Maria T
Kanske borde jag rubricera annorlunda, men jag var nyligen med om en incident till vilken jag ställer mig frågande hur hotellet (ansvarig såklart) agerade.

Automatlarm satte igång men slutade låta efter ca 8 "tjutanden", gästerna blir såklart oroliga och fundersamma och jag gick mot receptionen för att förhöra mig om vad som hade hänt. Ett tiotal personer hade redan hunnit dit och började återgå till sina rum; jag frågade en personal om vad som hade hänt och fick bara höra att det var "falskt larm".

Efter 10-15 minuter ljuder larmet igen och då vi öppnade dörren till korridoren var det tydlig brandlukt och rökutveckling så vi lämnade byggnaden. Där var då två polisbilar och fem brandbilar i full gång med att släcka branden som startat i ett tvättutrymme. Snabbt släckt men det tog dryga timmen innan röken var vädrad och vi kunde gå till vårt rum igen.

Har efteråt pratat om detta, då det kändes så obehagligt att bara få veta att det första larmet var falskt (vilket det såklart inte var) och ifrågasätter att hotellpersonal sa att det inte var någon fara. Brandförsvaret måste ha ryckt ut även på första larmet annars skulle aldrig den beredskapen som det var kunnat komma fram så fort.

Har något fel begåtts? Kanske finns någon här som arbetar inom brandförsvar/brandskydd eller polis som kan svara. Jag har bara hört att vid en utryckning är det enbart de som larmats till platsen som kan avgöra om det är falskt eller inte.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ofta finns det en kort tid som personal kan avstyra ett automatlarm innan brandkåren larmas, enstaka minuter. Efter det kommer brandkåren och bestämmer om det var falskt eller ej.
Det märkliga i din berättelse är att brandkåren inte beordrat utrymning eftersom dom var på plats vid andra larmet. Gissningsvis gjordes bedömningen att branden inte skulle sprida sig men röken letade sig ändå in.

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Maria T
M Mellanbarn skrev:
Ofta finns det en kort tid som personal kan avstyra ett automatlarm innan brandkåren larmas, enstaka minuter. Efter det kommer brandkåren och bestämmer om det var falskt eller ej.
Det märkliga i din berättelse är att brandkåren inte beordrat utrymning eftersom dom var på plats vid andra larmet. Gissningsvis gjordes bedömningen att branden inte skulle sprida sig men röken letade sig ändå in.
Glömde skriva det, men när vi redan befann oss utomhus så fick jag både SMS och samtal att det var en brand och hotellet skulle utrymmas.

Det förklarar ändå händelseförloppet, någon ur personalen måste ha stängt av larmet men brandkår var redan på väg. Jag förstår att personal kan stänga av ett larm om brödrosten börjar ryka men i det här fallet var det maskiner i tvättstugan.

Maria T Maria T skrev:
Glömde skriva det, men när vi redan befann oss utomhus så fick jag både SMS och samtal att det var en brand och hotellet skulle utrymmas.

Det förklarar ändå händelseförloppet, någon ur personalen måste ha stängt av larmet men brandkår var redan på väg. Jag förstår att personal kan stänga av ett larm om brödrosten börjar ryka men i det här fallet var det maskiner i tvättstugan.
Det kanske slumpade sig så att brödrosten började ryka samtidigt som det började brinna i tvättstugan? Personalen stängde av larmet ovetandes om branden i tvättstugan. Fast lite obehagligt om det kan gå till på det sättet så det känns tveksamt.

Unikt namn
Gissningsvis står det en handfull arga gäster i repan och skriker på receptionisten varje gång larmet går av misstag. Så de som arbetar där lär sig ett osunt beteende för att inte "störa" gästernas vila.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.