Vi ska bygga en altan/trädäck under vilket ett pooltak ska kunna skjutas in. Således behövs ett fritt utrymme som är cirka 3,7m brett. Djupet blir cirka 2,5m, då ryms det ihopskjutna pooltaket under däcket. För att passa ihop med huset intill behöver bärlinor bygga ner så lite som möjligt. Närmast hus finns utrymme för flera stolpar.
Tips på hur man bygger för att klara spännvidden på 3,7m utan att trallen sviktar? Typ och dimension av stålbalkar?
Vi tänker oss någon form av stålbalk(ar), och vanliga reglar emellan dem att fästa trallen i.
Tips på hur man bygger för att klara spännvidden på 3,7m utan att trallen sviktar? Typ och dimension av stålbalkar?
Vi tänker oss någon form av stålbalk(ar), och vanliga reglar emellan dem att fästa trallen i.
Kom du någon vart med detta?S Sumpan38 skrev:Vi ska bygga en altan/trädäck under vilket ett pooltak ska kunna skjutas in. Således behövs ett fritt utrymme som är cirka 3,7m brett. Djupet blir cirka 2,5m, då ryms det ihopskjutna pooltaket under däcket. För att passa ihop med huset intill behöver bärlinor bygga ner så lite som möjligt. Närmast hus finns utrymme för flera stolpar.
Vi tänker oss någon form av stålbalk(ar), och vanliga reglar emellan dem att fästa trallen i.[bild]
Vilande projekt inför våren, just den övre delen alltså, resten är klart.N nybyggarn3 skrev:
Nej jag har tyvärr inte fått några riktiga svar.
Jag tänker mig typ 100mm hög I-balk, ska iväg o kolla på sådan framöver.
Några tips eller bara intresserad för liknande projekt?
Inga tips tyvärr men intresserad. Ska börja göra ordning gården efter nybygge till våren och pool är högt på önskelistan för stora delar av familjen. Vi fyllt rätt mycket på en sluttande tomt så jag skulle nog kunna placera poolen lite lägre än altanen framför huset, utan att behöva gräva. Kräver nog ett superlågt tak och en altan som inte bygger så mycket på höjden.S Sumpan38 skrev:
Har du redan taket? Om så, vad för sort?
I vila nu så kan inte måtten, men om det funkar m 100mm balk så blir det enstaka cm kvar under när jag lägger 34mm trall i höjd med inglasningen. Kan spara lite med tunnare trall, och ”kan” även ha en liten höjning jmf med inglasningen, men hoppas få samma nivå.N nybyggarn3 skrev:
Ser fram emot att komma vidare.
Tips på att förankra den liggande stålbalken i stående trästolpar?
Då får vi hålla tummarna att 100 mm räcket. Det borde ju gå att reda ut. Hur bred behöver altanen vara?S Sumpan38 skrev:I vila nu så kan inte måtten, men om det funkar m 100mm balk så blir det enstaka cm kvar under när jag lägger 34mm trall i höjd med inglasningen. Kan spara lite med tunnare trall, och ”kan” även ha en liten höjning jmf med inglasningen, men hoppas få samma nivå.
Ser fram emot att komma vidare.
Tips på att förankra den liggande stålbalken i stående trästolpar?
Har inga direkta tipps Då jag aldrig använt stålbalk. Borde väl gå att borra hål och skruva in i träet?
Är det en 3x6 pool du har? Är du nöjd med storleken? Jag är inne på en 3x6 också. Kanske skulle rymmas en 4x8 men jag är lite osäker på vad ekonomin tillåter. Sägs ju att det inte skiljer så mycket att bygga större men bara taket du har verkar ju skilja 50 tkr mellan 3x6 och 4x8.
Ja 3x6, hade gärna haft större men då hade lösningen blivit än mer komplicerad på den yta som var tillgänglig. Finns även 3,5x6,5; om du har plats...
Ja taket kostade cirka 100’ till den här, går säkert att köpa billigare direkt från tillverkare. Lägre priser på högre tak, men vi behövde lågt som synes...
Ja taket kostade cirka 100’ till den här, går säkert att köpa billigare direkt från tillverkare. Lägre priser på högre tak, men vi behövde lågt som synes...
Dyrt är ser men ser riktigt trevligt ut. Får man fråga vad du har för pool och gärna ungefär vad det har satt dig tillbaka totalt?S Sumpan38 skrev:Ja 3x6, hade gärna haft större men då hade lösningen blivit än mer komplicerad på den yta som var tillgänglig. Finns även 3,5x6,5; om du har plats...
Poolstore, gjutna frigolitblock, hörntrappa, poolpump och lvp etc... har grävt, spräckt och transporterat bort en del material. Vet inte riktigt hur mycket... kanske 600’ nu, några 10’ till för resten av däcket tror jag. Kostar att gräva, spräcka berg och forsla bort...
Strul med snickare så byggde däcket själv i slutändan, kul men inte trivialt direkt... bygger troligen ovandelen själv också.
Strul med snickare så byggde däcket själv i slutändan, kul men inte trivialt direkt... bygger troligen ovandelen själv också.
Thermopool är ett av alternativen jag kollar på. Behöver något som pallar att stå fritt då sluttningen på tomten gör att stora delar nog blir helt ovan mark. Som jag fattar det ska det inte vara något problem denna lösning.S Sumpan38 skrev:Poolstore, gjutna frigolitblock, hörntrappa, poolpump och lvp etc... har grävt, spräckt och transporterat bort en del material. Vet inte riktigt hur mycket... kanske 600’ nu, några 10’ till för resten av däcket tror jag. Kostar att gräva, spräcka berg och forsla bort...
Det var dyrt det. Jag får glädja mig åt att jag hat en nästan 2 meter hög slänt framför huset. Dessutom är marken avtäckt sen tidigare så det är nog bara att fylla på med singel.
Den här kan stå fritt, är nu halvt nedgrävd. Hette kanske Thermopool... kan kolla.
Ev tog jag i, men kommer alltid till tusenlappar här o där. Bra om du slipper gräva och spräcka berg. Måste förstås vara stabilt under för plattan. Gissar cirka 75’ gräv och 75’ berg för vår del. Många meter virke till däcket... Ska kolla totalen i slutändan, blir själv nyfiken nu.
Ev tog jag i, men kommer alltid till tusenlappar här o där. Bra om du slipper gräva och spräcka berg. Måste förstås vara stabilt under för plattan. Gissar cirka 75’ gräv och 75’ berg för vår del. Många meter virke till däcket... Ska kolla totalen i slutändan, blir själv nyfiken nu.
Jag har precis avslutat husbygge i egen regi, lösvirke ritat av arkitekt. Jag är väldigt bekant med hur pengarna rinner ivägS Sumpan38 skrev:Den här kan stå fritt, är nu halvt nedgrävd. Hette kanske Thermopool... kan kolla.
Ev tog jag i, men kommer alltid till tusenlappar här o där. Bra om du slipper gräva och spräcka berg. Måste förstås vara stabilt under för plattan. Gissar cirka 75’ gräv och 75’ berg för vår del. Många meter virke till däcket... Ska kolla totalen i slutändan, blir själv nyfiken nu.![]()
Tack för att du delar. Tar tacksamt emot alla uppgifter.
Då kan du säkert fixa poolbygge själv också, jag köpte tjänsten, men delaktig hela vägen eftersom nyfiken. Tips är att göra plattan 5-10cm större än poolväggarnas behov. Då kan man ställa tryckta reglar på den utstickande kanten, som man sedan bygger däcket mot.N nybyggarn3 skrev: