken korrekt utan det blir en avvikelse och "på egen risk" Sen kan man ju fråga sig vad det är för typ av koppling? Ser ut som gummislang och nån presshylsa........
En temporär variant för toaletten från 40-talet.

Ge gärna tips på hur det blir korrekt…:)

E erik_m_a skrev:

Jag skulle behålla den grå plasten om du menar det yttre skyddsröret.
Det är normalt det yttre röret som skall anslutas mot tätskiktet.

• Gilla
erik_m_a och 1 till
  • Laddar…
Ska det vara korrekt och enligt försäkringsbolag renoverat och ersättningsbart så får du inte ha nå vattenledningar upp ur golv alls. Det är ju inte så lätt alla gånger men ska man få det där bra så ska ju röret komma upp på gott avstånd från både vägg och avlopp. Detta för att få dit korrekt tätskikt på avlopp och vattenledning.

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Flyttade röret en bit, det går inte dra i väggen av olika skäl, men nu iaf lite mer korrekt. Tack för svar!

Om nu röret måste vara kvar och du inte klarar att gå upp med en ny pex å rör i väggen . Så skall de vara 6 cm från vägg och gärna 12cm från toa rör så att du kan montera en manschett korrekt på pex röret,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.