uno83 skrev:
Fast boxer-boxen kommer ju oavsett att routa och adressöversätta, så den enda skillnaden är att du har dhcp i d-linken och att du får dubbel adressöversättning. DHCP-servern behöver ju knappast någon kraft heller. Jag skulle använda d-linken endast som switch och AP för Wifi.
Nu blir ju det här lite av en nörd-i-nörd diskussion, men hur menar du att det blir en ytterligare adressöversättning från DHCP till default gateway när de sitter på samma subnät? DHCP-servern i det här fallet talar ju om för respektive tilldelad klient att klientens default gateway är 192.168.1.1 (att den själv har 192.168.1.2 eller ngt annat är ointressant i sammanhanget). Alltså kommer klienten som fått en IP DHCP-tilldelat att direkt gå mot default gateway, dvs 192.168.1.1 och där routas till boxers default gateway vidare.

Poängen var att man inte ska jiddra med olika subnät och maska om internt hemma och låta D-linken sköta allt.

timmelstad skrev:
Alltså kommer klienten som fått en IP DHCP-tilldelat att direkt gå mot default gateway, dvs 192.168.1.1 och där routas till boxers default gateway vidare.
Nej, jag tror oxå på dubbel-NAT, det routas inte automagiskt om du inte konfiguerar det. DLINK kommer NAT:a till 0-nätet, Boxer till sin Internet-address.. Dock är det väl inga bekymmer med det förutom när man kommer till mer avancerade alternativ.

timmelstad skrev:
Nu blir ju det här lite av en nörd-i-nörd diskussion, men hur menar du att det blir en ytterligare adressöversättning från DHCP till default gateway när de sitter på samma subnät? DHCP-servern i det här fallet talar ju om för respektive tilldelad klient att klientens default gateway är 192.168.1.1 (att den själv har 192.168.1.2 eller ngt annat är ointressant i sammanhanget). Alltså kommer klienten som fått en IP DHCP-tilldelat att direkt gå mot default gateway, dvs 192.168.1.1 och där routas till boxers default gateway vidare.

Poängen var att man inte ska jiddra med olika subnät och maska om internt hemma och låta D-linken sköta allt.
Jag fattade ditt inlägg som att man skulle låta boxern ligga kvar med 192.168.1.0/24 på sitt insidesnät, och på det nätet koppla in D-linkens WAN-port och ge den IP 192.168.1.2 på sitt utsidesinterface. Därefter kommer D-linken att dela ut DHCP på sina LAN-portar (och Wifi) på nätet 192.168.0.0/24. Därmed kommer boxer-boxen att routa och NATa mellan Internet och 192.168.1.0/24 och D-linken kommer att routa och NATa mellan 192.168.1.0/24 och 192.168.0.0/24.
Klienterna kommer alltså att ha default gateway 192.168.0.1, och den trafiken skickar D-linken sedan vidare (adressöversatt) till 192.168.1.1.

Klienterna kan inte prata direkt med 192.168.1.1 eftersom den inte ligger på deras nät. Default gateway måste ligga på 192.168.0.0/24-nätet, om det är det nätet som de får IP på via DHCP.

uno83 skrev:
Jag fattade ditt inlägg som att man skulle låta boxern ligga kvar med 192.168.1.0/24 på sitt insidesnät, och på det nätet koppla in D-linkens WAN-port och ge den IP 192.168.1.2 på sitt utsidesinterface. Därefter kommer D-linken att dela ut DHCP på sina LAN-portar (och Wifi) på nätet 192.168.0.0/24. Därmed kommer boxer-boxen att routa och NATa mellan Internet och 192.168.1.0/24 och D-linken kommer att routa och NATa mellan 192.168.1.0/24 och 192.168.0.0/24.
Klienterna kommer alltså att ha default gateway 192.168.0.1, och den trafiken skickar D-linken sedan vidare (adressöversatt) till 192.168.1.1.

Klienterna kan inte prata direkt med 192.168.1.1 eftersom den inte ligger på deras nät. Default gateway måste ligga på 192.168.0.0/24-nätet, om det är det nätet som de får IP på via DHCP.
fresve skrev:
Nej, jag tror oxå på dubbel-NAT, det routas inte automagiskt om du inte konfiguerar det. DLINK kommer NAT:a till 0-nätet, Boxer till sin Internet-address.. Dock är det väl inga bekymmer med det förutom när man kommer till mer avancerade alternativ.
Jag skrev ju faktiskt att man skulle konfigurera om D-Linken till att också ha en 192.168.1.x adress, det står i mitt ursprungliga inlägg och jag har inte redigerat det..;) Hade ni läst det hade ni sparat flera inlägg :)

timmelstad skrev:
Jag skrev ju faktiskt att man skulle konfigurera om D-Linken till att också ha en 192.168.1.x adress, det står i mitt ursprungliga inlägg och jag har inte redigerat det..;) Hade ni läst det hade ni sparat flera inlägg :)
Fast du skrev bara att man skulle konfigurera om dess WAN-IP, inte att man skulle konfigurera om nät på "insidan" och för DHCP.
Dessutom brukar det tyvärr vara så att man inte kan specificera en annan default gateway i DHCP-inställningarna än det IP som routern har på sin "insida". Detta är alltså inte samma sak som att sätta default gateway för WAN-interfacet på routern.

