1 702 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Uppbyggnad golv..
Hej!
Innan vi hamnar i källaren (krypgrunden) så är det nu dags att riva upp bjälklaget.. förstärka och bygga upp matsalsgolvet.
De andra golven vi rivit upp, hann få lite plast i lagren.. innan vi hann fundera så mycket på saken. Detta rum är tanken att vi inte ska ha det..
Skillnaden mellan utrymmena under är att där det blev plast.. så är det betongplatta och uppvärmt - under detta golv är det jordstampat golv och ”öppna fönster”… dvs krypgrund typ.
Tanken var/är (efter rivningen). rätta till och stötta upp bjälklaget..
Sedan var tanken..
På topp - 40-45 mm massivt trägolv på topp (inte lätt o hitta, har letat såg i närheten).
- bison ångbroms (el likvärdig)..
- isolering (där vi inte riktigt vet än, tips.. nått som är bättre än det andra?) .. vi har kollat på hunton träfiberisolerings skivor, även celluosaskivor samt isolinaskivor…
Underst har vi idag någon svart board.. vet ej vad det är el om det är bra/dåligt..
Borde vi göra på annat vis?
Innan vi hamnar i källaren (krypgrunden) så är det nu dags att riva upp bjälklaget.. förstärka och bygga upp matsalsgolvet.
De andra golven vi rivit upp, hann få lite plast i lagren.. innan vi hann fundera så mycket på saken. Detta rum är tanken att vi inte ska ha det..
Skillnaden mellan utrymmena under är att där det blev plast.. så är det betongplatta och uppvärmt - under detta golv är det jordstampat golv och ”öppna fönster”… dvs krypgrund typ.
Tanken var/är (efter rivningen). rätta till och stötta upp bjälklaget..
Sedan var tanken..
På topp - 40-45 mm massivt trägolv på topp (inte lätt o hitta, har letat såg i närheten).
- bison ångbroms (el likvärdig)..
- isolering (där vi inte riktigt vet än, tips.. nått som är bättre än det andra?) .. vi har kollat på hunton träfiberisolerings skivor, även celluosaskivor samt isolinaskivor…
Underst har vi idag någon svart board.. vet ej vad det är el om det är bra/dåligt..
Borde vi göra på annat vis?
… har en annan fråga också.
Då vi ändå ska rätta till golvbjälklaget så fick jag en tanke på att det borde väl inte vara omöjligt att regla det tätare istället och ha ett tunnare trägolv uppepå?
Det har varit lite lurigt att hitta ett ”torrt” 40-45 mm tjockt massivt trägolv (trots efterlysning av sågar i närheten).
Då vi ändå ska rätta till golvbjälklaget så fick jag en tanke på att det borde väl inte vara omöjligt att regla det tätare istället och ha ett tunnare trägolv uppepå?
Det har varit lite lurigt att hitta ett ”torrt” 40-45 mm tjockt massivt trägolv (trots efterlysning av sågar i närheten).
Är det för att golvet idag sviktar? I så fall kanske bygga krysstag som förstärkning.Snigla skrev:
Hej!
Innan vi hamnar i källaren (krypgrunden) så är det nu dags att riva upp bjälklaget.. förstärka och bygga upp matsalsgolvet.
De andra golven vi rivit upp, hann få lite plast i lagren.. innan vi hann fundera så mycket på saken. Detta rum är tanken att vi inte ska ha det..
Skillnaden mellan utrymmena under är att där det blev plast.. så är det betongplatta och uppvärmt - under detta golv är det jordstampat golv och ”öppna fönster”… dvs krypgrund typ.
Tanken var/är (efter rivningen). rätta till och stötta upp bjälklaget..
Sedan var tanken..
På topp - 40-45 mm massivt trägolv på topp (inte lätt o hitta, har letat såg i närheten).
- bison ångbroms (el likvärdig)..
- isolering (där vi inte riktigt vet än, tips.. nått som är bättre än det andra?) .. vi har kollat på hunton träfiberisolerings skivor, även celluosaskivor samt isolinaskivor…
Underst har vi idag någon svart board.. vet ej vad det är el om det är bra/dåligt..
Borde vi göra på annat vis?
Det har sjunkit på mitten.. har lite för långt mellan golvreglarna och för tungt ovan - tidigare ägare har fyllt på med lite typ flytspackel (och några småregnar imellan) och papp här och var och sedan lagt på klinkergolv uppepå.. med tiden verkar bjälkarna inte orka med.. de sjunker (hänger ner på mitten)T Toolfix skrev:
Vi har redan gjort om halva husets bjälklag redan.. (garderoberna ramlade nästan omkull när man gick förbi sängen på visningen
Vi behåller de gamla bjälkarna så länge de inte är angripna osv.. men stöttar upp det med både stolpar i källaren samt nya reglar på sidorna om det som finns.
Klicka här för att svara