12 091 läst ·
92 svar
12k läst
92 svar
Uppdrag Granskning, ikväll!
Här ser man den stora svenska flatheten,ingen som säger till nån om nåt.
Inte undra på att folk fuskar med skatt & dyl,jag tycker det är utsugning på högsta nivå
och neandertalare från staten som godkänner dessa lagar.
Inte undra på att folk fuskar med skatt & dyl,jag tycker det är utsugning på högsta nivå
och neandertalare från staten som godkänner dessa lagar.
"Den late och idioten mår bra av att ha käppen dansande på ryggen"fubar skrev:Han som ska "hängas" heter xxxx och är verksam i Kumla/Örebro.
Har grannar som inte heller är särskilt nöjda med honom.
Han arbetade för ca 20 år sedan för Boro och var likadan då. Redan då handlade det om ganska stora saker som ej åtgärdades. Så om man i över 20 år inte lyckats bättra sig så är det illa. Men det verkar gå bra för honom ändå...
...han har själv byggt ett nytt hus för inte så länge sedan, undrar om han oxå har fått några problem, eller svårt att få jobben gjorda?
Ränderna gå aldrig ur... >![]()
/gammalt kinesiskt ordspråk
"Den late och idioten mår bra av att ha käppen dansande på ryggen"jeppeknaster skrev:[quote author=fubar link=1144162790/60#71 date=1144398014]Han som ska "hängas" heter xxxx och är verksam i Kumla/Örebro.
Har grannar som inte heller är särskilt nöjda med honom.
Han arbetade för ca 20 år sedan för Boro och var likadan då. Redan då handlade det om ganska stora saker som ej åtgärdades. Så om man i över 20 år inte lyckats bättra sig så är det illa. Men det verkar gå bra för honom ändå...
...han har själv byggt ett nytt hus för inte så länge sedan, undrar om han oxå har fått några problem, eller svårt att få jobben gjorda?
Ränderna gå aldrig ur... >![]()
/gammalt kinesiskt ordspråk
[/quote]
Vem är denna "Fubar"???
Vem är du?
Det vore intressant ifall du kunde ta kontakt med oss.
/Robert och Ingela
Efter att ha fått lite "inside information" idag kan jag väl säga som så att man ska inte tro på allt man ser och ett mynt har alltid två sidor...
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Vad märkligt det är.....varje gång det debatteras om husföretag som inte skött sig så blir stämningen i dialogen ansträngd och det bildas två läger....för och emot.
Vi som står utanför kan bara konstatera att någon har fel....eller så har båda det! Att det föreligger fel torde vara uppenbart!
Forumdebattörer som ger sig in med bara något tidigare inlägg kan verka suspekta men har ju all rätt att uttrycka sin åsikt. Det är yttrandefrihetens kärna!
Byggahus.se är ingen domstol och en objektiv sådan tar nog inte hänsyn till vad som skrivs om olika tvistemål här på internet.
Hoppas även denna tvist får sin positiva upplösning!
/Calle
Vi som står utanför kan bara konstatera att någon har fel....eller så har båda det! Att det föreligger fel torde vara uppenbart!
Forumdebattörer som ger sig in med bara något tidigare inlägg kan verka suspekta men har ju all rätt att uttrycka sin åsikt. Det är yttrandefrihetens kärna!
Byggahus.se är ingen domstol och en objektiv sådan tar nog inte hänsyn till vad som skrivs om olika tvistemål här på internet.
Hoppas även denna tvist får sin positiva upplösning!
/Calle
Säkert finns det fakta som talar för husföretagets rätt i nästan alla fall av bygghaverier, men jag kan inte se att det spelar ngn egentlig roll.
Bedriver man verksamhet för att tjäna pengar måste man förstå att det finns risker, annars ska du tjäna noll (0)kronor. Så om ett bygge havererar och det uppstår kostnader så är det bara att ta dem och se glad ut, där har du din affärsrisk.
Vad jag vet kvalificeras inte kunden av husföretagen, detta är en metod som används i vissa branscher, dvs man ska kunna köpa ett hus hur dum man än är. Då får man se till att sina metoder är anpassade för ALLA.
