Vi har sprängt för pool och har nu grävt bort rimlig mängd kross ur hela gropen för slippa fylla onödigt mycket med kapilärbrytande 8-16 material under kommande platta.

Efter att ha googlat lite för mycket och övertänkt ett par dagar, ångrar jag att jag inte renskrapade berget helt i gropen. Nu vet jag ju inte hur stort materialet är som hamnar mellan det osprängda berget och makadambädden…

Jag har synligt berg på vissa partier och gissningsvis ca 50cm djupa partier med kross/sprängsten i varierande storlek just nu.

Läste någonstans att man dels bör packa sprängsten med vält, samt att man bör fylla sprängsten med 0-material.
Dels blir det ju svårt att svänga runt med vält i ett hål på 4,5x7m, och jag blev så nöjd efter sprängningen då hålet blivit självdränerande. Känns därmed tråkigt att fylla på med 0-material.

Kluven, ska man rensa bort det största synliga för hand och köra på med 8-16, eller ska man tänka om? Och etablera grövmaskin igen.. krävs en stor för att nå hela gropen nu….

Inga entreprenörer.

Svårt att säga men skulle inte vilja ha massa opackat berg eller skärv i gropen. Skulle rensa ut det sen lagt ett lager 0-90 för avjämning på berget, packa det med padda sen lägga 15 cm 8/16 under plattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.