Tänker du köra med Mesh nätverk mellan X60 nodernas eller ansluta dem med kabel?

Tänker du konfigurera något Wi-Fi-gästnätverk?
Antar att man blir av med gäst-Wi-Fi om man kör med extern router.

Beroende vem som är tjänsteleverantör kan det ingå en router. Då kan du använda den men avaktiverar det trådlösa och använder dina TP som AP.

blackarrow blackarrow skrev:
Jag kunde konfigurera det M9 och det dök upp som nät, men kör trådlöst mellan M9orna.

Tänker du köra med Mesh nätverk mellan X60 nodernas eller ansluta dem med kabel?

Tänker du konfigurera något Wi-Fi-gästnätverk?
Måste varje Mesh-puck vara kopplad till nästa Mesh-puck med kabel eller räknas de som trådbundna om varje Mesh-puck har kopplats in i nätverksuttaget i väggen?

Inget måste med gästnätverk, hade varit lite kul bara.

A AndersS skrev:
Jag kunde konfigurera det M9 och det dök upp som nät, men kör trådlöst mellan M9orna.
Med routerfunktionen i M9 avstängd?

Med routerfunktionen i M9 avstängd?
Japp, kör dem som AP och kollade nu igen och gjorde ny nätsökning.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vem har du som tjänsteleverantörer?
Dom tillhandahåller router oftast. Jag har Telia och säljaren tipsade om att välja prova på under 3 månader med 1000/1000 Mbit då får man en bättre router från start.
Jag testade genom router + switch + stationär dator > 10år gammal med TP-test 960 Mbit och på iPad på 1m avstånd över 540 Mbit.
Före 3 månaders testperiod ändrade jag till 100/100 då 1000/1000 hade kostat 990 i fortsättningen.
Kollade precis har 265 Mbit ner och 97 Mbit upp på en iPad!

S Sanderson_2 skrev:
Måste varje Mesh-puck vara kopplad till nästa Mesh-puck med kabel eller räknas de som trådbundna om varje Mesh-puck har kopplats in i nätverksuttaget i väggen?

Inget måste med gästnätverk, hade varit lite kul bara.
Nej, du måste inte dra kablar mellan X60 noderna. Kablarna ska bara anslutas till samma lokala nätverk, LAN. Snyggast är att ansluta med kabel till den centrala switchen i mediaskåpet. I ett hus utan nätverkskablage hade det kanske varit enklare att dra kabeln vidare från en puck till nästa, men för dig blir det väl i stort sett omöjligt, eller i alla fall onödigt.

Det sitter en liten switch i varje X60 Puck (som inte agerar router) stå det fungerar också.
Antagligen är det bra att spara den extra porten till annat eftersom du bara har en port i nätverksuttaget.

J
L Leif i Skåne skrev:
Vem har du som tjänsteleverantörer?
Dom tillhandahåller router oftast. Jag har Telia och säljaren tipsade om att välja prova på under 3 månader med 1000/1000 Mbit då får man en bättre router från start.
Jag testade genom router + switch + stationär dator > 10år gammal med TP-test 960 Mbit och på iPad på 1m avstånd över 540 Mbit.
Före 3 månaders testperiod ändrade jag till 100/100 då 1000/1000 hade kostat 990 i fortsättningen.
Kollade precis har 265 Mbit ner och 97 Mbit upp på en iPad!
Jag kommer att ha Telia Öppen Fiber. Har inte sett något om den typen av Prova på, men ska hålla ögonen öppna.

Jag läste i en annan tråd följande:

"Betänk följande:
Oftast får man bara en ip-adress för internet, så om man vill använda flera datorer/mm samtidigt så måste man dela upp VLANen innan routern om man inte har en router som klarar VLANuppdelningen"

Kommer det ändå att fungera om jag skulle välja att sätta en X60 som router i "dataskåpet" och sedan koppla den till en Switch? Eller behöver jag en annan router för att det ska fungera?

R
S Sanderson_2 skrev:

"Betänk följande:
Oftast får man bara en ip-adress för internet, så om man vill använda flera datorer/mm samtidigt så måste man dela upp VLANen innan routern om man inte har en router som klarar VLANuppdelningen"

Kommer det ändå att fungera om jag skulle välja att sätta en X60 som router i "dataskåpet" och sedan koppla den till en Switch? Eller behöver jag en annan router för att det ska fungera?
VLAN är inte inblandat för internettrafiken. Det går otaggat på port ett i "fiberboxen" i Telias Öppen fiber. Och det har verkligen inget att göra med hur många IP-adresser operatören delar ut. Vilken tråd läste du det i?

Så länge din X60 har NAT (översättning av de privata adresser du använder internt i ditt nät till den enda Telia ger dig) så kommer det fungera.

R RoAd skrev:
VLAN är inte inblandat för internettrafiken. Det går otaggat på port ett i "fiberboxen" i Telias Öppen fiber. Och det har verkligen inget att göra med hur många IP-adresser operatören delar ut. Vilken tråd läste du det i?

Så länge din X60 har NAT (översättning av de privata adresser du använder internt i ditt nät till den enda Telia ger dig) så kommer det fungera.
https://www.byggahus.se/forum/threads/telia-oeppen-fiber-och-de-olika-uttagen-pa-switchen.262380/

S Sanderson_2 skrev:
Jag kommer att ha Telia Öppen Fiber. Har inte sett något om den typen av Prova på, men ska hålla ögonen öppna.
Telia Öppen blir din fiberoperatör, sedan kan du också välja Telia som tjänsteleverantör eller någon annan.
Jag tolkar det som du beställt tjänst från Telia för Internet/Bredband och då brukar en router ingå, du angav tidigare 250Mbit/s som hastighet du beställt.

R
S Sanderson_2 skrev:
[länk]
Demmpas inlägg är helt enkelt fel.

S Sanderson_2 skrev:

"Betänk följande:

Krångla inte till det utan testa med en X60 som router i skåpet (wifi på) kopplat till en switch och sedan till dina nätverksuttag. Anslut övriga två X60 med kabel på lämplig plats i rum där du har nätverksuttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.