Byggahus.se
L
Jag läste igenom aliaset "Företagaren" inlägg igen och jag förstår inte riktigt vad du syftar på när du säger att han/hon vräker ur sig saker. Det fanns något påpekande om att man skulle hjälpa familjen fysiskt och ekonomiskt istället för att skriva ned en massa skit på nätet, är det det du tänker på?

I sak så finns det väl en poäng i att lyfta fram att man inte ska skriva om namngivna personer och inte våga träda fram själv. Jag hittar inga påhopp mot familjen som personer av "Företagaren" heller mer än att han använder vokabulär som blåögd, naiv och eget ansvar. Men det i övrigt så är det väl inga personangrepp som skulle kunna ses som kränkande vad jag kan se, men visst jag kan ha fel. Spontant tycker jag att ni går hårt åt "Företagaren" kan det bero att det är aliaset irriterar? Jag hade köpt irritationen om det varit personangrepp men jag uppfattar inte det så, men visst det är mycket rättframhet i det han/hon skriver kanske för rättfram eller?

Skulle gärna få en mer nyanserad bild av vad det är som klämmer för jag förstår inte.

Hälsningar

Lisann
 
"Familjen Essius har blivit en erfarenhet rikare, utbildning kostar pengar, mycket pengar i vissa fall mycket pengar."


Just detta uttalande kan nog appliceras rätt väl på både MM-hus och KarlsonHus och deras VD-ar också. För en företagare som inte förstått att företag överlever tack vare att kunder handlar av dem, borde se lite längre än näsan räcker. Ett dåligt rykte och minskad försäljning kan kosta pengar, mycket pengar i vissa fall. Ingen juridik i världen kan rädda en företagare om han inte behandlar sina kunder väl. Ett gott rykte tar år att bygga upp, men kan raseras på en eftermiddag. Detta är något MM-hus advokat i alla fall var medveten om förra året och advokaten kanske borde upplysa sin klient om detta även om det inte är dennes bord. Om Essius varit blåögda, naiva, ja rent av dumma så kan man fråga sig vad företagarna är. Utbildning kostar pengar, mycket pengar i vissa fall. "Det går inte att gå omkring blåögd med gapande mun o säga att jag visste inte....att jag kunde bli av med en massa pengar...."


Avtalet företagen emellan visar tydligt att MM-hus inte var en ren underleverantör.
 
Man får nog vara på gränsen till analfabet om man inte ska anse att den gode "Företagarens" inlägg är förolämpande och raljanta. Jag undrar om han hanterar sina kunder på samma sätt.
Men jag kan ju dra slutsatsen, som andra också gjort, att företagare och entreprenörer (framförallt i byggbranschen), ska man akta sig för och inte lita på dom för fem öre. Företagarens inlägg bekräftar det ytterligare.
 
Sv Lisann:
Du får nog läsa mitt inlägg igen också! Skriver att jag kan hålla med om många av de saker "Företagare" skriver. Skriver inte nånstans att "Företagare" har gjort några personangrepp. Vad gäller vräka ur sig, så ja, vad vill du själv kalla raderna "Jag har fortfarande inget med MM Hus eller Karlsson Hus att göra och absolut inget med detta gudsförgätna landskap Småland, tack o lov jag hade fått hybris på några timmar. " "Under tiden så kan jag bara skratta gott...." plus det faktum att personen skriver att alla andra saknar kurage och mod för att de framträder under alias men "Företagare" har tydligen både mod och kurage eller...Snacka om hybris i dess djupaste betydelse ;).
Varför skulle jag störa mig på aliaset? Har själv ett företag!
Vad jag inte förstår är varför vi inte får kritisera "Företagare" när den personen framför kritik mot oss andra? Självklart har den personen rätt att framföra sina åsikter precis som vi. Men då får den personen också räkna med kritik för sina åsikter. Även jag räknar med att få kritik för mina. Förstår dock fortfarande inte varför det skulle vara extra synd om den här "Företagare". Han/hon har själv valt att medverka här! Som sagt lite får man tåla om man ska ge sig in i debatten.
Skulle också vilja veta "vad det är som klämmer" fast då när det gäller "Företagare".
Har också ställt frågan till personen varför han/hon lägger tid "Att sitta framför ett tangentbord o skriva en massa självömkande smörja och spekulationer" om han/hon inte är inblandad i detta sakfall. Själv har jag, som jag skrivit tidigare, affärer med både KarlsonHus och MM-hus. Det är mitt skäl till att kommentera på denna blogg.
 
