A
Jag har fått ta över ett gammalt teakbord från morfar som jag håller på att slipa och olja in. Bordet har en extraskiva som hänger på ena kortsidan, för att förlänga bordet fälls denna upp och hela bordet dras åt andra hållet. På undersidan finns frästa spår och träklossar för att möjliggöra detta.

Nu när jag står och slipar detta började jag fundera på om det inte borde gå att lösa detta på ett bättre sätt, det borde väl finnas glidskenor att köpa likt de som används i kökslådor för att få ett bättre glid? frågan är bara vad det heter och var man hittar dessa?

• Undersidan av ett gammalt teakbord med frästa spår och träklossar för förlängningsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av ett gammalt teakbord med träklossar och frästa spår för att förlänga bordet.
    Skapa konto
  • Undersidan av ett gammalt teakbord med träklossar och frästa spår för att förlänga bordet.
    Skapa konto
Med risk för att ha missuppfattat något...Det kan väl aldrig va tänkt att fungera så? Klossarna i frästa spår är en standardmetod för att hålla fast skivan mot sargen, aldrig sett att de skulle agera glidklossar o känns väldigt märkligt om så skulle vara fallet. Är påhängsskivan en efterhandskonstruktion? Sitter inte tvärribborna fast i sargen?

Dålig på svenska ord men en sökning på "drop leaf support" ger kanske lite idéer på lämpliga beslag.

• Gilla
Erik PS
  • Laddar…
A
Jag är nog dålig på att beskriva. Påhängsskivan har funnits med sen bordet köptes, klossarna längs långsidan (6 st) har en "läpp" som går in i det frästa spåret i ramen. När man fäller upp skivan så drar man bordsskivan åt sidan så att ramen under även agerar stöd åt skivan. Jag skulle vilja behålla den funktionen men modernisera med nån slags skena som rullar lättare

Ola C Ola C skrev:
Med risk för att ha missuppfattat något...Det kan väl aldrig va tänkt att fungera så? Klossarna i frästa spår är en standardmetod för att hålla fast skivan mot sargen, aldrig sett att de skulle agera glidklossar o känns väldigt märkligt om så skulle vara fallet. Är påhängsskivan en efterhandskonstruktion? Sitter inte tvärribborna fast i sargen?

Dålig på svenska ord men en sökning på "drop leaf support" ger kanske lite idéer på lämpliga beslag.
Jodå, mina morfäräldrar hade ett liknande bord. Tvärribborna är inte fästa i sargen utan bara i skivan och glider med hela paketet.

Att det går trögt beror förmodligen på möbelvinklarna som sitter i gavlarna på sargen; de ska inte vara där och man ser ju skrapspår efter dem. Tar man bort dem och smörjer spåret med vax eller parafifin glider det säkert tillräckligt bra.

//Ronnie

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
OK, my bad. Märklig konstruktion må jag säga. Har sett det på film nångång men trodde aldrig man använde träklossarna som glidare.

(Filmlänk mest för info så alla förstår hur det är tänkt)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.