46 896 läst ·
198 svar
47k läst
198 svar
Uppskattat pris från elektriker
Du verkar inte veta nåt om priser på material hos grossist via din elektriker resp hos nätbutik. Ska du köpa nätmaterial (du ska dessutom veta vad du ska köpa) och sedan kanske råka ut för garantiutbyte så får du ta hem elektrikern igen på din bekostnad och sedan skicka in/reklamera det som är trasigt och sedan vänta på ny utbytesprodukt och sen ta hem elektrikern igen på din bekostnad för inkoppling av den utbytta produkten. Köper du produkter av elektrikern via grossist så står din elektriker för utbytet.. Därför är det helt jädra omöjligt att jämföra nätpriser med pris av hantverkaren inkluderat garantin. Dessutom måste man ju göra en liten vinst som ska betala verktyg, arbetskläder, ansvarsförsäkringar mm. Blir så trött på såna här kommentarer. Starta en firma själv får du se.M mojjen skrev:Som redan nämnts, går klart formerna för debitering av material. Det är väl här dom flesta kommer i kläm. Börjar han prata om "rabatt på listpris" dra öronen åt dig, säg att rabatter mot gross är inte ok . Skriv i så fall in något i stil med pris för offererat material får ej överstiga marknadspris på nätbutiker eller motsvarande publikt konsumentpris med mer än tex 30%.
Exakt!K Kenta_S skrev:Du verkar inte veta nåt om priser på material hos grossist via din elektriker resp hos nätbutik. Ska du köpa nätmaterial (du ska dessutom veta vad du ska köpa) och sedan kanske råka ut för garantiutbyte så får du ta hem elektrikern igen på din bekostnad och sedan skicka in/reklamera det som är trasigt och sedan vänta på ny utbytesprodukt och sen ta hem elektrikern igen på din bekostnad för inkoppling av den utbytta produkten. Köper du produkter av elektrikern via grossist så står din elektriker för utbytet.. Därför är det helt jädra omöjligt att jämföra nätpriser med pris av hantverkaren inkluderat garantin. Dessutom måste man ju göra en liten vinst som ska betala verktyg, arbetskläder, ansvarsförsäkringar mm. Blir så trött på såna här kommentarer. Starta en firma själv får du se.
Jag brukar säga till mina kunder att jag har inte möjlighet konkurrera mot nätbutiker.
Om kunder köper själv materialet får han själv installera också.
Nätbutikerna säljer bara materialet men vi hantverkare säljer materialet och tjänster samt projekterar att det blir korrekt enligt regler samt ger garantier på hela installation.
Om jag kommer ihåg rätt så finns det heller inget fall där en privatperson som bestridit en elfirmas faktura och haft nätpriser som referenspris där denne fått rätt i domstol. Sen ska man självklart inte ta oskäligt betalt för den saken skull. Jag brukar säga att den tid jag får lägga på en privatperson är dubbelt mer än jag tycker mig kunna debitera. Ändå tycker en del att det blir dyrt, inte konstigt att man blir förbannad på dessa resonemang hos självutnämnda experter. Vem kommer med en kasse till bilverkstan innehållande Olja, filter, nya tändstift etc. När man ska serva sin bil och dessutom har man skruvat lite själv för att göra jobbet lite billigare... får man inte en smäll på truten så kommer man bli avvisad till någon liten lokalmeck som inte är så nogaräknad. Väldigt konstigt att till elektrikern tycker man sig kunna göra så. Den dagen Elsäkerhetsverket ändrar så vi elinstallatörer kan friskriva oss från det som "privatare" gjort själva så ska jag sluta vara så grinig övar att det faktiskt idag är just vi som har det juridiska ansvaret och det går inte att skriva över på en privatperson. Av den anledningen ska "man" INTE befatta sig med något som en annan människa/firma då måste enligt gällande ellag stå för. Ja jag är skitless på vårt regelverk!L Lassiter skrev:Exakt!
Jag brukar säga till mina kunder att jag har inte möjlighet konkurrera mot nätbutiker.
Om kunder köper själv materialet får han själv installera också.
Nätbutikerna säljer bara materialet men vi hantverkare säljer materialet och tjänster samt projekterar att det blir korrekt enligt regler samt ger garantier på hela installation.