Här kommer ett klargörande från Kennet Karlsson på KarlsonHus, som han har bett mig publicera här:

Den 14 juni 2010 skriver de ett avtal med Karlsonhus handpenning 133 500 debiteras enl NORM.Juni 2011 SKRIVS tolo DÄR VI SKRIFLIGEN BEGÄR SÄKERHET PÅ 2 719 075 KR. Den 4 aug beställer vi huset av mm-hus enligt vårt samarbetsavtal till ett pris
av 1 331 811 :- + moms.

Någon gång under hösten meddelar min ekonomiansvarige att det kommit in 2 mkr på kontot, jag ifrågasätter vad som kan vara fel och då får jag veta att
Essius förskottsbetalat 2 mkr, jag ringer då MM-hus och vill överföra 1 300 000 kr till den som förskott på vår beställning. Håkan Carlsson säger då att lägg inte in det som förskott Essius utan betala PÅ DE FAKTUROR SOM MATERIALMÄNNEN STÄLLT UT. Sagt och gjort så betaldes den dagen 500 tkr på fakturor till Materialmännen och jag ville få ett kvitto på att det var förskott Essius, men det dröjde. Så då för att verkligen inte blanda mig med förskottspengar i en situation då vi hade dålig ekonomi så betalde vi 800 tkr till MM-hus med angivelse av att det var förskott Essius. Alltså återstod från oss momsen att betala till MM-hus för att fullgöra full
betalning för huset.

Den 19-20 okt hade vi en säljkonferens i Vimmerby, då säljaren tittade på Essius hus som var under tillverkning. Då upptäcktes att det hade beställts fel typav spröjs till fönster samt att vissa inte var öppningsbara. I slutet på oktober reste Fam Essius till Vimmerby för att gå igenom med Håkan Carlsson om garantier/ levernstid resp åtgärd betr. fönster. Efter besöket hos Håkan kom de till mig i Åseda, vilket var första gången jag talade med familjen Essius.

Efter deras besök på MM-hus så blev allt ett kaos, ingen vill ange
leverantider mm, alla skyllde på alla att inte ritningar fanns osv.

Samtidigt hade jag ett möte med MM-hus i mitten av november för att få allt uppklarat speciellt ang. Essius leveransdag, men möttes då av Håkan C med dotter och 2 advokater, så det mötet resulterade i att MM-hus ville överta Karlsonhuskoncernen, ty de hade full insyn i vår dåliga ekonomi.

Jag konsulterade en advokatbyrå i Växjö för att göra rekonstruktion av bolaget, men de rekommenderades en konkurs för att jag skulle ha möjlighet att behålla varumärket.

Alltså försattes bolaget i konkurs den 1 dec 2011.
Alltsedan dess har jag haft en bra dialog med Essius och sökt olika vägar att få fram ett hus osv. I april sa Tim Essius att han inte kunde tänka sig att bo i ett hus som tillverkats hos Håkan C. Så då drog jag igång att ta fram offerter från Åsbo hus, nya och rätt fönster, byggorganisation och sammanställde, så bokades ett möte den 3 maj i Örkelljunga för att gå igenom och se vart vi kunde få ner priserna till som var offererade, möte var avsett att fastlägga alla oklarheter samt fastställa priset och vilka kredittider som kunde tänkas.

Dock avbokades detta möte i sista stund av Tim Essius pga." dålig magkänsla."

Sedan har det varit tyst och jag har inte alls kollat på Byggahus.se förrän en säljare ringde mig igår av förtvivlan.

Fakta är att jag har träffat Essius en gång och talat med dem, och denna gång var långt efter att de betalat förskottet.

I en kalkyl som Familjen Essius fick före vi skulle haft detta möte den 3 maj erbjuder jag ett pris på 1 973 100:- för samma omfattning som avtalet innebar som kostade 2 719 075:- se nedan.Detta innebar att jag jagat fram en kostnad som var 750 000 kr billigare än avtalet, samt att jag hade hoppats på att vid mötet skulle allt definieras och kanske kunna reduceras ytterligare 2-300 tkr.
Alltså fattades det 1-1,2 mkr som skulle tilläggsfinasieras, vilket jag bad om att få tid på mig att jobba ihop någon halvmiljon.

Där till skall sägas att jag har aldrig fått se deras entreprenad
upphandling trots att jag vid upprepade till fällen bett om densamma. Ty enl. ryktena så var det en galet hög nivå de skrivit på och stämmer detta så kanske rent av den felande miljonen fanns att hämta där.


