930 läst ·
13 svar
930 läst
13 svar
Uppsäkring till 16
Hoppas det finns någon här som kan svara på denna fråga. Jag har idag en spis som är kopplad på 3 st 10 säkringar. Efter renovering ska det bli en spishäll och inbyggd ugn. På ugnens instruktioner står det att den behöver 16 säkring. (Det som matar hela huset är 3 faser på 16.)
Betyder det då att 3x10 gör att ugnens behov av 16 är täckt?
Eller behöver jag byta mina 3 st 10 säkringar till 16?
Kabeln är 1,5 mm och jag vill ju inte överbelasta den.
Betyder det då att 3x10 gör att ugnens behov av 16 är täckt?
Eller behöver jag byta mina 3 st 10 säkringar till 16?
Kabeln är 1,5 mm och jag vill ju inte överbelasta den.
Ugnen går sannolikt på en fas. Så om du har enfas 10A eller trefas i uttaget gör ingen skillnad. Ugnen fungerar sannolikt så länge du inte kör de högsa effektlägena.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
En ugn behöver en fas 16 A. Det är det vanligaste. Om den kopplas till ett trefasuttag, så drar den ändå bara ström från en av faserna.
Många kör sådana ugnar på 10A, det fungerar ofta i praktiken. Ugnen drar bara Max ström under korta tider, säkringen tål attöverbelastas måttligt under lång tid.
Det är dock inte lämpligt att göra så. Vid varje överbelastning kommer din 1,5 kvmm ledning att bli varm, inte så varm att den brinner, men isoleringen kan brytas ned liiite vid varje tillfälle den överbelastas
Många kör sådana ugnar på 10A, det fungerar ofta i praktiken. Ugnen drar bara Max ström under korta tider, säkringen tål attöverbelastas måttligt under lång tid.
Det är dock inte lämpligt att göra så. Vid varje överbelastning kommer din 1,5 kvmm ledning att bli varm, inte så varm att den brinner, men isoleringen kan brytas ned liiite vid varje tillfälle den överbelastas
Vid utbyte av spis till häll/ugn brukar man sätta hällen på 2 av faserna och ugnen på 1. Då byter man vid behov ledning till elcentral i samma svep.
Finns så kallade färdiga rotuttag just för detta. T ex: https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-rotuttag-for-hall/ugn-230/400v
Det är ett ganska snabbt jobb för en elektriker.
Finns så kallade färdiga rotuttag just för detta. T ex: https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-rotuttag-for-hall/ugn-230/400v
Det är ett ganska snabbt jobb för en elektriker.
Tack för att ni svarar. Kabeln är nu 2.5 mm och ugnen är på en sådan watt att den behöver tydligen 16A. Intressant att läsa att en ledningarna kan stressas/värmas upp av en 10A säkring. Känns som det finns en hel del åsikter/synpunkter/lösningar
kring el och svårt att bli riktigt klok på det hela. Elektriker kommer vara inkopplad vid bytet.
kring el och svårt att bli riktigt klok på det hela. Elektriker kommer vara inkopplad vid bytet.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det är ju inte en 10A säkring som värmer upp.
Utan "problemet" är om man ofta kör ex. 14A i en ledning som på appret bara tål 10A (ex. 1,5 kvmm). Det går att tillfälligt överbelasat utan att säkringen löser ut. Men ledningen tar liiite skada varje gång man gör det. Eller rättare sagt det finns risk att ledningen tar liiite skada. Beror blandannat på hur den är dragen, ex. mitt i isolering i väggen, eller om den får bra kylning.
Nu har du tydligen 2,5 kvmm trådar (stod 1,5 i första inlägget). Då skall det belastningsmässigt inte vara något problem att säkra upp till 16A. Det kan finnas andra skäl till en klen säkring i förhållande till vad ledningen klarar, så man skall absolut inte säkra upp på egen hand, utan låta en elektriker titta på det.
Utan "problemet" är om man ofta kör ex. 14A i en ledning som på appret bara tål 10A (ex. 1,5 kvmm). Det går att tillfälligt överbelasat utan att säkringen löser ut. Men ledningen tar liiite skada varje gång man gör det. Eller rättare sagt det finns risk att ledningen tar liiite skada. Beror blandannat på hur den är dragen, ex. mitt i isolering i väggen, eller om den får bra kylning.
Nu har du tydligen 2,5 kvmm trådar (stod 1,5 i första inlägget). Då skall det belastningsmässigt inte vara något problem att säkra upp till 16A. Det kan finnas andra skäl till en klen säkring i förhållande till vad ledningen klarar, så man skall absolut inte säkra upp på egen hand, utan låta en elektriker titta på det.
Nej, ledningen tar inte alls stryk. Säkringen löser innan ledningen blir för varm.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det där har debaterats tidigare. För en del år sedan var här en medlem som gjorde ett prov. Han byggde ett väggsegment, och lade in ett rör med FK trådar mitt i isoleringen i väggen.D Daniel 109 skrev:
Sedan körde han max ström, har för mig 14A i en 1,5 kvmm tråd, Och mätte tempen i röret. Efter en stund kom den upp en bra bit över tillåten temperatur för en normal FK. Har för mig att det kom upp i närheten av 80 grader. Kabeln är godkänd för 70 grader.
En såpass måttlig övertemperatur leder inte till akuta skador på kabeln. Men om det upprepas under lång tid så blir isoleringen troligen skadad. Det finns en anledning till att tillverkaren sätter en max temperatur för kabeln. Och en 10A säkring håller en stund för den strömmen.
Man lägger inte kabelrör mitt i isoleringen.
Klicka här för att svara