Jag lyssnade på ett föredrag av en av de mest framgångsrika affärsmännen i världen och han talade om välsignelsen av problem. Det är inte förrän ett problem uppstår som man som leverantör kan visa sitt verkliga värde, när allt går som det ska spelar det ingen roll vem som levererar men när det uppstår problem skiljs agnarna från vetet, (eller byggbranschen från kunden? :-/) Ett bra citat som jag ofta tänker på i mitt jobb "Thank god, I have a problem".
Bedriver man verksamhet för att tjäna pengar måste man förstå att det finns risker, annars ska du tjäna noll (0)kronor. Så om ett bygge havererar och det uppstår kostnader så är det bara att ta dem och se glad ut, där har du din affärsrisk.
Vad jag vet kvalificeras inte kunden av husföretagen, detta är en metod som används i vissa branscher, dvs man ska kunna köpa ett hus hur dum man än är. Då får man se till att sina metoder är anpassade för ALLA.
Jag lyssnade på ett föredrag av en av de mest framgångsrika affärsmännen i världen och han talade om välsignelsen av problem. Det är inte förrän ett problem uppstår som man som leverantör kan visa sitt verkliga värde, när allt går som det ska spelar det ingen roll vem som levererar men när det uppstår problem skiljs agnarna från vetet, (eller byggbranschen från kunden? :-/) Ett bra citat som jag ofta tänker på i mitt jobb "Thank god, I have a problem".
Jag kan inte mer än instämma!skane67 skrev:Jag lyssnade på ett föredrag av en av de mest framgångsrika affärsmännen i världen och han talade om välsignelsen av problem. Det är inte förrän ett problem uppstår som man som leverantör kan visa sitt verkliga värde, när allt går som det ska spelar det ingen roll vem som levererar men när det uppstår problem skiljs agnarna från vetet, (eller byggbranschen från kunden? :-/) Ett bra citat som jag ofta tänker på i mitt jobb "Thank god, I have a problem".
En fråga till er som försvarar byggföretagen och tycker att kunden har en del i problemen vi ett havererat bygge. Om man nu väljer ett husföretag för att byggsatsen, pris och planslösning är helt perfekta. Sedan möter man en säljare som erbjuder endast en delad entreprenadform och har en paketlösning med hantverkare som han rekommenderar. Han bedyrar att inga av "hans" hantverkare har tidigare prickar och kommer själv att förhandla vid eventuella problem. Han påpekar att detta är ett sätt att få ned kostnaderna och att inga tidigare kunder har haft problem. Efter detta så tar man fem referenser på tidigare byggen och alla är positiva. Säljaren ägnar timmar åt olika alternativ till planslösningar. Priset är perfekt, likaså alla referenser. Vad gör man i det här läget? Man tror naturligtvis att detta är seriöst Grannen hänger på och köper ett likadant paket och bygget startar. Strul med en gång, byte av rörläggare och snickare. Vad göra leta egna nya hantverkare eller lita på säljarens rekommendationer? Grunden gjuts när det snöar och den blir helt ojämn. Rören läggs fel så innerväggar får flyttas. Sedan ska det flytspacklas och detta görs enbart på enstaka ställen. Efter flytspacklingen så rinner det fukt på väggarna och innerlisterna förstörs. Kakel läggs snett och med olika fogbredd, märken på vitvaror och kök, märken och flisor i parketten, felritat duschrum, felspacklat ryggåstak, ojämna klinkers, trasigt glas i öppna spisen, glipor i parketten, parketten diffar, underdimensionerad panna, lister dåligt uppsatta, extra räkningar(oklart vad som ingår).
Så vad ska man som förstagångs kund ha gjort annorlunda? Man tror att husföretagen ser till att det finns säljare som rekommenderar yrkesskickligt folk. Nu jobbar min säljare på att rätta till en del av felen men detta har tagit bort glädjen med att bygga samt åsamkat mig hälsoproblem.
Så vad ska man som förstagångs kund ha gjort annorlunda? Man tror att husföretagen ser till att det finns säljare som rekommenderar yrkesskickligt folk. Nu jobbar min säljare på att rätta till en del av felen men detta har tagit bort glädjen med att bygga samt åsamkat mig hälsoproblem.
