Hej!

Är inne på att köpa ett hus som är byggt sent 50-tal. Det är platta på mark med en uppreglad träkonstruktion ovan. Förhöjda fuktvärden finns vid mätning som ligger strax under gränsvärdet och en viss lukt kan noteras på vissa ställen. Bärande konstruktion är trä.

Min tanke där därför att detta behöver åtgärdas i huset. Efter lite sökning och diskussion med snickare har jag kommit fram till följande två lösningar:

1. ventilerat golv från Subfloor alt Nivell.
Fått in en offert från Subfloor inkl isolering om 45mm, fläkt osv. Ovanpå läggs golvspånskiva.

2. lägga LK system med 70mm frigolit som lägga direkt på plattan. Vattenburen golvvärme och skrota bef system. Ovan detta lägga en ångspärr, sen golv. golvvärme

Spontant känns det som att Subfloor ser till att hålla golvet bättre ventilerat och bör minska risken för fuktskador medan LK inte ventilerat bort någon fukt, utan den ”låses” under ytgolvet och kanske kan gå negativ effekt på sikt, samt även på syllarna.

någon som har erfarenhet, input eller annan lösning på problemet?

mvh
Felix

Jag har själv satt in Nivell i ett 60 tals hus med platta på mark och uppreglat golv. Är nöjd med den lösningen.
Jag antar att din betongplatta inte har någon isolering på undersidan och då är 70 mm isolering väldigt tunt vid golvvärme. Vid nybyggen lägger man 200 - 300 mm isolering. Du får stor värmeförlust neråt.
Nivell ventilerar med varm rumsluft och torkar bort eventuell fukt nerifrån.

• Gilla
Wmar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.