Hej alla sakkunniga.
Jag har låtit en konstruktör ta fram en ritning på en avbärande stålbalk som jag vidarebefordrat till externt företag för installation i Stockholm.

Det arbete som ska utföras är följande:
•Längdkapa balken (IPE180) till 4100mm.
•Svetsa på vinklar för infästning.
•Transport 2-3mil
•Installation av balk med 45x95mm stående reglar som upplägg i vardera ände.
•Nödvändig kilning mellan balk och ovan träbjälklag.
•Infästning.
•Isolering av balkens hålrum med stenull.
•Inklädnad av balk med 13mm gips.

Den tidigare väggen är riven. Den var inte bärande men hade fått viss stabiliserande effekt för övervåningens golv, därav ska balken installeras. Brandskyddsmålning av balken ingår inte i uppdraget.

Nu till min fråga! Jag har ingen erfarenhet på detta område och känner mig rådvill. Så jag undrar vilken ungefärlig prisbild, inkl material, ni skulle bedöma för detta jobb? Jag har fått en offert från företaget men väntar med att delge summan för att inte påverka er bedömning.

Tack på förhand!

Hej och välkommen till Byggahus!
Är installationsplatsen centralt belägen kanske 5 trappor upp utan hiss och svårt att hitta parkering för lastbil?

Om du behöver veta exakt vad det kostar får du ta in flera offerter, är du inte beroende av en exakt summa anlitar du ett företag du litar på på löpande räkning.

• Gilla
nino
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!
Är installationsplatsen centralt belägen kanske 5 trappor upp utan hiss och svårt att hitta parkering för lastbil?

Om du behöver veta exakt vad det kostar får du ta in flera offerter, är du inte beroende av en exakt summa anlitar du ett företag du litar på på löpande räkning.
Hej,
Det skulle jag ju förstås ha beskrivit redan från början.
Det är en villa med bra parkeringsmöjligheter och installationsplatsen ligger i bottenplan med möjlighet att lyfta in balken genom ett fönster.
Jag behöver inget exakt pris, mer en uppskattning för att bedöma om offerten jag fått är rimlig. Jag har blivit rekommenderad till företaget av en bekant men har ingen egen erfarenhet av dem.

Gissar två gubbar heldag a 750kr/h per gubbe + bil och resa (eller betydligt mer om du anlitar några "Stockholmare" på fastpris)

• Gilla
PeJan_8
  • Laddar…
Ja du...
Det här är ett sånt där jobb som man kan få avklarat för "en back pilsner" om man hittar rätt balk på skroten eller i nån lada och känner nån som kan svetsa. Eller, som sagt, två gubbar á 7-900 kr i timmen en heldag + bil + nåt mer = 15-25 000.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
F
Balken med svetsning kostar några tusen… typ 8-12 men transport. Sen ett isolerat jobb där firman inte sett förutsättningarna och inte vill ta nån risk. Skulle gissa på 45-60kkr.

Varför inte köpa balken av en mekanisk firma och resten på löpande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.