Med vänlig hälsning,

Kennet Karlsson
 
G
Varför slår det aldrig fel?! Jag är helt säker på att byggar-Carlsson har en identisk snyfthistoria där han bedyrar hur hederlig och ärlig han är! Det är precis så här det brukar låta, EXAKT! Jag är så trött på ohederliga byggare som bara försöker blåsa så många som möjligt innan dom går i konkurrs. Ni är patetiska!!! Ryggradslösa människor som INGEN har respekt för!
I varje villakvarter i Sverige så är det byggarna man pratar illa om. Om det bor en byggare i området så är han oftast illa omtyckt och ingen har respekt för honom.
Jag tror inte ett smack av vad Kenneth Karlsson KK säger! Inte ett smack! Alla skyller på alla i byggsvängen, INGEN tar ansvar och kunden får lida.
Dock är det glädjande att det i dessa tider finns något som heter internet! Internet gör att fler och fler byggarsvin fortare blir uthängda och att inte så många fler kunder blir lurade.
Buhuu, vilken snyfthistoria KK, buhuu! Om du bara visste hur många fler Kennethar det finns därute som kör samma visa och inte känner till begreppen yrkesheder, moral ochetik. Det finns massor!!!
 
Marlene, när skrevs den senaste inlägget av Kennet? Skulle vilja att det tas med då det blir lättare för alla att placera in det i tidsflödet. Speciellt som han skriver "Sedan har det varit tyst och jag har inte alls kollat på Byggahus.se förrän en säljare ringde mig igår av förtvivlan.

Verkar konstigt om det var skrivet idag.
 
Det skrevs den 7 juni, vi har mailat fram och tillbaka ang. vad jag skulle göra med informationen. Därav sen publicering.
 
Hela inlägget från Karlssonhus går väldigt dåligt ihop med tidigare påståenden om hur de brukar hantera förskottsbetalningar med gemensamt konto etc.
 
B
Av vad jag förstår så gjöt man en bottenplatta för några år sedan som man skulle ställa ett prefabhus på. Bottenplattor till hus görs med btg C25/30 utan några tillsattsmedel för frostskydd och liknande. Om plattan står ute i väder o vind helt oskyddad är risken stor att denna skadats av de kalla vintrar som har varit. Det innebär att det finns en stor risk för dyr efterbehandling för att komma till rätta med skadorna som kan finnas i plattan. I värsta fall blir det till att ta bort plattan o göra om. Har ni inte haft någon byggkunnig kvalitetsansvarig som upplyst er om detta?

Jag funderar på en sak till, varför köper ni inte loss stommen reser huset o sedan säljer det om inte ekonomin inte tillåter ett färdigställande? Firman har ju kånkat som ni hade avtal med och MM Hus vill ju sälja er stomme. De totala förlusterna blir ju mindre om i agerar smart. Som det ser ut nu så är det ju rena kapitalförstöringen och ett förvanskande av en massa byggmateriel till ingen nytta. Tänk också på att ert bygglov går väl ut inom snar framtid vilket innebär att ni får söka ett nytt med ännu mera kostnader som följd.

Det är nog bara att bita i det sura och se pengarna bortblåsta eftersom firman är borta. Det är för jävligt men jag hade försökt rädda det som gick att rädda och minimera skadorna.

Tack för ordet
 
E
Kenneth, i november kom Du hem till oss och vi gick igenom bristerna/återstående arbeten/uteblivna leverenser i vårt nybyggda hus. Du försäkrade oss att bristerna kommer att åtgärdas och att Ni ska se till att vi blir nöjda.

På mötet beställde Du jobbet för att åtgärda en av nyupptäckta bristerna direkt från byggaren som gick på 20 000 kr (fortfarande var det en del brister kvar att åtgärda samt saker att leverera).

1 december ringer säljaren till oss och berättar att Ni har gått i konkurs. Det andra samtalet går till byggaren som får information om att hans fa på 20 000 kr ska skickas till oss. Samma eftermiddag kommer han med den hem till oss. Lite senare kommer även en faktura från Er ,daterat 30 november, på hela det beloppet som vi höll inne med trots att bristerna inte blev åtgärdade. Den summa som det redan har kostat och kommer att kosta för att komma tillrätta med bristerna överskrider med råge den summa som vi håller inne med.

