Hejsan,
Funderar lite inför framtida byte av uppvärmning.
Nuvarande setup: Vedpanna Baxi Solo Innova (2007), 2 000 liter ack-tank, elpatroner på totalt 10,5 kW. Fastighetens nettobehov: ca 16 200 kWh/år.
Väger mellan två spår:
Alternativ 1: Komplettera med NIBE S2125-12 + SMO S40
Dockar monoblock-pumpen direkt mot ack-tanken för helt automatisk timprisstyrning via Nord Pool (Smart Price Adaption). Sparar den gamla pannan som backup.
Kostnad: Ca 100 000 – 110 000 kr installerat och klart (efter ROT).
Alternativ 2: Fortsätta på rent vedspår (Ny panna på sikt)
Elda vidare och byta ut Baxin mot en ny vedpanna när den nuvarande ger upp.
Kostnad: Ca 82 000 – 85 000 kr installerat och klart (efter ROT) då tankar och laddomat redan finns.
Mina 2 frågor till forumet:
Räcker en S2125-12 till för att snabbt ladda 2 000 liter under de billiga nattimmarna på vintern, eller bör man gå upp till storlek 16?

Hur bra fungerar NIBE:s automatiska elprisstyrning (SMO S40) i praktiken ihop med stora ackumulatorvolymer?

Börjar närma mig pensionsåldern och vet inte riktigt hur länge man orkar hålla på med vedhanteringen. Köper långved som jag själv kapar och klyver. Ca 15 m3/år går åt.
Tacksam för era erfarenheter!

Vad måste du ha för temperatur i tanken för att klara av att värma huset de dyra timmarna på vintern?

Om vi antar att värmepumpen ger runt 10 kW när det är kallt på vintern och huset behöver 5 kW för att hålla sig varmt. Då värms tanken med 5 kW, vilket gör att det tar ca 10 timmar att värma den från 40 till 60 grader.

Nackdelen med att värma en tank med värmepumpen är att både verkningsgrad, slitage och uteffekt minskar med ökad vattentemperatur. De gånger jag har räknat på det har det inte lönat sig i längden, utan det mest ekonomiska brukar vara att koppla värmepumpen direkt på värmesystemet med flytande kondensering.

Eller också skippar man smart styrning och låter VP ladda efter behov. Har vanligt rörligt elpris så slipper man tänka på att behöva optimera sin elanvändning. Gör av med ca 4000 kwh/år nu och skulle man köra VP skulle kanske förbrukningen öka till 10000 kwh/år. Men å andra sidan så slipper man ju allt som har med vedhantering att göra. Ev kanske köper in 5 m3 för att stödelda när det är som kallast. Energibehovet när det är som kallast är ca en eldning / dygn då tempen sjunker från ca 90 till 50 grader i tanken, ca 115 kwh.
Hur som haver så måste jag inom rimlig tid investera i ny panna alt annat uppvärmningssystem

Varför inte köpa till innerdelen s325 å kunna köra flytade kondensering å få vp att gå så optimalt som möjligt. Köp ev till axc 40 så kan vp styra vedpannan/ acktank när du eldar om du funderar på att fortsätta elda

V Vector skrev:
Varför inte köpa till innerdelen s325 å kunna köra flytade kondensering å få vp att gå så optimalt som möjligt. Köp ev till axc 40 så kan vp styra vedpannan/ acktank när du eldar om du funderar på att fortsätta elda
Tack för era förslag. Ska fundera lite på vad som är bäst. Är ingen panik då pannan verkar vara i god kondition och jag har ca 40 m3 färdig ved liggande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.