2 086 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Upphängning av gamla industrilampor från ASEA ??
Hej.
Har ett antal gamla industriarmaturer av gjutjärn från 1930-talet, tillverkade av ASEA
Armaturerna är koniska i gjutjärnet med ett gängat hål i toppen (3/8"), de har även en emaljerad skärm samt gängad (123,5mm gänga) glaskupa.
Genom armaturen går ett rör (3/8") där lamphållaren är fastgängad i. Röret leder ut på ovansidan av av armaturen och där sitter på vissa armaturer en upphängningsbygel (även den gängad 3/8"), men på de flesta saknas de.
Finns det alternativa sätt att få dessa armaturer kabelhängda, då jag antar att de ej går att finna passande upphängningsbyglar nuförtiden. Hur löser man dragavlastningen?
Mvh / Erik
Har ett antal gamla industriarmaturer av gjutjärn från 1930-talet, tillverkade av ASEA
Armaturerna är koniska i gjutjärnet med ett gängat hål i toppen (3/8"), de har även en emaljerad skärm samt gängad (123,5mm gänga) glaskupa.
Genom armaturen går ett rör (3/8") där lamphållaren är fastgängad i. Röret leder ut på ovansidan av av armaturen och där sitter på vissa armaturer en upphängningsbygel (även den gängad 3/8"), men på de flesta saknas de.
Finns det alternativa sätt att få dessa armaturer kabelhängda, då jag antar att de ej går att finna passande upphängningsbyglar nuförtiden. Hur löser man dragavlastningen?
Mvh / Erik
Av din beskrivning så har jag 3 exakt likadana, Jag löste det genom att lägga en järnstång där de 2 skruvarna för ordinarie dragavlastningen skulle suttit och fäste en 2mm rostfri vajer i denna med wirelås. På så sätt så hänger de i wiren och inte i kabeln. Det hade säkert gått att lösa bättre och därmed snyggare, men vi gjorde en grej av det istället så det funkar för oss. Har de som matsalslampor, väldigt trevligt sken med dimmer.
hm, ja det är ju ingen dum idé såklart. vore ju fantastiskt att finna upphängningsbyglar med 3/8" gänga 
Tack för tippset Manberg!
Tack för tippset Manberg!
Klicka här för att svara