KarlsonHus bristfälliga leverenser och handlande har också gjort att byggentreprenören fått ta större ansvar under byggprocessen än vad som var avtalat. Till slut har frustrationen från entreprenören hamnat på oss och det ärt svårt att få dem komma tillbaka och göra färdigt.

Kenneth, jag litade faktiskt på Dig, trodde att det bara var en tidsfråga för att få allt fixat.
I backspegeln ser jag att Ditt ord inte är värt något. Nog visste Du den 10 november att Din firma var på väg till konkurs... ?
 
G
Som sagt det finns många Kennethar! :( Detta är bara en i mängden av byggare utan skam i kroppen.
 
Företagare skrev:
Jag reagerar över ert sätt att blogga/debattera en massa skit om företaget MM Hus utan att ha ett uns på fötterna. Det går an att i anonymitetens tecken sprida en massa trams som i sak är åtalbart förtal.
Det är inte straffbart att “förtala” juridiska personer, d.v.s. företag, kommuner stater o.s.v. Enbart förtal av fysiska personer, d.v.s. människor är straffbart, se 5:1 Brottsbalken.
 
G
Jag har själv byggt, vad som till slut blev ett väldigt fint Karlsonhus, men jag känner igen väldigt mycket av det som jag har läst under de senaste månaderna som familjen Essius har tampats med, våra problem kan dock inte mäta sig med den drabbade familjen här.

Det finns ett beteende och synsätt som jag tyvärr tror är branschspecifikt. I vårat fall är KH den gemensamma nämnaren, det var en annan stomleverantör och en annan byggare, men likväl är likheterna stora.
Jag tror att Karlsonhus och många med dem i hus- och byggbranschen lever på lånad tid. Vad dessa byggare och entreprenörer måste inse är att det är en annan värld än för 20-30 år sedan, förväntningar, krav och kunskaper är högre hos kunder idag och man måste också lära sig att leverera för att överleva. Och framför allt måste man lära sig att hantera sina problem.
Vi fick alltid veta att det var någon anans fel när det inte gick som det skulle, för Karlson Husindustrier var ju trotts allt bara en administrativ organisation, det var ju inte de som höll i hammaren. Och det är där det brister, ju mer man lägger ut på underleverantörer desto större ansvar måste huvudleverantören (avtalsparten) ta för att allt ska fungera, inte tvärt om som i detta fall och som i vårat fall.

Det finns också något av en överkänslighet mot kritik, jag kunde få till svar att Karlsonhus är ett fint gammalt bolag med gott renommé (fick aldrig klarhet i hur det konkret skulle vara till hjälp för oss). Ordet ”förtal” verkar även vara flitigt använt, jag fick det kastat på mig av vår säljare, vår byggare anklagade Karlsonhus för det samma och jag noterar även att signaturen "Företagare" är brukare av ordet.

Och för att kommentera vad signaturen "Företagare" skriver, att det är fel att smutskasta företag på det här sättet och i ett forum som detta. Man ska alltid vara extremt försiktig med kritik och hålla sig från personangrepp, men jag ser inget fel i att gå hårt åt mot företag som man anser har gjort orätt (moraliskt eller juridiskt). Det är redan från start ett väldigt ojämnt förhållande när en privatperson ingår ett avtal med ett företag, där företaget så gott som alltid har övertaget, möjligheten för konsumenten att yttra sig på detta sätt är ett litet men viktigt sätt att jämna ut den obalansen. Sen går det förvisso att förstå att man i ett mindre bolag, som det ofta är, tar det personligt.
 
"Någon gång under hösten meddelar min ekonomiansvarige att det kommit in 2 mkr på kontot, jag ifrågasätter vad som kan vara fel och då får jag veta att
Essius förskottsbetalat 2 mkr, jag ringer då MM-hus och vill överföra 1 300 000 kr till den som förskott på vår beställning. Håkan Carlsson säger då att lägg inte in det som förskott Essius utan betala PÅ DE FAKTUROR SOM MATERIALMÄNNEN STÄLLT UT. Sagt och gjort så betaldes den dagen 500 tkr på fakturor till Materialmännen och jag ville få ett kvitto på att det var förskott Essius, men det dröjde. Så då för att verkligen inte blanda mig med förskottspengar i en situation då vi hade dålig ekonomi så betalde vi 800 tkr till MM-hus med angivelse av att det var förskott Essius. Alltså återstod från oss momsen att betala till MM-hus för att fullgöra full betalning för huset.
"