Grunden gjuts när det snöar och den blir helt ojämn. Rören läggs fel så innerväggar får flyttas. Sedan ska det flytspacklas och detta görs enbart på enstaka ställen. Efter flytspacklingen så rinner det fukt på väggarna och innerlisterna förstörs. Kakel läggs snett och med olika fogbredd, märken på vitvaror och kök, märken och flisor i parketten, felritat duschrum, felspacklat ryggåstak, ojämna klinkers, trasigt glas i öppna spisen, glipor i parketten, parketten diffar, underdimensionerad panna, lister dåligt uppsatta, extra räkningar(oklart vad som ingår).
PAN:s inlägg ovan visar på typiska fel (brist o fel) som inte ersättes av Byggfelsförs.
och knappast av någon annan heller då tiden rinner iväg och inflyttning blir ett måste.
Så än en gång, Ni som råkar ut för dessa fackmän och deras fackmässigt utförda arbeten= betal inte= håll inne pengar så att de täcker kostnaderna för att åtgärda felen + att ni har rätt till skadestånd.
Å andra sidan får man väl hoppas att de flesta husbyggen avslutas utan problem, för det är nog det kunden förväntar sig.
PAN:s inlägg ovan visar på typiska fel (brist o fel) som inte ersättes av Byggfelsförs.
och knappast av någon annan heller då tiden rinner iväg och inflyttning blir ett måste.
Så än en gång, Ni som råkar ut för dessa fackmän och deras fackmässigt utförda arbeten= betal inte= håll inne pengar så att de täcker kostnaderna för att åtgärda felen + att ni har rätt till skadestånd.
Å andra sidan får man väl hoppas att de flesta husbyggen avslutas utan problem, för det är nog det kunden förväntar sig.
Jag fattar inte, det är ju en generalentreprenad... Vilka entreprenader har ni tecknat? Bygg, grund, VA, el mm?Kantarellen3 skrev:Grundentreprenör=A-hussäljaren/entreprenören.... vi har inget kontrakt skrivet med någon enskild grundentreprenör.
Är det så att kan har något kontrakt med en underentreprenör så är det hans huvudvärk om de inte har skött sig och utfört arbetet enligt ritningar som ingår i vårt entreprenadskontrakt med A-hussäljaren/entreprenören.
Vi vet vad vi har köpt och det är inte det som blivit levererat.
Hur kan säljaren stå för grundentreprenaden?
I en generalentreprenad torde alla entreprenader vara sidoentreprenader, om en entreprenör har underentreprenörer är ju inte byggherrens problem och räknas ju inte som entreprenad, det har du ju iofs rätt i...
Ja det är lite lätt snårigt om man inte kör totalentreprenad... Men alla husfirmor kan ju inte erbjuda detta...
Jag fattar inte, det är ju en generalentreprenad... Vilka entreprenader har ni tecknat? Bygg, grund, VA, el mm?EoJ skrev:[quote author=Kantarellen3 link=1144162790/30#43 date=1144275159]Grundentreprenör=A-hussäljaren/entreprenören.... vi har inget kontrakt skrivet med någon enskild grundentreprenör.
Är det så att kan har något kontrakt med en underentreprenör så är det hans huvudvärk om de inte har skött sig och utfört arbetet enligt ritningar som ingår i vårt entreprenadskontrakt med A-hussäljaren/entreprenören.
Vi vet vad vi har köpt och det är inte det som blivit levererat.
Hur kan säljaren stå för grundentreprenaden?
I en generalentreprenad torde alla entreprenader vara sidoentreprenader, om en entreprenör har underentreprenörer är ju inte byggherrens problem och räknas ju inte som entreprenad, det har du ju iofs rätt i...
Ja det är lite lätt snårigt om man inte kör totalentreprenad... Men alla husfirmor kan ju inte erbjuda detta...
[/quote]
A-hussäljaren=Generalentreprenören.....Det är samma person vi talar om....
Entreprenadkontrakt ihop med de andra kontrakten är utformade så det är extremt svårt att urskilja att han har en enskild firma vid sidan om... bla så användes A-hus brevpapper till vissa delar av entreprenadskontraktet
Och eftersom han namn och signatur används i alla övriga handlingar så är det inget man höjer på ögonbrynen för när man skriver på.
Man litar ju på sin säljare ....man har ju skapat ett visst förtroende till denne vilket är naturligt annars skulle man aldrig köpt och byggt ett A-hus
Även tomten är köpt genom A-hus den är bunden till vårt objekt.
/R