Jag planerar mura badrumsväggarna och har köket på andra sidan väggen. Funkar det att få till en tillräkligt stark infästning av köks skåp i en 75mm leca vägg eller ev. 100mm siporex vägg?

Hur gör man bäst isåfall?

Ja, man kan tex använda vanlig plugg + lämplig skruv. Var bara noga med att borra rätt tex så funkar det finfint.

• Gilla
Christian Malmberg
  • Laddar…
I
Nej för jösse namn. Inga plastplugg och skruv.

Du har två krafter som påverkar infästningen. Dels en avskärande kraft från tyngden, som verkar parallellt väggen. Dels ett moment av tyngden som verkar halva skåpsdjupet ut från väggen och övergår till en utdragande kraft. Det är den sista som brukar göra att skåpen rasar ner efter ett tag. Gör så här istället.

Köp hem M6-M8 gängad stång + brickor + låsmuttrar och lite cement (eller lättbtg.lim).
Kapa stången i bitar. Längden ska vara = väggens tjocklek + bakstycket i skåpets tjocklek + tjockleken på den ribba som sitter i skåpets överkant som man normalt fäster genom med skruv + ytterligare en centimeter för bricka och låsmutter.
Borra 8-10 mm hål tvärs genom väggen. Var noga med att de hamnar där de förborrade hålen i ribban finns i skåpets överdel.
Rör till cement och vatten till en trögflytande gröt.
Fyll hålen med cementgröten (en papperstuss i bakkant stoppar att den inte rinner ut).
Doppa gängstångsbitarna i gröten och stoppa in dem i hålen tills bakkant är nästan jämn med väggytan.
Låt härda tre dygn.
Häng upp skåpen och dra fast med bricka och låsmutter.

imported_Byggaren skrev:
Nej för jösse namn. Inga plastplugg och skruv.
Hos Essves tekniska support får man finfin hjälp och jag ser faktiskt ingen anledning att inte lita på dessa gubbar.

Men men, vi får väl se.... skåpen har suttit där i snart ett år och ska väl snart trilla ner då.... ;)

Det finns särskilda plugg för lättbetongvägg, lite större än vanliga och med vingar. Funkar utmärkt i de flesta fall. Annars kan man göra som byggaren föreslår, eventuellt med särskild ankarmassa istället för cementblandningen om man vill. Fast jag håller med Mathias om att det bör fungera även med vanliga plugg, men man ska vara noga med att hålen inte blir för stora när man borrar dem. Eventuellt köra med en millimeter mindre borr än man skulle göra i betong.

• Gilla
BenkeO
  • Laddar…
jon_h skrev:
Eventuellt köra med en millimeter mindre borr än man skulle göra i betong.
Min (jämförelsevis begränsade erfarenhet) säger mig att man ska passa sig för att borra för små hål i siporex/lättbetong. Blir hålet för litet så spricker lättbetongen istället.

Ja, det jag menar är snarare att hålet har en tendens att bli lite större än borrstålet i porösa material, och att det kan behövas mindre stål för att få rätt storlek på hålet. Men detta får man prova, visar det sig att man måste tvinga i pluggen för mycket får man borra upp lite mer.

• Gilla
Tomainen
  • Laddar…
Ok, tack. Få se hur jag gör men det känns ju lite mycket jobb med gängstång om det räcker med plugg och skruv. Fast våra köksskåp har haft tendenser att bli väldigt välfyllda av nån orsak så kanske det är befogat med gängstången i alla fall...

...om du tänker överfylla skåpen, ta då å sätt dit fyra pluggar istället för två..... ;)

Jag har satt upp både köksskåp och en tv-ställning (för 24 kg) i lättbetongväggar hemma.

Använde plugg (plastplugg) och skruv. För köket så fäste jag en 45x95 regel först (plus en i underkant som stöd) och skruvade sedan skåpen i den.

Funkar hur bra som helst - köket har suttit sedan 2003 utan tendens att vicka ngn stans - iof sitter ca 50% i bärande betongvägg där så det hjälper ju lite :)

Som jon_h säger så har borrhål i lättbetong en tendens att bli ngt större än i mindre porösa material, så har du en 5mm plugg så kan man ofta köra med 4,5 eller 4 mm borr och slå in pluggen sedan, så sitter den lite tajtare.

