8 592 läst ·
49 svar
9k läst
49 svar
Uppsättning av hemmanätverk - har jag gjort rätt?
Nej, när du resetar den så återgår den till att vara en router och du kan logga in direkt på den.uno83 skrev:
Sidan 28 i manualen, avbocka enable DHCP server.
Redigerat:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
perkaby skrev:Om du delar ut IP-adresser med nätmask 255.255.254.0 i DHCP-servern så måste väl även sätta 255.255.254.0 i Boxer-routern, annars hittar den väl inte maskinerna i det andra subnätet?/QUOTE]
Det behöver du inte om inte Boxer burken ska vara den som initierar ett snack med någon annan...
Subnätmasken används när man ta reda på om destinationen ligger innan eller utanför sitt eget nät.
Alla routrar jag har haft har man kunnat konfigurara ip-range/subnät/defaultrouter. Linksys, dovado, tplink, netgear......uno83 skrev:
Men visst fortsätt att krångla till det......
I rest my case
TheStills skrev:Har svårt att se hur det kan vara krångligare att byta IP på D-linken än att byta netmask på boxer-boxen och ändra i DHCP o.s.v. Boxer-boxen behöver självklart ha rätt netmask eftersom den ska NATa trafiken mot Internet, och därmed måste den kunna skicka tillbaka trafiken till klienten.perkaby skrev:Om du delar ut IP-adresser med nätmask 255.255.254.0 i DHCP-servern så måste väl även sätta 255.255.254.0 i Boxer-routern, annars hittar den väl inte maskinerna i det andra subnätet?/QUOTE]
Det behöver du inte om inte Boxer burken ska vara den som initierar ett snack med någon annan...
Subnätmasken används när man ta reda på om destinationen ligger innan eller utanför sitt eget nät.
Alla routrar jag har haft har man kunnat konfigurara ip-range/subnät/defaultrouter. Linksys, dovado, tplink, netgear......
Men visst fortsätt att krångla till det......
I rest my case
uno83 skrev:Kan inte förstå var man ska krångla till det så mycket med en massa onödiga inställningar. Ställ om Dlinken till att vara switch och konfiga WIFI, klart.TheStills skrev:
Jag har kört routern ( DIR-655 ) som router, och kopplat kabel mellan Comhem boxens lanport och Dlink routerns WAN port, sen kört alla datorer mot dlinken, både trådlöst och trådbunden.
Alla kommer då få adresser på 192.168.0.x från dlinken.
Alla kommer då få adresser på 192.168.0.x från dlinken.
Så kan man också göra, men då får du två adressöversättningar, vilket kan vara lite jobbigt om man vill ha port forward uppsatt. Du har då ett nät på utsidan "Internet", ett nät mellan boxer-boxen och D-link WAN (192.168.1.0/24) och ett nät på insidan av d-link (192.168.0.0/24)
perkaby skrev:
Precis, och om routern har sitt eget nätt på 192.168.1.0/24 (255.255.255.0) och datorn som kommunicerar den ligger på 192.168.0.0/23 (255.255.254.0) så kommer inte routern att veta vart den ska skicka tillbaka paketen utan den kommer försöka skicka dem via sin default gateway som i det har fallet leder ut på internet...TheStills skrev:
Boxers ADSL är i alla avseenden en klenare produkt än din 655.
Det du ska göra är följande:
- Låt din Boxerrouter sitta först, ha wifi avstängt, men stäng även av DHCP och eventuella brandväggsfunktioner den må ha. Den ska ta emot extern IP bara. Låt den ha 192.168.1.1, det är fine.
- anslut en dator via nätverkskabel till din D-Link 655.
- din dator bör nu få en ip-address enligt 192.168.0.x. Om ej, gör en factory reset på den.
- när allt funkar som det ska, logga in på din D-link, konfigurera om dess WAN-ip till 192.168.1.2 (eller motsvarande 192.168.1.x som du önskar, bara inte 192.168.1.1)
- tala om för din D-link att default gateway är 192.168.1.1
-Subnetmask för alla ska vara 255.255.255.0. Jiddra inte med något annat, det genererar bara onödiga hopp och delays, om än små.
- Låt din D-link agera wifi-nav, dhcp m.m. för dina klienter i huset.
Tuta och kör.
Det du ska göra är följande:
- Låt din Boxerrouter sitta först, ha wifi avstängt, men stäng även av DHCP och eventuella brandväggsfunktioner den må ha. Den ska ta emot extern IP bara. Låt den ha 192.168.1.1, det är fine.
- anslut en dator via nätverkskabel till din D-Link 655.
- din dator bör nu få en ip-address enligt 192.168.0.x. Om ej, gör en factory reset på den.
- när allt funkar som det ska, logga in på din D-link, konfigurera om dess WAN-ip till 192.168.1.2 (eller motsvarande 192.168.1.x som du önskar, bara inte 192.168.1.1)
- tala om för din D-link att default gateway är 192.168.1.1
-Subnetmask för alla ska vara 255.255.255.0. Jiddra inte med något annat, det genererar bara onödiga hopp och delays, om än små.
- Låt din D-link agera wifi-nav, dhcp m.m. för dina klienter i huset.
Tuta och kör.
Fast boxer-boxen kommer ju oavsett att routa och adressöversätta, så den enda skillnaden är att du har dhcp i d-linken och att du får dubbel adressöversättning. DHCP-servern behöver ju knappast någon kraft heller. Jag skulle använda d-linken endast som switch och AP för Wifi.
Att dina trådlösa enheter kopplar ifrån sporadiskt har nog mycket att göra med dina kanalval.
Du kan inte bara välja vilka kanaler som helst, såvida du inte har riktigt långt till dina grannar.
LÄS: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels
Du måste se till att bandbredden på respektive kanal får plats, annars kommer du orsaka störningar för både dig och dina grannar, ni får sämre hastigheter och sämre räckvidd.
Kan du lista ut vem som har nätverket på kanal 9 så bör du prata med denne också...
Du kan inte bara välja vilka kanaler som helst, såvida du inte har riktigt långt till dina grannar.
LÄS: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels
Du måste se till att bandbredden på respektive kanal får plats, annars kommer du orsaka störningar för både dig och dina grannar, ni får sämre hastigheter och sämre räckvidd.
Kan du lista ut vem som har nätverket på kanal 9 så bör du prata med denne också...
hej!Bjurran skrev:Att dina trådlösa enheter kopplar ifrån sporadiskt har nog mycket att göra med dina kanalval.
LÄS: [länk]
Det är ju inte jag som har valt kanaler, detta är förinställt från fabrik. Jag har kollat på wiki-sidan men blev nog inte mycket klokare där... det enda jag kan se är ju att det är många som använder kanal 6 men jag vet inte vad 3+7 som det står för min dir 655 innebär, och vad jag i så fall bör ändra det till för att slippa nedkopplingarna?
Och varför är det viktigt vem som använder kanal 9?
tack på förhand
S