2 635 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Uppreglat golv oisolerad betongplatta
Vi tittar på ett enplanshus från 1970-talet med uppreglat golv på oisolerad betongplatta.
Vi tyckte oss känna en lite frän doft i huset som också luktade starkt av klor från städningen, det kan dock vara annat än grunden.
Delar av huset är renoverat med Nivellgolv vilket jag förstår är en säker konstruktion på den här typen av grund. Man kan ju också tolka det som att de tidigare haft problem eftersom de valt att göra detta?
i besiktningsprotokollet står ”Riktad håltagning med ventinspect borr är ej utförd på säljarens begäran, däremot har konstruktionskontroll utförts via mindre hål och en mätning med vaisala. Se följande bilaga 1.”
De har alltså enbart tagit hål i ett sovrum där LF var 55% mot riskvärdet 70-75%.
Varför har säljaren begärt att inte göra en grundligare undersökning när det ingår i besikningen? Känns spontant som risk att de försöker dölja något. Jag skulle ju givetvis ta in en besiktningsman att göra en grundlig check vid köp ändå.
Hur skulle ni tolka och gå vidare med detta? Är det standard att inte begära grundligare koll?
Vi tyckte oss känna en lite frän doft i huset som också luktade starkt av klor från städningen, det kan dock vara annat än grunden.
Delar av huset är renoverat med Nivellgolv vilket jag förstår är en säker konstruktion på den här typen av grund. Man kan ju också tolka det som att de tidigare haft problem eftersom de valt att göra detta?
i besiktningsprotokollet står ”Riktad håltagning med ventinspect borr är ej utförd på säljarens begäran, däremot har konstruktionskontroll utförts via mindre hål och en mätning med vaisala. Se följande bilaga 1.”
De har alltså enbart tagit hål i ett sovrum där LF var 55% mot riskvärdet 70-75%.
Varför har säljaren begärt att inte göra en grundligare undersökning när det ingår i besikningen? Känns spontant som risk att de försöker dölja något. Jag skulle ju givetvis ta in en besiktningsman att göra en grundlig check vid köp ändå.
Hur skulle ni tolka och gå vidare med detta? Är det standard att inte begära grundligare koll?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det där med lite frän doft låter ju klart skumt. Det tilsammans med övriga "indicier" gör att jag skule avstå, såvida nu inte det här huset på alla andra sett är drömhuset. Då kanske man bör undersöka mer istället för att göra det enkelt för sig och skippa det.
flera spekulanter anmärke på att det luktade starkt av klor. Vi kände dock något märkligt utöver det.H hempularen skrev:
Varför skulle en säljare begära att undvika en ordentlig håltagning? Är det för att man inte vill ”förstöra” golvet. Känns väldigt suspekt överlag.
Jag har också sagt till mäklaren att jag gärna vill se huset igen och de har inga nya visningar inbokade. Trots att huset helt saknar bud sedan första visningen. I den här marknaden behövs ju alltid flera visningar för att sälja så återigen suspekt.
Sanerat med klor låter också lite suspekt. Vad har dom försökt få bort där vanligt rengöringsmedel inte räcker? Mögel i källaren? Ozonsanering kan också ge doft av ”badhus” om dom har försökt få bort källardoft eller tobakslukt med det inför visningen.
Ja oklart. Eftersom det är enplan är det ju inte källaren i alla fall.mrsnhp skrev:
En spekulant undrade om det fanns en pool för att set luktade sä starkt av klor. Aldrig varit på en visning när det luktar klor förut
Ah, jag läste slarvigt och noterade inte att det inte var någon källare
Men det är ännu värre om dom har behövt försöka sanera mögel i bostadsvåningen.
Kan det finnas tryckimpregnerade syllar som orsakar den fräna lukten? Det är ett vanligt problem i hus från den tiden. Jag vet inte personligen hur det luktar, men googla på det eller sök här i forumet.
Jag skulle nog avstå från det huset om inte läget råkar vara det absolut perfekta drömläget så att det är värt besväret av den anledningen. Det är väldigt svårt att få igenom något alls som ”dolt fel”, så räkna inte med att få någon ersättning om ni upptäcker problem efter köpet.
Kan det finnas tryckimpregnerade syllar som orsakar den fräna lukten? Det är ett vanligt problem i hus från den tiden. Jag vet inte personligen hur det luktar, men googla på det eller sök här i forumet.
Jag skulle nog avstå från det huset om inte läget råkar vara det absolut perfekta drömläget så att det är värt besväret av den anledningen. Det är väldigt svårt att få igenom något alls som ”dolt fel”, så räkna inte med att få någon ersättning om ni upptäcker problem efter köpet.
mrsnhp skrev:
Ah, jag läste slarvigt och noterade inte att det inte var någon källareMen det är ännu värre om dom har behövt försöka sanera mögel i bostadsvåningen.
har två vänner med tryckimpregnerat trä i sina kåkar och den lukten går inte att ta miste på. Det förbannade kloret gjorde det dock svårt att avgöra.mrsnhp skrev:
Ah, jag läste slarvigt och noterade inte att det inte var någon källareMen det är ännu värre om dom har behövt försöka sanera mögel i bostadsvåningen.
Hur exakt kan man ens kontrollera om det finns tryckimpregnerat trä i syllarna annat än att borra upp kåken?
även om besikntingsmannen efter köpet skulle hitta den typen av fel så är det väl svårt att hävda att det är ett dolt fel i en 70-tals kåk?
Eller så luktar det inget alls vilket nästan är värre och det speciellt om man ser saker man vet borde ge en lukt/doft. När kryddskåpet inte luktar vet man att ozongeneratorn har varit igång nyligen.T tergo skrev:
En visning till och sen besiktningsklausul om det fortfarande är intressant. Har de inte haft städfirma eller klåparstäd AB kan de använt klorin eftersom de inte visste bättre och råkar de blanda med vissa andra städprodukter stinker det.
Klicka här för att svara