Hej alla,

Behöver lite tips och råd från den erfarne.

Jag visar en liten byt av den upphöjda tröskeln som jag skulle vilja lägga här och undrar om ni har tips på fyllning av något slag där jag ritat på bild för bättre fäste och stöd. ( svårt såga ut något i rätt höjd och vinkel

• Träbit som ska användas som upphöjd tröskel, placeras mellan golv och dörrkarm. En hand visar bitens form och passform, fokus på stöd och fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand visar en träbit som ska användas som upphöjd tröskel över ett mörkt klinkergolv och mot en ljus dörrkarm.
    Skapa konto
  • En upphöjd tröskel med ett hål, markerat med rött. En hand pekar på området för möjligt fyllningsmaterial i gör-det-själv-projekt.
    Skapa konto
J
Du får lägga en ekbit under den nivålisten, hur mycket är det som fattas?

J Jansson69 skrev:
De svårt bar lägga för de e vinklat som du ser i bilden. Har du tips på något annat, gärna flytande som stelnar senare ?

Har du en bordssåg så kan du vinkla klingan och såga till en kilformad list att lägga under. Enklast/billigast är att göra det av något spillvirke och bara limma fast mellan tröskel och en foderlist skulle jag tro?

• Gilla
Cap81
  • Laddar…
J
C Cap81 skrev:
De svårt bar lägga för de e vinklat som du ser i bilden. Har du tips på något annat, gärna flytande som stelnar senare ?
Jag förstår inte problemet? Vad har du för mått från listens underkant ned till golvet?

Du kan gott lägga en typ smyglist i ek eller liknande mot golvet. När du sen sätter din list i den tillhörande metallprifilen så kommer den lägga sig bra. Behöver ej full anläggning mot parketten som du håller den på bild.

J Jansson69 skrev:
0,4 eller ca 0,7 cm för den hamnar/ligger sne som du ser på bilden jag har markerad i rött. Det är själva utmaningen som jag behöver tips på hur jag kan gå tillväga. Finns det något flytande medel eller som akryl som man
VidarH VidarH skrev:
Har du en bordssåg så kan du vinkla klingan och såga till en kilformad list att lägga under. Enklast/billigast är att göra det av något spillvirke och bara limma fast mellan tröskel och en foderlist skulle jag tro?
Ja precis, tänkte också det. Jag har inget bordssåg men hittade följande på biltema som kanske skulle funka.

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/ovriga-fastelement-och-tillbehor/trakil-10-st-2000023720

R RiKr skrev:
Du kan gott lägga en typ smyglist i ek eller liknande mot golvet. När du sen sätter din list i den tillhörande metallprifilen så kommer den lägga sig bra. Behöver ej full anläggning mot parketten som du håller den på bild.
sant men då kommer hela hamna "väldigt" mycket innanför parketten och tror inte det blir snyggt.

Hej igen,

Tips på hur man som hobbysnickare kan såga ut följande kant på en tröskel?

• Finger pekar på en urtagning i tröskel av trä vid köksbänk, med fokus på hyvlad kant.
    Skapa konto
  • Närbild på en tröskel av trä med en utsågad kant, en hand håller i tröskeln.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.