Hej!

Vi håller på att byta trossbotten och isolering i en del av huset. Snart ska vi lägga nya golvspånskivor och därefter ett massivt brädgolv.

Problemet är att vi måste ansluta mot den befintliga golvspånskivan i den del av huset som vi inte öppnar upp.

En av golvreglarna i den öppnade delen ligger nästan 2 cm lägre än de övriga, vilket gör att den befintliga golvspånskivan har följt med ned där (se bilder).

Min tanke har varit att bygga upp den låga regeln med en extra regel så att den kommer i samma höjd som övriga reglar. Problemet blir då att den nya golvspånskivan hamnar cirka 1,5–2 cm högre än den befintliga spånskivan precis i skarven mot den gamla delen av golvet.

Hur hade ni löst detta? Det känns trist att låta den nya delen följa sättningen när vi har möjlighet att fixa det här.

Hur nära väggen vågar jag kapa spånskivan på den väggen där isoleringen är synlig? Om jag kapar den typ 2,5 cm från väggen så kommer ju den delen av den gamla skivan att täckas av osb+gips, och då spelar inte höjdskillnaden någon roll. Jag är lite orolig att golvspånskivan kan förlora bärighet då, men jag kanske tänker fel?

Gällande lutningen på vid den andra väggen, så tänker jag att jag limmar och skuvar fast kilar för att kompensera lutningen. Låter det bra eller finns det ett smartare sätt?

Bifogar två bilder där man ser hur golvspånskivan har sjunkit ihop, dels för att nästa regel är lägre och dels för att de har byggt en vägg mellan två reglar. Jag har skruvat dit några kortlingar under den befintliga väggen för att stabilisera upp.

• Skärmavbild 2026-07-04 kl. 16.57.13.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2026-07-04 kl. 16.57.31.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Erruk2 skrev:
Det känns trist att låta den nya delen följa sättningen när vi har möjlighet att fixa det här.
Absolut. Jag antar kortlingarna stoppar sättningen. Har man bara stoppat sättningen så den inte fortsätter tycker jag det låter bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.