Hej,
nyligen köpt ett hus från 1898, finns mixad elcentral med både gamla och nya grejer, men lite vid sidan om sitter det en metallkupa med hänglås som jag inte alls har någon aning om vad det är.
Fick inte med några nycklar till låset, och nu börjar nyfikenheten klia ordentligt.
verkar vara en metallbit med ett hål som låset sitter i, och över denna 'pinne' så sitter det en rund grej.
är det någon som vet vad sjutton som döljer sig bakom denna kupan, kommer jag bli elektrifierad och jagad av spöken om jag klipper upp låset och tittar in?
mvh,
/Mats
nyligen köpt ett hus från 1898, finns mixad elcentral med både gamla och nya grejer, men lite vid sidan om sitter det en metallkupa med hänglås som jag inte alls har någon aning om vad det är.
Fick inte med några nycklar till låset, och nu börjar nyfikenheten klia ordentligt.
verkar vara en metallbit med ett hål som låset sitter i, och över denna 'pinne' så sitter det en rund grej.
är det någon som vet vad sjutton som döljer sig bakom denna kupan, kommer jag bli elektrifierad och jagad av spöken om jag klipper upp låset och tittar in?
mvh,
/Mats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp ett nytt hänglås, klipp upp och kika, sätt tillbaka det nya låset, så har du nycklar till det iaf.
Kan inte tänka mig att någon nätägare sätter hänglås o håller koll på nycklarna, skulle väl isf varit en plombering där istället?
Kan inte tänka mig att någon nätägare sätter hänglås o håller koll på nycklarna, skulle väl isf varit en plombering där istället?
Sen måste du ju självklart visa och berätta här vad det är för något ;-)
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
vad spännande.............
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Det är ett minikärnkraftverk (känner igen formen). Det som oroar mig något är att den ligger på sin kant. Du ska klippa upp låset och ställa den rakt upp igen.
Men akta dig, om den läcker vatten är det kylvätska och det ska samlas upp och lämnas in som radioaktivt avfall.
Elräkningen blir dock betydlig högre om du tar bort den.
Men akta dig, om den läcker vatten är det kylvätska och det ska samlas upp och lämnas in som radioaktivt avfall.
Elräkningen blir dock betydlig högre om du tar bort den.
Vid första anblicken skulle jag med säga nyckelgömma. Men den ser ju ut att sitta under en trapp, gissar på ett förråd i källaren, så då är ju Televerket/ nätägaren redan inne i huset.
Vid närmare titt är det kanske en vind...
Vid närmare titt är det kanske en vind...