Jag har en problematisk vägg som vägg skåpen ska upp på. Det är en murad vägg, leka block 88mm tjocka och delvis ihåliga. Planen är att hänga upp en 15x95mm planka (hyvlad bräda) i övre och undre kanten på skåpen och sen skruva i dem. Ikea skåpen kommer med 2 anslutning ställen, en i varje övre hörn. Det känns som om det kommer att bli en ganska klen infästning av skåpen. 2 skåp är dessutom 80cm breda...(= risk för att dom blir tunga)

En tanke jag haft är att skruva en vitmålad bräda, typ 50x15mm, inne i skåpet genom baksidan och upptryckt mot översidan på skåpet för att på så sätt få skåpet att "hänga" i överkant på brädan. Orginal Ikea vinkel järnen skulle ochså skruvas dit som tänkt. Så vinkel järnet hindrar skåpet att falla utåt och plankan hindrar skåpet att falla neråt. Kanske ytterligare ett vinkel järn skulle skruvas i den nedre plankan..?

Nån som har ideer hur jag bäst (och enklast) hänger upp skåpen i den sköra väggen?

Fungerar det inte att montera skåpen med lättbetongsplugg och valfri skruv ?

Bloink skrev:
Fungerar det inte att montera skåpen med lättbetongsplugg och valfri skruv ?
Jo... Jag försöker väl förenkla upphängningen lite och att kunna dra i träskruv känns mycket lättare än att märka ut och borra osv.

Frågan kanske skulle vara om ni tror att det håller att skruva skåpen i en 15x95mm?

15x95 känns klent i min smak..

Ingen möjlighet att göra infästningar till taket?

Komplettera med fler vinkeljärn (även nertill)?
Brukar finnas extra att köpa på IKEA om du vill ha samma. (Blir ofta över vid montering också..)

Var också lite tveksam innan jag slängde upp mina skåp på väggen, i och med att de egentligen inte är gjorda för att vara väggskåp och att väggen är rätt usel.

Löste det på fyra sätt:
1) Fäste skåpen i taket i framkant – kan inte tippa framåt och dra ur skruvarna de hänger på
2) Extra väggbeslag från IKEA – har för mig de ville ha en femma styck för dem
3) Extra infästningar skåp-i-skåp och det innersta skåpet draget i sidoväggen med montageskruv
4) Skåpen står nertill på en L-formad aluminiumlist – en lösning som snodde direkt efter att ha sett upphängninen av inbyggnadsugnen

• L_beslag.gif
Nu kom jag ihåg varför jag ville ha en bräda till infästningen... Eftersom det är ihåliga leka block så är risken stor att det bara finns typ 25-30mm gods i lekan där skruven (+pluggen) råkar hamna. Sätter jag upp en planka så kan jag välja att fästa plankan där lekan är massiv.

Ett L järn kan man ju fräsa in i den nedre plankan så att den inte bygger utåt så det är en bra ide.

Att fästa skåpen i taket vet jag inte riktigt hur man skulle göra, det är ca 12-15cm upp till taket..

Vilken dimension borde jag ha på mina plankor för att dom ska hålla?

Redigerat:
jakim skrev:
Nu kom jag ihåg varför jag ville ha en bräda till infästningen... Eftersom det är ihåliga leka block så är risken stor att det bara finns typ 25-30mm gods i lekan där skruven (+pluggen) råkar hamna. Sätter jag upp en planka så kan jag välja att fästa plankan där lekan är massiv.

Ett L järn kan man ju fräsa in i den nedre plankan så att den inte bygger utåt så det är en bra ide.

Att fästa skåpen i taket vet jag inte riktigt hur man skulle göra, det är ca 12-15cm upp till taket..

Vilken dimension borde jag ha på mina plankor för att dom ska hålla?
Det krävs ju i så fall att plankan också fästs i stommens kortsidor. Baksidan är ju bara tunn masonit som är spikad med nubb. Dessutom skulle du nog behöva gå upp i dimension. Tänk dig ett 80 cm skåp fyllt med porslin och glas som börjar ge sig.

12-15 cm upp till taket är inget problem. Ex. Biltema har försänkt träskruv 6x180 mm. Sådana har vi dragit från våra väggskåp rakt upp i takstolen ovanför.

GoForIt skrev:
Det krävs ju i så fall att plankan också fästs i stommens kortsidor. Baksidan är ju bara tunn masonit som är spikad med nubb.
Jo, det är i skåp sidorna som vinkel järnen fästs. (Vi pratar väl om plankan på väggen bakom skåpen och inte om plankan inne i skåpet. Innerskåps plankan skulle skruvas i skåpets överdel)

Fler kommentarer om min 15x95mm planka? Borde man gå upp i dimmension till, säg, 25mm (eller vad nu nästa kan vara)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.