Återigen; jag talade med Kennets ekonomiansvarige (i juni) som sa att hon talat med Kennet och att han sagt att en förskottsbetalning var den enda lösningen (eftersom banken inte erbjöd bankspärr). I september skickades förskottet till KarlsonHus. Om Kennets ekonomiansvarige (som han påstått) förtvivlat avrått oss från en förskottsbetalning, varför skickade inte hon eller Kennet tillbaka pengarna alternativt såg till att de säkrades? Är det rimligt att betala andra fakturor med vårt förskott? Som jag tidigare skrivit bad jag om en säkerhet för pengarna både per telefon och mejl (eftersom vår säljare föreslog det) innan Kennet skickade iväg 800 000 kr till MM-hus. Trots att han inte fick något kvitto på det första förskottet och trots att vi bad om en säkerhet för pengarna, skickade han alltså iväg ytterligare 800 000 kr till MM-hus utan säkerhet.

"Den 19-20 okt hade vi en säljkonferens i Vimmerby, då säljaren tittade på Essius hus som var under tillverkning. Då upptäcktes att det hade beställts fel typav spröjs till fönster samt att vissa inte var öppningsbara. I slutet på oktober reste Fam Essius till Vimmerby för att gå igenom med Håkan Carlsson om garantier/ levernstid resp åtgärd betr. fönster. Efter besöket hos Håkan kom de till mig i Åseda, vilket var första gången jag talade med familjen Essius."

Kennet fortsätter att hävda att han inte träffat oss innan vårt besök i Åseda. Vi träffades i Höllviken och Ljunghusen tillsammans med säljarna och arkitekten den 20 maj 2010. Detta kan säljarna och arkitekten intyga.

"Alltså försattes bolaget i konkurs den 1 dec 2011.
Alltsedan dess har jag haft en bra dialog med Essius och sökt olika vägar att få fram ett hus osv. I april sa Tim Essius att han inte kunde tänka sig att bo i ett hus som tillverkats hos Håkan C. Så då drog jag igång att ta fram offerter från Åsbo hus, nya och rätt fönster, byggorganisation och sammanställde, så bokades ett möte den 3 maj i Örkelljunga för att gå igenom och se vart vi kunde få ner priserna till som var offererade, möte var avsett att fastlägga alla oklarheter samt fastställa priset och vilka kredittider som kunde tänkas.

Dock avbokades detta möte i sista stund av Tim Essius pga." dålig magkänsla."


Jag kan inte hålla med om att vi haft en bra dialog sedan konkursen. I väldigt korta drag funkade det dock bra till en början. Kennet kom med olika möjliga lösningar i vilka han skulle bidra ekonomiskt och det lät positivt, men det visade sig ganska snart att det inte blev något konkret av det. Håkan C. lovade att Kennet skulle få pris på stommen ett visst datum men det dröjde och när Kennet väl fick någon sorts prisbild var det enligt Kennet "horribla summor" - något som inte förvånar mig. Kennet var redan i december inne på att eventuellt bygga en ny stomme. Han skrev: "Min avsikt var / är att jobba fram det redan tillverkade huset alternativt att tillverka ett nytt, har räknat att det kostar mig netto 915 000 kr". "Jag jgar vidare me Håkan idag då jag vil få ett beslut om dt är möjligt att köpa los stommen eller i msået sikta på en ny tillverkning". I slutet av mars avrådde Kennet oss från en MM-hus-lösning pga Håkans opålitlighet och falskhet. Vi höll med honom efter det vi sett av Håkan och tyckte att ett nytt hus vore den bästa lösningen.

Jag var hela tiden tydlig med att mötet endast var intressant om prisbilden var bra nog och eftersom det dröjde tills vi fick ett pris, dröjde det också tills samma dag i slutet av april innan vi kunde boka av mötet. Jag skrev: "Denna lösning känns inte bra i magen och den är dessutom för dyr för oss, så vi väljer att tacka nej. Vi ser fram emot att höra från dig när du kan kompensera oss ekonomiskt." Vi hoppades in i det sista att Kennet skulle komma på att han borde bidra med pengar.

"Sedan har det varit tyst och jag har inte alls kollat på Byggahus.se förrän en säljare ringde mig igår av förtvivlan."

Nej, det har inte varit tyst. Jag och Kennet har haft fortsatt mejlväxling. I Kennets sista mejl den 7 juni skriver han:

"Jag är beredd trots allt att hjälpa Er att få ett hus, men då är det på mina villkor:
1. Ni förklarar för Marlene på byggahus.se att ni i förtvivlan kastat skit. En dementi skall fram på Bygga hus att bojkotten av Karlsonhus var ett missförstånd eftersom bakom står det solida företaget Åsbohus som har Sveriges bästa kvalitet och rykte.
2. Vi ses i Örkelljunga öga för öga för att nå målet med att uppföra ert hus."