Men skit samma. Jag tror de flesta är överens om att man bör se till att ha boxer-boxen och d-linken på samma nät. :)

Hur intressant det än må vara med de oändliga möjligheter man verkar kunna ha med dessa burkar, så undrar jag om någon har möjlighet att svara på mina frågor:

1) Hur ska jag ställa in kanalerna för att få stabilitet i vårat nät?
2) Varför ska jag prata med de som har kanal 9? Vad är det för fel med den, stör den på något sätt?
3) Varför visas mina kanaler som 3 + 7? Är det rätt el fel?

Tack på förhand
S

steve5432 skrev:
Hur intressant det än må vara med de oändliga möjligheter man verkar kunna ha med dessa burkar, så undrar jag om någon har möjlighet att svara på mina frågor:

1) Hur ska jag ställa in kanalerna för att få stabilitet i vårat nät?
2) Varför ska jag prata med de som har kanal 9? Vad är det för fel med den, stör den på något sätt?
3) Varför visas mina kanaler som 3 + 7? Är det rätt el fel?

Tack på förhand
S
Det är en snudd på omöjlig fråga att svara helt säkert på. Default för din Dlink är kanal 6. Det är det för de flesta, av den anledningen hittar du flera närliggande på samma kanal.
Har du trådlös telefon hemma? Sonos eller något annat som använder trådlös radio? Något med basstation som står i närheten av din router? Står din router nära mikron? Trådlösa hörlurar, någon annan trådlös överföring?

Din Dlink har även en funktion som heter Auto Channel Scan, är den aktiverad? Du skulle kunna prova att ange kanal 1 istället för auto channel scan.

(Nu blir det nördlingo igen, så jag ber om ursäkt om det här är ointressant)

I 2,4 GHz bandet är det enbart kanal 1, 6 och 9 som är helt interferensfria. allt annat ger överlapp och problem, kanalerna ska vara 20Mhz breda på 2.4GHz, 40MHz är tänkt för 5GHz bandet, bor man däremot så att inga andra nät finns i närheten kan man slå på 40MHz på 2.4 bandet men det är inte säkert att man får bättre prestanda för det, en del komponenter tycker om det, andra inte, så man bör mäta vad som händer med farten med tex iperf, så man vet om den går upp eller ner.

För att illustrera detta, så ser kanalernas frekvenser ut som följer:
Kanal 1, 2412 Mhz
Kanal 2, 2417 Mhz
Kanal 3, 2422 Mhz
Kanal 4, 2427 Mhz
Kanal 5, 2432 Mhz
Kanal 6, 2437 Mhz
Kanal 7, 2442 Mhz
Kanal 8, 2447 Mhz
Kanal 9, 2452 Mhz
Kanal 10, 2457 Mhz
Kanal 11, 2462 Mhz
Kanal 12, 2467 Mhz
Kanal 13, 2472 Mhz

...om man sen räknar 20 Mhz på en kanal så kommer du förstå varför du vill ha en kanal så långt ifrån de andra som möjligt, dvs 1-2 i ditt fall. Kanal 9 i sig stör inte mer än någon annan, men de som kör kanal 9 stör ofrånkomligen både kanal 6 och 11.

Lämpliga kanaler (om man kontrollera radiomiljön runt omkring, t ex prata med grannar) är därför 1, 6, 11 och om man kan acceptera en 4% överlappning och en liten prestanda minskning kan man använda 1,5,9,13 här i Sverige.

Du kan ha flera nätverk på samma kanal om du använder dig av olika SSID för nätverken, dock risker du då att orsaka krockar på frekvens vilket leder till sämre överföringshastighet eller stopp i kommunikationen på båda nätverken.

Det många missar är att alla nät inom radioavstånd påverkar varandra, så även grannarnas nät spelar stor roll, det är därför kort räckvidd kan vara en fördel. (5 Ghz-nätet).

För att få maximal teoretisk fart med 802.11n får avståndet vara maximalt 180cm det pratas det också väldigt tyst om, det kräver även 4x4:4 enheter som är sällsynta, jag inte till någon som säljs kommersiellt, men det finns 3x3:3 de kan ge 450Mbit/s typ intel 6300 http://www.intel.com/products/wirele...6300/index.htm

Men det mesta som säljs är 2x2:2 eller 2x2:3 och då kan man få 300mbit/s.

