2 380 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Uppsägning av hyresgäst (kanske) med besittningsskydd
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är skillnad om du sdom privatperson hyr ut EN bostad. Då gäller andra regler, bla. uppstår inte besittningsrätt.useless skrev:
Det är lite detta som är grundfrågan. Föreningen är inte intresserade av att sälja huset eller att fortsätta vara hyresvärd. Är man då tvungen att fortsätta hyra ut en fastighet så länge hyresgästen vill det även om man inte har resurser att sköta uthyrningen/fastigheten?A ArneTW skrev:
Hur är det med avloppet, är det kommunalt, eller någon annan lösning som skulle kunna dömas ut?Charlieflower skrev:
Tack, möteslokal är ett bra alternativt användningsområde förutsatt att det är en tillräcklig grund för uppsägning. Bra tips med hyresnämnden. Svårt att veta vart man ska vända sig för att kunna bolla frågan.
Problemet med reparationer är att om tex avloppet havererar finns inte pengar till att laga det så egentligen har man inte råd att ha den här typen av åtagande i föreningen längre.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 277 inlägg
Nej. Rimligen kan man säga upp avtalet enligt p. 5 som beskrivits ovan då. Vill man verkligen vara säker kan man ju förbereda en grov ekonomisk kalkyl med investeringsbehov för fortsatt uthyrning kontra potentiella intäkter. Den lär väl inte bli så bra tänker jag. Den håller man dock för sig själv initislt och skriver bara en uppsägning med hänvisning till att uthyrningen inte bär sig ekonomiskt och föreningen därför avser sluta hyra ut lägenheten. Sen uppsägning per sista september eller oktober beroende på hur snabbt man får ur sig ett vettigt brev (finns säkert bra mallar på nätet).Charlieflower skrev:
Kalkylen spar man till om hyresgästen ifrågasätter uppsägningen.
Tack för kloka tankar! 😊Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Rimligen kan man säga upp avtalet enligt p. 5 som beskrivits ovan då. Vill man verkligen vara säker kan man ju förbereda en grov ekonomisk kalkyl med investeringsbehov för fortsatt uthyrning kontra potentiella intäkter. Den lär väl inte bli så bra tänker jag. Den håller man dock för sig själv initislt och skriver bara en uppsägning med hänvisning till att uthyrningen inte bär sig ekonomiskt och föreningen därför avser sluta hyra ut lägenheten. Sen uppsägning per sista september eller oktober beroende på hur snabbt man får ur sig ett vettigt brev (finns säkert bra mallar på nätet).
Kalkylen spar man till om hyresgästen ifrågasätter uppsägningen.
Hur liten är föreningen?
Hur öppen är föreningen?
Hur omtyckt/populär är hyresgästen?
Jag ser fram emot nästa årsmötet för föreningen där en ny styrelse kuppas in.
Innan man drar igång sådana här strider som kan spåra ur på flera plan är det viktigt att "alla" är överens.
/ATW
Hur öppen är föreningen?
Hur omtyckt/populär är hyresgästen?
Jag ser fram emot nästa årsmötet för föreningen där en ny styrelse kuppas in.
Innan man drar igång sådana här strider som kan spåra ur på flera plan är det viktigt att "alla" är överens.
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 277 inlägg
Ibland undrar jag om det finns någon normal situation du inte ser en potentiell katastrof i.A ArneTW skrev:
En förening för ett visst (för oss okänt) ändamål kan förstås inte vara en välgörenhetsinrättning för en enskild. Är den typen av fråga något som leder till ett bortkuppande av styrelsen, eller ens ett ifrågasättande av den, så är det nog inte mycket bevänt med den verksamhet i föreningen som gör att folk faktiskt är med i den.
Kostar uthyrningen mer än den smakar är det det som är föreningens problem. Att diskutera i andra frågor är att ge sig på skenmål.
Det är möjligt att jag ser lite skenfejder...Nötegårdsgubben skrev:
Ibland undrar jag om det finns någon normal situation du inte ser en potentiell katastrof i.
En förening för ett visst (för oss okänt) ändamål kan förstås inte vara en välgörenhetsinrättning för en enskild. Är den typen av fråga något som leder till ett bortkuppande av styrelsen, eller ens ett ifrågasättande av den, så är det nog inte mycket bevänt med den verksamhet i föreningen som gör att folk faktiskt är med i den.
Kostar uthyrningen mer än den smakar är det det som är föreningens problem. Att diskutera i andra frågor är att ge sig på skenmål.
Men att inte fundera över potentiella konsekvenser är i min syn lika fel som de halvsanningar/lögner som föreslagits som "lagliga" råd.
Det är i min erfarenhet alltid billigare att imaginära fejder innan man drar igång riktiga.. Men du kanske bara gillar riktiga fejder.
/ATW
Klicka här för att svara