Ska börja med badrums väggar och tak på bottenplan.
Har inte saken riktigt klart för mej, så rätta mej om jag gjort någon tankevurpa eller om ni har någon alternativ ide av väggbeklädnad.
Nybyggnation av hus 1,5 plan gjuten platta och med inred övervåning.
1,4 meter av badrummet hamnar under kattvinden utanför stödbensväggen på övervåningen, stödbensväggen är inte isolerat. Kattvinden har ingen värmekälla förutom den värme som läcker igenom mellanbjälklaget och stödbensväggen.
Huset har isolering och ångspärr(plastfolie) utmed ytterväggar och takstolens högben/överarm.
Min tanke är att ha Fibro våtrumsskiva 1,2 meter i hörnet vid duschen och måla resten av väggarna och taket
Klinkers på golvet.
Yttervägg:
Liggande panel
Luftspalt
Bisom vindskydds duk
Regelstomme 45X195 cc 600
Bisom Ångspärrs duk, fortsätter 60 cm utanför badrumvägg
Sekundär regel 45X45 liggande cc 45 cm
Konstruktionsplywood 15 mm
Gipsskiva 12 mm
Inner vägg:
Gipsskiva 12 mm
Regelstomme cc 45 cm
Gipsskiva 12 mm
Mellanbjälklag:
Laminatgolv
Ångspärr
Golvspånskiva 22mm med golvvärme
Mellanbjälke, full isolerad.
Glespanel
Gipsskiva 12 mm
En bild som kanske förtydliga en del.
Har inte saken riktigt klart för mej, så rätta mej om jag gjort någon tankevurpa eller om ni har någon alternativ ide av väggbeklädnad.
Nybyggnation av hus 1,5 plan gjuten platta och med inred övervåning.
1,4 meter av badrummet hamnar under kattvinden utanför stödbensväggen på övervåningen, stödbensväggen är inte isolerat. Kattvinden har ingen värmekälla förutom den värme som läcker igenom mellanbjälklaget och stödbensväggen.
Huset har isolering och ångspärr(plastfolie) utmed ytterväggar och takstolens högben/överarm.
Min tanke är att ha Fibro våtrumsskiva 1,2 meter i hörnet vid duschen och måla resten av väggarna och taket
Klinkers på golvet.
Yttervägg:
Liggande panel
Luftspalt
Bisom vindskydds duk
Regelstomme 45X195 cc 600
Bisom Ångspärrs duk, fortsätter 60 cm utanför badrumvägg
Sekundär regel 45X45 liggande cc 45 cm
Gipsskiva 12 mm
Inner vägg:
Gipsskiva 12 mm
Regelstomme cc 45 cm
Gipsskiva 12 mm
Mellanbjälklag:
Laminatgolv
Ångspärr
Golvspånskiva 22mm med golvvärme
Mellanbjälke, full isolerad.
Glespanel
Gipsskiva 12 mm
En bild som kanske förtydliga en del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det något konstigt med mina funderingar eller är det bara att ingen har lust att svara?
Ser väl bra ut, det enda är väl om du skall fullisolera bjälklaget det normala är att bara gör det närmast yttervägg och sen en 45 mm för ljudets skull, finns det någon anledning?
Sen skriver du ångspärr, men du menar förmodligen ångbroms? Man skall inte ha två ångspärrar i väggen ( tätskiktet är ett) däremot ångbroms går fint
Sen skriver du ångspärr, men du menar förmodligen ångbroms? Man skall inte ha två ångspärrar i väggen ( tätskiktet är ett) däremot ångbroms går fint
Ja jag mena ångbroms duk i ytterväggen, va nog lite trött när jag skrev inläggetE egge80 skrev:Ser väl bra ut, det enda är väl om du skall fullisolera bjälklaget det normala är att bara gör det närmast yttervägg och sen en 45 mm för ljudets skull, finns det någon anledning?
Anledningen att det blir fullisolerat i bjälklaget är att husleverantören räkna nog lite fel så vi har mycket isolering som blir över oavsett.
En fundering om jag har liggande sekundärregel måste jag sätta en kottling vid skarvarna för både plywood och gips?E egge80 skrev:Ser väl bra ut, det enda är väl om du skall fullisolera bjälklaget det normala är att bara gör det närmast yttervägg och sen en 45 mm för ljudets skull, finns det någon anledning?
Klicka här för att svara