Hej forumet!
En ideell förening äger en lite grindvaktarstuga på landet som hyrs ut som permanentbostad. Föreningen har inga andra bostäder och syftet med föreningen är inte att vara hyresvärd.

Nu är stugan i dåligt skick och föreningen har inte ekonomi eller intresse av att genomföra större reparationer, (varken akuta eller planerade). Hyresgästen (samma sedan många år) är inte intresserad av att flytta.

Föreningen vill säga upp hyresgästen och låta huset står tomt. Finns det några juridiska problem här? Hur fungerar det med besittningsrätt? Kan föreningen bli tvingad att ta lån för att åtgärda eventuella skador på stugan? Tacksam för alla kloka tankar!

Varför äger föreningen stugan blir den första frågan. Att avyttra den verkar rimligt om man inte vill ha den. Då blir hyresgästen någon annans problem.

Ett alternativt sätt vore att säga upp hyresgästen, men då behövs det skäl. Dessa listas (om vi antar att hyresgästen inte gjort något fel) i 12 kap. 46 § jordabalken. Punkterna 5 och 6 torde vara de mest rimliga att hävda i sammanhanget.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Tack för länken. Bra info där. Stugan är del i en avstyckad jordbruksfastighet. Föreningen nyttjar inägomark och ekonomibyggnad men inte grindstugan för sin grundverksamhet. Någon gång i tiden har man då tyckt att den skulle hyras ut.

Punkt 5, att den inte ska vara avsedd som bostad borde väl vara tillämplig.
Ska föreningen använda stugan på något sätt, möteslokal, besöksinformation, osv? Isf borde väl punkt 6 också vara tillämplig.
Hur som helst bör ni ta hjälp med att genomföra uppsägning, och förmodad fortsättning i hyresnämnden.
Ni är ju inte skyldiga att utföra förbättringar, men däremot reparationer som är nödvändiga för att hålla bostaden i ett beboeligt skick.
Knäckfrågan är väl hur stridbar hyresgästen är, och hur lätt hen har att hitta ett nytt boende.

• Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Tack, möteslokal är ett bra alternativt användningsområde förutsatt att det är en tillräcklig grund för uppsägning. Bra tips med hyresnämnden. Svårt att veta vart man ska vända sig för att kunna bolla frågan.

Problemet med reparationer är att om tex avloppet havererar finns inte pengar till att laga det så egentligen har man inte råd att ha den här typen av åtagande i föreningen längre.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför äger föreningen stugan blir den första frågan. Att avyttra den verkar rimligt om man inte vill ha den. Då blir hyresgästen någon annans problem.

Ett alternativt sätt vore att säga upp hyresgästen, men då behövs det skäl. Dessa listas (om vi antar att hyresgästen inte gjort något fel) i 12 kap. 46 § jordabalken. Punkterna 5 och 6 torde vara de mest rimliga att hävda i sammanhanget.
Behövs verkligen ett skäl för att säga upp ett tillsvidare-hyresavtal? Vad jag förstår kan man med de listade skälen få till en förlängning av avtalet, men då blir det en tidsbegränsad förlängning och ett nytt avtal som löper ut förr eller senare.

Om man antar att hyresgästen betalat en hyra... vad har den tagit vägen?
Tanken är väl att hyran ska täcka underhåll eller är föreningen en "slumlord"

/ATW

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Behövs verkligen ett skäl för att säga upp ett tillsvidare-hyresavtal? Vad jag förstår kan man med de listade skälen få till en förlängning av avtalet, men då blir det en tidsbegränsad förlängning och ett nytt avtal som löper ut förr eller senare.
Bra fråga. Vet inte hur det relaterar till besittningsrätt. Har man rätt till fortsatt tillsvidareavtal?

A ArneTW skrev:
Om man antar att hyresgästen betalat en hyra... vad har den tagit vägen?
Tanken är väl att hyran ska täcka underhåll eller är föreningen en "slumlord"

/ATW
Hyran har varit (mycket) låg med hänvisning till stugans skick. Jag har inte varit inblandad i tidigare diskussioner men resonerar som du. En hyresfastighet måste kunna bära sig själv, annars är det subventionerat boende.

Charlieflower Charlieflower skrev:
Bra fråga. Vet inte hur det relaterar till besittningsrätt. Har man rätt till fortsatt tillsvidareavtal?
Den som äger ett hus som hyrs ut har självklart rätt att få tillbaks det (inom skälig tid så att hyresgästen har tid på sig att hitta nytt boende). Annars skulle man ju lika gärna kunna skänka bort alla hyreshus till hyresgästerna på en gång...

useless useless skrev:
Den som äger ett hus som hyrs ut har självklart rätt att få tillbaks det (inom skälig tid så att hyresgästen har tid på sig att hitta nytt boende). Annars skulle man ju lika gärna kunna skänka bort alla hyreshus till hyresgästerna på en gång...
Som jag tolkar besittningsrätten är det just så, efter två år och om inget annat avtalats har man rätt att fortsätta hyra så länge man vill så länge inte vissa omständigheter inträffar (tex att lokalen ska nyttjas för annat ändamål, man missköter sig mm). Om man som privatperson hyr ut sitt hus inträder inte besittningsrätt men eftersom detta är en förening tror jag inte det är tillämpligt.

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Om man som privatperson hyr ut sitt hus inträder inte besittningsrätt men eftersom detta är en förening tror jag inte det är tillämpligt.
Sälj det till en privatperson.

Säg upp hyresgästen med hänvisning till att ni ska sälja. Dra igång processen.

Efter hyresgäst flyttat "upptäcker" ni att det blir för dyrt att stycka av o sälja så ni låter det vara. Sälja är ett bättre argument att luta sig mot. Att ni nu efter att inte behövt stugan som lokal helt plötsligt är i sådant behov av den för möten och annat tror jag inte ni får igenom som en legitim anledning att säga upp hyresgästen med.

• Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
useless useless skrev:
Behövs verkligen ett skäl för att säga upp ett tillsvidare-hyresavtal?
Ja, det är själva poängen med besittningsskyddet i svensk rätt, att hyresgästen har rätt till förlängning av hyresavtalet även mot hyresvärdens vilja utom i vissa utpekade fall.

• Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Hyran har varit (mycket) låg med hänvisning till stugans skick. Jag har inte varit inblandad i tidigare diskussioner men resonerar som du. En hyresfastighet måste kunna bära sig själv, annars är det subventionerat boende.
Hyran har varit låg pga av låg standard... Det ligger inte på hyrestagaren och är inte en "subvention".

Renovera och höj hyran eller sälj är mitt råd.

Att kasta ut hyrestagaren för att sedan låta huset förfalla låter inte som den billigaste lösningen.

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.