K kniv skrev:
Har du underbyggd altan så är det stor risk att det är bygglovspliktigt..
Har bygglov för en upphöjd altan på 64 kvm redan, i samband med nybygget, men det fick jag utan att visa någon konstruktion på altanen.

K
M Manja-20 skrev:
Har bygglov för en upphöjd altan på 64 kvm redan, i samband med nybygget, men det fick jag utan att visa någon konstruktion på altanen.
Vad innebär upphöjd? Att den skulle ha samma FG som huset? Annars kan upphöjd och underbyggd vara ganska olika saker

K kniv skrev:
Vad innebär upphöjd? Att den skulle ha samma FG som huset? Annars kan upphöjd och underbyggd vara ganska olika saker
Är typ ett suteränghus, ska bli altan längs hela långsidan på ”andra våningen”

• Suteränghus med markeringar för plintar och mått, planerad altan på andra våningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan detta vara ett alternativ?

Istället för den nedre bärlinan i limträ (115x225) som ska fällas in i stolpen enligt konstruktionsritningen, att istället använda två reglar (70x220) som man fäller in lite, en på var sida om stolpen, och sätter dit klossar som extra stöd?

Med Limträ-alternativet så blir det ju bara 85 mm kvar där man sågar ur för limträ, men med balk och extra klossar så blir det 150 mm kvar av stolpen i stället.

Försökte göra en illustration som visar det från sidan

• Illustration av byggnadsstruktur med takstolar och bärlinor i limträ samt alternativ med reglar och klossar för stöd mot stolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Varför vill du byta ut bärlinan från limträ? Är det en kostnadsfråga?

Stolparna enl 3d bild är inte 200x200, säkerställ att du får det som önskas vid eventuell beställning.

K kniv skrev:
Varför vill du byta ut bärlinan från limträ? Är det en kostnadsfråga?
Nej, var mer att det blir mindre ”ingrepp” i stolparna så dom inte tappar så mycket i styrka.

Dom ska ju ändå vara 5 meter långa, från plinten och hela vägen upp till takstolarna, som ska bära upp ett tak med betongpannor. Dom 4 första stolparna blir 5 meter, sedan dom 3 sista blir kortare för varje stolpe, med tanke på marklutningen. Den sista stolpen blir 3,9 meter

Och efter era invändningar, som jag är väldigt tacksam för, så börjar jag bli orolig om dom verkligen använt en kunnig inom konstruktion när dom gjorde den här ritningen
R RiKr skrev:
Stolparna enl 3d bild är inte 200x200, säkerställ att du får det som önskas vid eventuell beställning.
Stolparna är inte med i beställningen av någon anledning, vet inte varför dom inte tog med dom.
Dom verkar vara typ 115x115, alltså samma tjocklek som ned nedre limträ, och då blir stolparna tvådelade, känns ju inte optimalt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.