Därför jag påpekade att man behöver skriva till ett överenskommet påslag. Rabattsatsen var ett exempel. Nu ör hag sedan väldigt längensjälv kund till Ahlsell. Så jag har absolut koll på vad et innebär att handla på nät rep gross. Fsktum är att det ör ingen skillnad alls. Ansvaret landar i vem som handlar. Ahlsell är inte dyrare än en nätbutik på standard material. Exxact uttag etc köper jag billigare där än hos någon nätbutik jag hittat. Men då ahlsells lista som inte på något sätt är tänkt att spegla ett konsumentslutpris. Men ofta används som ett bra sätt att ta oskäligt betalt av ouppmärksamma kunde. Så är påslagsavtal en bra lösning.K Kenta_S skrev:Du verkar inte veta nåt om priser på material hos grossist via din elektriker resp hos nätbutik. Ska du köpa nätmaterial (du ska dessutom veta vad du ska köpa) och sedan kanske råka ut för garantiutbyte så får du ta hem elektrikern igen på din bekostnad och sedan skicka in/reklamera det som är trasigt och sedan vänta på ny utbytesprodukt och sen ta hem elektrikern igen på din bekostnad för inkoppling av den utbytta produkten. Köper du produkter av elektrikern via grossist så står din elektriker för utbytet.. Därför är det helt jädra omöjligt att jämföra nätpriser med pris av hantverkaren inkluderat garantin. Dessutom måste man ju göra en liten vinst som ska betala verktyg, arbetskläder, ansvarsförsäkringar mm. Blir så trött på såna här kommentarer. Starta en firma själv får du se.
Med större jobb kan jag ha avtal inköpspriset + 20%M mojjen skrev:Därför jag påpekade att man behöver skriva till ett överenskommet påslag. Rabattsatsen var ett exempel. Nu ör hag sedan väldigt längensjälv kund till Ahlsell. Så jag har absolut koll på vad et innebär att handla på nät rep gross. Fsktum är att det ör ingen skillnad alls. Ansvaret landar i vem som handlar. Ahlsell är inte dyrare än en nätbutik på standard material. Exxact uttag etc köper jag billigare där än hos någon nätbutik jag hittat. Men då ahlsells lista som inte på något sätt är tänkt att spegla ett konsumentslutpris. Men ofta används som ett bra sätt att ta oskäligt betalt av ouppmärksamma kunde. Så är påslagsavtal en bra lösning.
Med små jobb ger man ett ungefärligt total kostnad efter ROT
L Lassiter skrev:
Det tycker jag är sunt. Problem uppstår när man inte lämnar ett pris och sen kör 400% påslag. Har man lämnat ett ungefärligt pris och håller sig ungefär inom de stipulerade 15% avvikelse, så har jag inga åsikter i om man har 200% på kabel, men kanske har 20% på värmepumpen. Men då har kunden fått info och förväntningarna därefter..
Grossisterna är ofta dyrare än nätbutiker. Har haft många samtal med mina grossar. Ex ett Lvi ringde jag särskilt till min säljare och bad dem göra bättre pris än mitt rabattbrev, gick inte. Bauhaus var billigare vilket jag sa till den personen som frågade (ej en kund) men skulle ett sånt element haverera så blir det skitstruligt för kund som köpt på nätet. Om jag skulle prissätta kundmaterial med en rabatt från grossens listpris eller procentpåslag på mitt rabattbrev och priset blir detsamma så är det väl skitsamma hur man presenterat priset. Få hantverkare sätter i system att lura kunden. Finns såklart de som gör det. Resonemangen idag är att ditt o datt ska ingå och det är så självklart att kund ska få veta så mycket vad allt ska kosta etc. Det är här det blir väldigt knepigt. I ett hus där elen är felaktig och dåligt utförd så blir det fördyrande o problem. Sånt är omöjligt att veta för el syns sällan och tyvärr allt kostar pengar. Man kan besikta ett hus innan man börjar arbeta och sedan ge tre förslag på utförande och kvalitet men vem ska betala allt detta jobb? Förr kunde man höfta och ibland blev det rätt och ibland fel. Nu är en privatkund så oerhört skyddad av våra myndigheter att det inte går att göra så längre. Får bara bli +15% dyrare än offererat pris UTAN ATT MAN INFORMERAT OM FÖRDYRINGAR och det är inte lätt att mitt i se sånt när det är bråttom. Mest ärligt är väl att man betalar när jobbet är klart.M mojjen skrev:Därför jag påpekade att man behöver skriva till ett överenskommet påslag. Rabattsatsen var ett exempel. Nu ör hag sedan väldigt längensjälv kund till Ahlsell. Så jag har absolut koll på vad et innebär att handla på nät rep gross. Fsktum är att det ör ingen skillnad alls. Ansvaret landar i vem som handlar. Ahlsell är inte dyrare än en nätbutik på standard material. Exxact uttag etc köper jag billigare där än hos någon nätbutik jag hittat. Men då ahlsells lista som inte på något sätt är tänkt att spegla ett konsumentslutpris. Men ofta används som ett bra sätt att ta oskäligt betalt av ouppmärksamma kunde. Så är påslagsavtal en bra lösning.