För att få bra prestanda ska man hålla sig till 5GHz bandet och dra nytta av den kortare räckvidden och det större frekvensområdet som är avsatt där. Nu har du inte stöd för det på din router så vi lämnar det.

Jag skulle gissa på att den försöker köra 20 Mhz på ena kanalen och 40 Mhz på den andra som visas i inSSIDer. Dock så måste den koppla från 40 Mhz-frekvensen vid störningar, som det blir med dina grannar. Mycket möjligt att detta ger dig dina drops och liknande.

Vad har du för trådlösa komponenter hemma? Har alla stöd för 802.11n? I sånt fall, säkerställ att din 655 har inställt i konfigurationen att den ska köra enbart N, jag tror default är ett mixat nät för att stödja även 802.11g/b prylar.

Ja, och för säkerhets skull, kolla att du har senaste firmwaren om du inte redan gjort det.

Redigerat:
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Hej!

Har testat att göra som ni föreslog, att köra allt via 655an och stänga av dhcp på boxer-boxen. Resultatet är att jag tappade all internetanslutning. JAg hittar ingenstans i 655an där jag kan sätta default gateway. Jag fick ingen internet ens om jag kopplade en kabel direkt i boxerboxen. Enda som fungerade var att enabla dhcp på boxer-boxen, då fungerar det....

Nån som har en aning om varför det blir så?

Tack på förhand
Steve

D-dlinken delar ut dhcp med sig själv som default gw. Sedan kommer d-linken inte skicka vidare trafiken till boxer om inte wan-porten på d-linken kopplas in till boxern och har IP på det nätet.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

peternicklas
steve5432 skrev:
Hej!

Har testat att göra som ni föreslog, att köra allt via 655an och stänga av dhcp på boxer-boxen. Resultatet är att jag tappade all internetanslutning. JAg hittar ingenstans i 655an där jag kan sätta default gateway. Jag fick ingen internet ens om jag kopplade en kabel direkt i boxerboxen. Enda som fungerade var att enabla dhcp på boxer-boxen, då fungerar det....

Nån som har en aning om varför det blir så?

Tack på förhand
Steve
Klart att du måste ha DHCP aktivt på din boxer box, hur ska den annars då ip adress från din leverantör?

Det som förvirrar allt är nog att det finns två olika interface på båda enheterna.

Boxer-boxen får sin Wan-adress tilldelad via dhcp från Boxer. (Inkommande) och sen är det frågan vilken enhet som ska tilldela adress till datorer och annat hemma (utgående) från enheten.

Din boxer-box ska ha dhcp PÅ på sin wanport men inte tilldela klienter adress via dhcp. Din dlink ska ha statisk ip på sin wanport (och peka mot boxerboxen) och tilldela klienter ip via dhcp.

Eller så använder du bara insidan på dlinken, och ger den ett IP på boxerns nät. Dhcp server på boxern, och inget inkopplat på wan-porten på dlinken. Dlinken får alltså agera endast switch och ap.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Det bästa är om du kan sätta boxers router i bryggat läge, och sedan sätta din dlink att bli tilldelad wan ip automatiskt.
Den kommer då ej dela ut addresser utan vara transparent dvs den adressen som blir tilldelad boxers modem kommer att hamna på din wanport på dlinken och du har då leverantörens ip på wan och alla dina klienter på samma nät i din dlink.
Addressöversättningen sker då endast på din dlink.

Har försökt leta efter en manual på boxers hemisda för att se hur man sätter den i bridge mode eller bryggat läge som det ofta kallas.

Detta är en väldigt vanlig lösning om man vill använda egen router.

Hej!

Blev konfundersam av detta med DHCP, då när jag satte DHCP "on" på boxer-boxen fick mina datorer dennes IP som DHCP-server, vilket är fel. De ska ju ha DHCP från dlink. Därför tolkade jag det som att denna DHCP ska vara "off". Men då verkar det inte som om man får något IP alls.

En anna konstig grej med Boxer är att man får samma IP-hela tiden. De påstår att de kör med dynamiska IP, men jag har haft samma IP i ett halvår nu. Har inte hittat något sätt att förnya det heller...

Vänligen
S

steve5432 skrev:
Hej!

Blev konfundersam av detta med DHCP, då när jag satte DHCP "on" på boxer-boxen fick mina datorer dennes IP som DHCP-server, vilket är fel. De ska ju ha DHCP från dlink. Därför tolkade jag det som att denna DHCP ska vara "off". Men då verkar det inte som om man får något IP alls.

En anna konstig grej med Boxer är att man får samma IP-hela tiden. De påstår att de kör med dynamiska IP, men jag har haft samma IP i ett halvår nu. Har inte hittat något sätt att förnya det heller...

Vänligen
S
Väldigt vanligt att när din ipaddress förnyas så erhåller du samma adress igen, när lånet erhölls och upphör borde du kunna se under lease time?
Har du nån länk till manual för boxers modem.
Vad är det för märke och modell på modemet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.