3 916 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Uppstartskostnad vägförening
Hej
Vi är ett 20-tal fastigheter på tre närliggande vägar som brukar samordna underhållet på vägarna, främst plogning. Det blir alltid en massa diskussioner kring upphandlingar, frekvenser, fördelning av kostnader osv och det hela bygger mycket på välvilja från några enstaka hushåll att ansvara för kostnadsfördelning och insamling av avgifter från övriga. Dvs att ligga ute med pengar till övriga betalar. I år blev det extra rörigt, mycket pengar och upprörda känslor och frågan om att bilda vägförening kom upp. Flera menar att det är väldigt dyrt med förrättningskostnader och att man heller inte kan få något estimat presenterat. Andra menar att det heller inte går att få finansiering för uppstarten (lån). Är det någon som har erfarenhet av vad uppstartskostnaden för en vägförening är? Jag skulle också gärna vilja veta vad det är som driver kostnader?
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,
Stefan
Vi är ett 20-tal fastigheter på tre närliggande vägar som brukar samordna underhållet på vägarna, främst plogning. Det blir alltid en massa diskussioner kring upphandlingar, frekvenser, fördelning av kostnader osv och det hela bygger mycket på välvilja från några enstaka hushåll att ansvara för kostnadsfördelning och insamling av avgifter från övriga. Dvs att ligga ute med pengar till övriga betalar. I år blev det extra rörigt, mycket pengar och upprörda känslor och frågan om att bilda vägförening kom upp. Flera menar att det är väldigt dyrt med förrättningskostnader och att man heller inte kan få något estimat presenterat. Andra menar att det heller inte går att få finansiering för uppstarten (lån). Är det någon som har erfarenhet av vad uppstartskostnaden för en vägförening är? Jag skulle också gärna vilja veta vad det är som driver kostnader?
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,
Stefan
Har ingen info om vad det kostar inledningsvis, men har man en förening så får man (kan man få?) bidrag från både kommun och stat för att hålla vägen farbar, vilket jag gissar att man inte kan få annars.
I vår förening står bidragen för en ganska stor del av kostnaderna.
I vår förening står bidragen för en ganska stor del av kostnaderna.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Jag har hört siffror i storleksordningen 30 - 50 000 i förrättningskostnader. Har ingen aning om hur dyrt det är i värsta fall.
Jag tror att EN kostnadsdrivande faktor är om det finns tveksamheter om vägens dragning, omnågon fastighetsägare i samband med bildandet av samfälligheten hävdar att vägen egentligen inte får gå på hans mark, och liknande frågor.
Jag tror att EN kostnadsdrivande faktor är om det finns tveksamheter om vägens dragning, omnågon fastighetsägare i samband med bildandet av samfälligheten hävdar att vägen egentligen inte får gå på hans mark, och liknande frågor.
Jag tror de flesta i grunden är överens, möjligen kommer det bli diskussion kring en bra modell för andelstal mellan fast och fritidsboende och kanske även för dem som har önskemål om plogning inne på egen mark. De flesta är mest oroliga för kostnaden och hur man ska betala sin del av uppstarten. Sen är det några fastigheter, på egen väg,som vill sköta sig själva och troligtvis kommer motsätta sig att vara med i en gemensam anläggning. Då ser övriga en risk i att det kommer driva ”förrättningstrassel” som ”vi” får stå för.M Martin_A skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Lantmäteriet tillämpar standardmetoder för fördelning mellan fast och fritidsboende. Det är bra om man kan få förrättningsbeslutet från länstyrelsen skrivet så att föreningen själv kan skriv om en fastighet från fritidsboende till permanent, eller tvärtom. Annars krävs det en ny förrättning om någon ändra boendeform.
Plogning på mark som inte omfattas av samfälligheten, tror jag inte att samfälligheten kan eller får blanda sig i.
Plogning på mark som inte omfattas av samfälligheten, tror jag inte att samfälligheten kan eller får blanda sig i.
Klicka här för att svara