1 802 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Upphäva eller ändra detaljplan.
Hej!
Är det någon som har erfarenhet kring att ändra eller upphäva en detaljplan på så vis att man inte längre tillhör den? Hur har turerna varit där och vad är er känsla av hur er kommun resonerar kring detta? Vore intressant om någon ville berätta om just sin historia!
Är det någon som har erfarenhet kring att ändra eller upphäva en detaljplan på så vis att man inte längre tillhör den? Hur har turerna varit där och vad är er känsla av hur er kommun resonerar kring detta? Vore intressant om någon ville berätta om just sin historia!
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det är såvitt jag förstår i praktiken omöjligt att göra en sådan ändring. Man kan få en s.k "frimärksplan" som bara gäller en fastighet. Det förutsätter att den ändring man vill ha accepteras av kommunen. De fall jag känner till har kostat ca 100 000 och det tog 1 år att få igenom. Ett problem är att det går inte att diktera i förväg vad den nya planen skall innehålla.
I ena fallet gick det inte så bra. Det var en person som ville stycka av halva sin villatomt för att sälja. Jag tror att det fattades typ 20 kvm för att få stycka av. Han fick betala 100 000 för en plan som föreskrev att det skulle byggas 3 vånings flerfamiljshus på tomterna, och gränsen var dragen rakt igenom hans bef. villa. Han blev ju måttligt populär hos sina grannar efteråt. en kollega till mig var granne.
Som grundprincip får man nog acceptera den plan som finns för området. Att ta fram en detaljplan är ett stort och dyrt projekt, det kan handla om 10 tals miljoner i projektkostnad för planen. Även små triviala ändringar tar tid och kostar mycket.
I ena fallet gick det inte så bra. Det var en person som ville stycka av halva sin villatomt för att sälja. Jag tror att det fattades typ 20 kvm för att få stycka av. Han fick betala 100 000 för en plan som föreskrev att det skulle byggas 3 vånings flerfamiljshus på tomterna, och gränsen var dragen rakt igenom hans bef. villa. Han blev ju måttligt populär hos sina grannar efteråt. en kollega till mig var granne.
Som grundprincip får man nog acceptera den plan som finns för området. Att ta fram en detaljplan är ett stort och dyrt projekt, det kan handla om 10 tals miljoner i projektkostnad för planen. Även små triviala ändringar tar tid och kostar mycket.
Det är ändå intressant mtp att de flesta detaljplaner hindrar byggandet av vackra klassiska sekelskifteshus t ex.
När man tittar på de detaljplaner som skrivs så får man intrycket av att "the tail wags the dog". En generation skrev lagen och planen, en annan generation skapade hustillverkare som anpassade sina hus efter planerna och en tredje generation handleder bygglov eller skriver nya detaljplaner baserade på de kataloghus som finns - helt invaggade i samma system utan att förmå sig att tänka "utanför lådan". Då får vi också fula fantasilösa hus.
När man tittar på de detaljplaner som skrivs så får man intrycket av att "the tail wags the dog". En generation skrev lagen och planen, en annan generation skapade hustillverkare som anpassade sina hus efter planerna och en tredje generation handleder bygglov eller skriver nya detaljplaner baserade på de kataloghus som finns - helt invaggade i samma system utan att förmå sig att tänka "utanför lådan". Då får vi också fula fantasilösa hus.
Klicka här för att svara
