Den senaste veckans nyheter om Heurekas husbygge får mig att vilja kräkas. Det som framkallar kväljningarna är nyheterna om hur MM-hus och KarlsonHus respektive VD beter sig mot sina kunder. Jag förstår inte hur man kan vara så samvetslös och ryggradslös, lova saker och sedan inte stå vid sitt ord.

Du kan läsa blogginlägget här: Uppmaning: Bojkotta MM-hus och KarlsonHus

KarlsonHus verkar numera ägas utav bland annat Håkan Carlson.. Jag vet inte hur den här rekonstruktionen gått till och utav vem, men klart är att xxx xxx som ÄR VD i MM-hus numera, efter att KarlsonHus gått i konkurs, har rekontruerat och att denne är styrelseledamot i bolaget.bFör mig låter det hela lite skumt. Nu kan jag inte bolagslagstiftning eller bolagsekonomi och har inget belägg för att xxx xxx gjort något formellt eller juridisk fel. Men att han har låtit dra igång det företag som är en stor del till familjen Esseius katastrofala misslyckade känns något suspekt och inte så förtroendegivande!!

Ja, jag kan inte annat än att instämma i allt som skrivs i artikeln.

Men med ett tillägg. En VD kan komma att bli personligen ansvarig om han tagit in pengar i förskott från kunder samtidigt som han varit medveten om att företaget är på obestånd. Huruvida det är ett brott eller inte ska jag låta vara osagt, men det är helt klart något som familjen borde undersöka, en polisanmälan eller en stämning mot VD'n personligen kan mycket väl vara på sin plats här.
De borde även kunna få ett beslut på att huset inte får säljas innan det är helt utrett vem som är ägaren och/eller har rätt till huset.
Det är flera saker som luktar mycket illa här, det verkar vara väldigt hög tid att ta ärendet till domstol.

Har man som drabbad husköpare inte lämnat in en stämningsansökan i tingsrätten redan vid det här laget? Det kostar bara 400 kr att lämna in en ansökan och man måste inte gå vidare om det löser sig ändå, men en sådan sak brukar sätta fart på skumma individer. Dessutom kan en eller flera polisanmäla och det är fullt möjligt att tipsa Skatteverket. Bara att köra på, inget att vänta på.

Kanske ska man försöka göra detta till mer än en bojkott om det går? Jag förstår resonemanget att fam Esseius gjort ett par avgörande misstag, men det friskriver väl inte ett företag o dess VD från sunt förnuft, affärsmoral och eftersträvan utav god kundrelation? Sedan så finns det en hel del märkliga turer och beslut från de inblandade företagen som borde ge hela den här smutsiga affären en lösning till fam Essius fördel..

Jag ringde tidigt polisen för att göra en anmälan och fick till svar att det är en civilrättslig sak. Gällande stämningsansökan har vår advokat så långt avrått, men jag ska genast ta upp frågan igen. Jag ska även ringa Skatteverket. Tackar!

Det låter bra, vi är många som vill veta hur det går.

Jag vill återkomma till KarlssonHus och MM-hus och dess inbördes relation. Jag blir fundersam över vilken relation Håkan Carlson har och har haft till KarlssonHus. Har xxx xxx själv bidragit till konkursen på något sätt? Det är en väldigt spekulativ tankekedja som jag inte har belägg för annat än att KarlssonHus är aktiv igen med xxx xxx som en utav ägarna.. Denna information gör ju att jag börjar spekulera hejvilt och en rad frågor dyker upp i skallen..

KarlsonHus hade enligt Kennet Karlsson ekonomiska problem. För att råda bot på dessa ingicks ett avtal med MM-hus där det framgår att de båda företagen ska bilda ett nytt bolag under namnet ”KarlsonHus i Småland AB”, där MM-hus skulle bli delägare.
I affärsuppgörelsen ingick också att MM-Hus skulle hjälpa KarlsonHus med sin skuldsanering. Vinsterna från hustillverkningen skulle betala av skulden.
Kennet har sagt till mig att han lämnat styrelsen för KarlsonHus i Småland AB. Är det detta bolag du syftar på, VadVetJag?
Om du läser hela KarlsonHus-tråden (http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/172115-karlsonhus-erfarenheter.html) får du en bättre bild.

Det verkar vara en riktig soppa. På KarlsonHus hemsida står det att man gör affärer med Ekomer AB om man köper ett KarlsonHus. Det står också att det är Åsbo hus AB som tillverkar huset. Kollar man Ekomer hos allabolag syns inget om Håkan Carlsson vad jag kan se. http://www.allabolag.se/5566710900/befattningar

G
Verkar dock som det är MM-hus som är den största förloraren i detta.. Får sitt namn nedsvärtat och har förlorat mest pengar av alla... Även om det såklart inte går att jämföra företag och privatperson helt, men nästan...Vad är det den här Håkan Carlsson har gett sitt ord på? Hittar bara i tråden att han sagt att "allt ni behöver är mitt ord", men vad för ord?

Håkan Carlsson gav mig sitt ord på att vi skulle få vårt hus. Han sa att hans ord är allt jag behöver. Därefter (på plats i Vimmerby) ändrade han sig och sa att han inte kunde lova oss ett hus. Senare har han gått från att erkänna att MM-hus har fått 800 000 av våra pengar för stommen till att vi står på noll kronor.

G
Hej Marlene,

Kan jag få din mailadress ?
Jag skulle väldigt gärna skriva en text och kommentera din artikel/blogginlägg med några relevanta argument.

gäst skrev:
Verkar dock som det är MM-hus som är den största förloraren i detta.. Får sitt namn nedsvärtat och har förlorat mest pengar av alla... Även om det såklart inte går att jämföra företag och privatperson helt, men nästan...Vad är det den här Håkan Carlsson har gett sitt ord på? Hittar bara i tråden att han sagt att "allt ni behöver är mitt ord", men vad för ord?
Hur kan du påstå att MM-hus är den största förloraren? Skulle de har förlorat mer pengar än familjen Essius?
De har ju inte levererat nåt men de har fått betalt för huset en gång redan!
Vad gäller att de får sitt namn nedsmutsat så har de sig själva att skylla!
Vet vad jag pratar om då de försökt skicka fakturor till mig på saker som jag redan betalt och dessutom på leveranser som inte ens varit till oss utan till ett helt annat bygge! Det är inget synd om MM-hus.
Detta har de dragit på sig helt själva! Kan bara hålla med. Bojkotta MM-hus!
Men antar att du skriver detta på MM-hus vägnar....

Nu är jag fräck, men är den Gäst som skrivit de två senaste inläggen som "gäst" anställd och/eller på något sätt beblandad med MM-hus? Hur ska man annars tolka dennes inlägg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.