Vi har inte i förtvivlan kastat skit och vi kan inte dementera. Om Kennet skulle ordna en lösning där han själv bidrar med rimlig ekonomisk ersättning, skulle vi dock redovisa detta direkt.

"Fakta är att jag har träffat Essius en gång och talat med dem, och denna gång var långt efter att de betalat förskottet."

Stämmer återigen inte.

"I en kalkyl som Familjen Essius fick före vi skulle haft detta möte den 3 maj erbjuder jag ett pris på 1 973 100:- för samma omfattning som avtalet innebar som kostade 2 719 075:- se nedan.Detta innebar att jag jagat fram en kostnad som var 750 000 kr billigare än avtalet, samt att jag hade hoppats på att vid mötet skulle allt definieras och kanske kunna reduceras ytterligare 2-300 tkr.
Alltså fattades det 1-1,2 mkr som skulle tilläggsfinasieras, vilket jag bad om att få tid på mig att jobba ihop någon halvmiljon.
"

Kennets förhoppning om att kunna reducera priset ytterligare 2-300 tkr har vi inte hört något om tidigare. Mats på Åsbohus skrev angående prisnivån: "Jag har tillsammans med byggaren kommit fram till en prisbild på entreprenaden. Detaljer och diskussioner kan både öka och minska nivån. Jag har däremot inte fått tag på Kennet och eftersom han har helheten bättre för sig än jag, vill jag att han redovisar alla siffror."

Kennet skrev i april: "Jag kan inte garantera något ekonimiskt stöd just nu, ty jag försöker bygga upp ett rörelsekapital i bolaget, men finns medel så är jag inte sen att hjälpa till." Det senaste beskedet var dock ett annat:

"Jag har inte använt ett rött öre av era pengar , utan de transfererade jag till MM-hus per omgående, men däremot har jag använt Fam Guldas pengar som var avsett för provisioner, resten var våra täckningsbiidrag.

Ja mötet ställs in för min del, men jag anse att Ni missar cahnsen till ett riktigt kavaliteshus genomfört av ÅsboHus och Dan. Jag har gjort vad som står i min makt för at hjälpa Er med detta och känner at nu kan jag inte tillföra något mer."

"Där till skall sägas att jag har aldrig fått se deras entreprenad
upphandling trots att jag vid upprepade till fällen bett om densamma. Ty enl. ryktena så var det en galet hög nivå de skrivit på och stämmer detta så kanske rent av den felande miljonen fanns att hämta där.
"

Den beryktade entreprenaden är mycket riktigt relativt dyr. Vi var först nära att skriva på avtalet med en entreprenör som samarbetade med säljaren. Denne hoppade dock av ca en vecka innan vi skulle skriva kontrakt och enligt säljaren hade KarlsonHus inga förslag på lösning. Vi hade tidigare tackat nej till två lokala entreprenörer vars offerter låg i nivå med den beryktade. Nu befann vi oss i ett mer pressat läge pga det plötsliga avhoppet och vi tog in två nya offerter. Den ena av dessa entreprenörer visade oss sitt referensbygge och det räckte för att vi skulle tacka nej direkt. Den andra hade gjort ett badrum åt min mamma (som ser mycket bra ut), hade mycket gott rykte på orten och rekommenderades starkt av vår KA/byggkonsult som varit KA i ett av entreprenörens tidigare byggen. Entreprenörens pris tyckte jag personligen var för högt men han motiverade det med att så mycket ingick i priset och byggkonsulten sa att priset var "rätt". T.ex. skulle eventuella överraskningar vid schaktning ingå och han skulle bygga tills vi var nöjda. Han och hans anställde skulle göra det mesta av arbetet själva under 9 månader så att det inte blev något slarv pga tidspress. Det fanns även en viss familjevänskap med i bilden och mot bakgrund av allt detta tänkte vi att det kanske var värt att betala extra för att vara säkra på att få ett kvalitetshus.

Det finns inga pengar att hämta i entreprenaden. Den ingick i vår budget, men gör det inte längre eftersom läget inte är detsamma. Om man har förlorat pengar, så har ens budget för själva bygget förändrats, dvs. vi behöver en betydligt billigare entreprenad för att få ihop det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.