8 592 läst ·
49 svar
9k läst
49 svar
Uppsättning av hemmanätverk - har jag gjort rätt?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Jag har sagt det förr men man måste skilja på DHCP på "utgående" porten (DHCP klineten) och portarna inåt (DHCP server).
Mot Boxer ska du ha DHCP-klienten kvar medans DHCP-servern ska vara avstängd då du har en DHCP-server aktiv på dlink.
Mot Boxer ska du ha DHCP-klienten kvar medans DHCP-servern ska vara avstängd då du har en DHCP-server aktiv på dlink.
Precis det jag försökt förmedla också. Dock så undrar jag om Boxer-utrustningen inte är tillräckligt konfigurerbar..TheStills skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Sökte lite men kan det vara så att det är ett "Bredbandsmodem Inteno X5669 Residential Gateway"?
Där står det att den har DHCP- server /-client....
Har dock inte hittat manualen för webgränssnitts funktionen.. Bara en installations guide.
Men det står också att det kan vara så att leverantören har lagt in sin egen mjukvara som har vissa saker avstängda
Edit: Hittade den
http://www.netmedia.fi/pdf/inteno_manual_x5668_x5668u_eng_pa1.pdf
Om det nu är en dylik
Där står det att den har DHCP- server /-client....
Har dock inte hittat manualen för webgränssnitts funktionen.. Bara en installations guide.
Men det står också att det kan vara så att leverantören har lagt in sin egen mjukvara som har vissa saker avstängda
Edit: Hittade den
http://www.netmedia.fi/pdf/inteno_manual_x5668_x5668u_eng_pa1.pdf
Om det nu är en dylik
Redigerat:
Medlem
· Gävleborg
· 153 inlägg
Vill du inte ha några problem med ditt nätverk SÅ slänger du ut denna Dead-Link och införskaffar i en router som fungerar. D-Link och Netgear har enorma prestandaförluster och loopar sig själva med att inte fungera.
Som utbildad nätverkstekniker så vet jag vad jag pratar om.
Som utbildad nätverkstekniker så vet jag vad jag pratar om.
Hej!
vet inte om du fått rätt på ditt problem men här kan vara en lösning. Har inte läst igenom alla svar och är inte helt insatt i ditt problem. Men just att du tappar kontakten mellan D-link DIR-655 och dina trådlösa enheter. Jag hade exakt samma problem och kontaktade supporten. Då fick jag följande svar som hjälpe mitt problem. Har inte haft något strul sedan dess och det var slutet 2008.
vet inte om du fått rätt på ditt problem men här kan vara en lösning. Har inte läst igenom alla svar och är inte helt insatt i ditt problem. Men just att du tappar kontakten mellan D-link DIR-655 och dina trådlösa enheter. Jag hade exakt samma problem och kontaktade supporten. Då fick jag följande svar som hjälpe mitt problem. Har inte haft något strul sedan dess och det var slutet 2008.
Lycka till!Bäste D-Link kund!
Är det firmware 1.11EU som du har i routern? Du kan prova gå in på "Advanced" > "QoS engine" och bocka ur "Enable traffic shaping". Det går att lägga in värden manuellt här men prova först med att ha den helt avstängd.
Routern bör heller inte stå på någon annan elektrisk apparat då denna kan medföra värmeproblem.
För de trådlösa så kan du gå in på "Setup" > "Wireless settings" > "Manual wireless network setup" och ändra "802.11 mode" till "Mixed 802.11g and 802.11b" om inte samtliga av dina trådlösa datorer stödjer draft-n då kan du låta den vara på 802.11n, 802.11g and 802.11b.
Drivrutiner till samtliga trådlösa nätverkskort bör du också göra då vissa äldre drivrutiner kan ha en tendens att trigga routern till att stänga ner hela nätverket.
Klicka här för att svara