Bor man i ett bra hus där el är väl utförd o laglig så blir jobbet inte så dyrt och i annat fall det omvända, i hus med hempul som inte är kontrollerat eller uppmätt etc så blir det dyrare.
Att höfta ett pris är skitsvårt och kunden vet sällan vad eller hur man kan göra med elen. Den kunskapen har ofta en bra elektriker.
Den kunskapen är dessvärre inte gratis utan det kostar pengar o tid att kolla på jobb och göra tids och kostnadsuppskattningar. Nu blev min kommentar lite mer än just bara materialpriserna men just det att man här ska nästan sälja materialet till plus minus noll så finns det ju ännu mindre utrymme för massa diskussioner, förslag mm. Om priset är fastslaget.
Man är bakbunden helt enkelt. Dessutom är ett eljobb sällan särskilt omfattande. Från några timmar till några dagar men diskussioner och alternativ om utförande är nästan oändliga beroende på vilken sorts kund man står inför och hur ska man veta det?!
Det gör man först efter man arbetat ihop flera gånger. En viss kund vill ha extra allt och nästa bara ha det enkelt... Skitsvårt att veta utan en liten förundersökning på plats med reskostnad, bilkostnad o arbetskostnad sen en massa frågor och svar... 10 tim senare kanske man kommit fram till vad kunden önskat. Det går nog inte att ta betalt för de 10 timmarna, kanske 3-4 och resten är man redan minus innan man ens börjat spika fram kabeln eller vad man nu ska göra för jobb.
Ja jag saknar tiden när jag var anställd då man alla fall fick betalt de timmarna man var på jobbet. Idag blir det bara ev lön om någon faktura kan skickas som motsvarar det nedlagda jobbet vilket det aldrig gör.
Vet att det finns hantverkare som inte erbjuder olika alternativ utan de kör ett visst race, tycker det är "sådär" dock tjänar nog de hantverkarna lite pengar så det är olika arbetsmetoder. Men att i efterhand som kund känna att jag inte fick annat alternativ eller så kanske inte är så kul, jag skulle vilja veta o kanske tänka lite framåt...
Här ute på bygden är det gott om hantverkare i grannskapet.
Blir oftast ingen bilersättning alls.
Där jag bodde tidigare, fanns elektrikern tvärs över gatan.
Inte fasiken tog han betalt för skoslitage.
Men så är det väl inte i en stad?
Alla hantverkare verkar alltid bo på andra sidan stan.
Ja, ja jag skrev också tidigare om en elektriker som bor typ 5 mil bort. Men han var så gullig att han samordnade resorna till flera behövande i min omgivning.
Ett sätt att konkurrera.
Så gott om jobb är det väl inte i städerna?
Blir oftast ingen bilersättning alls.
Där jag bodde tidigare, fanns elektrikern tvärs över gatan.
Inte fasiken tog han betalt för skoslitage.
Men så är det väl inte i en stad?
Alla hantverkare verkar alltid bo på andra sidan stan.
Ja, ja jag skrev också tidigare om en elektriker som bor typ 5 mil bort. Men han var så gullig att han samordnade resorna till flera behövande i min omgivning.
Ett sätt att konkurrera.
Så gott om jobb är det väl inte i städerna?