Det går säkert att köra med stänger doppade i betongklägg också - men det känns lite omständigt.

När det gäller krafterna så är det egentligen bara en kraft rakt ned (gravitationen), om man inte klättrar och drar i skåpen rakt ut förstås, men det är väl relativt sällan som man gör det !?

Problemet är att man skapar en led som skåpen kan vrida sig kring - då får man en utdragande kraft i överkanten. Tricket är förstås att minimera denna genom att sätta skåpen rakt, tex genom att ha en regel både i överkanten och i nederkanten som är lika tjocka.
Då kommer den utdragande kraften att bli minimal, och det enda momentet man får (det som skapar den "utdragande kraften") är det som motsvaras av skåpets tjocklek gånger vikten. Och jag har iaf aldrig haft problem med att några skåp har haft ngn tendens att ge sig - det är mer friktion än man tror när man drar in en tjock skruv i pluggen - prova att dra ut en sån ngn gång. Kofot och en jäkla massa kraft krävs om den är rätt satt, och det ger ganska stort moment jämfört med ett köksskåps 30 cm och en massa tallrikar, plus att man förstås kan ha fler än en skruv ;)

/K

"När det gäller krafterna så är det egentligen bara en kraft rakt ned (gravitationen), om man inte klättrar och drar i skåpen rakt ut förstås, men det är väl relativt sällan som man gör det !?"

Stämmer inte!
Det blir alltid en komposant rakt ut från väggen vid skåpens översida pga momentet.

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
I
klaskarlsson skrev:
... det är mer friktion än man tror när man drar in en tjock skruv i pluggen - prova att dra ut en sån ngn gång. Kofot och en jäkla massa kraft krävs om den är rätt satt, och det ger ganska stort moment jämfört med ett köksskåps 30 cm och en massa tallrikar, plus att man förstås kan ha fler än en skruv ;)

/K

Problemet är inte bara om pluggen är rätt satt eller inte, utan i vilket material den sitter. Oavsett mtrl. i pluggen (plast eller nylon) bygger tekniken på att pluggen expanderar för den inskruvade skruven och skapar klämkraft/friktion mot omgivande mtrl. Om då detta är lättbtg. som består av tunna och ganska porösa väggar kring luftfyllda celler, uppstår tryckkraft på väggarna mellan cellerna vid expansionen. Om den tryckkraften blir för stor uppstår krossning i cellväggarna mellan de luftfyllda blåsorna och friktionen blir då lika med noll.

Därtill finns risken för kalldragning i plasten för plastplugg (men ej nylonplugg) om det är en plugg av mindre nogräknat kvalitetsfabrikat. Dvs. att skruven tänjer ut plasten under belastning axiellt = utdragskraft. Och pluggen kan mycket väl sitta kvar i hålet när skruven är helt utdragen. (Det är bl.a. av den anledningen som plastplugg inte får användas för uppsättning av undertak i utrymningsväg och det har i sin tur inget att göra med att folk ska ut ur lokalen vid en nödsituation, utan att brandpersonal m.fl. ska in utan att riskera få det i skallen.)

Betr. utdragskraften är det lätt att räkna ut hur mycket kraft som fordras för att inte det ska bli skåpras. Halva djupet på skåpet är momentarmen. Den totala vikten av skåp + det som ska finnas i det är tungheten. Multiplicera momentarmen med tungheten. Jämför den sen med en momentarm som är längden från underkant skåp till infästningspunkten. Dvs. dividera det först erhållna resultatet med den sista längden och du får hur mycket kraft som behövs för att inte skåpet ska tippa utåt av tyngden. Sen tror jag nog att du skippar plastpluggen till förmån för bättre infästning :rolleyes:

anaitis skrev:
"När det gäller krafterna så är det egentligen bara en kraft rakt ned (gravitationen), om man inte klättrar och drar i skåpen rakt ut förstås, men det är väl relativt sällan som man gör det !?"

Stämmer inte!
Det blir alltid en komposant rakt ut från väggen vid skåpens översida pga momentet.
Vilket jag också skrev längre ned - men det momentet beror på skåpdjupet (hävarmen) och kraften som vikten orsakar pga gravitationen :)

/K

imported_byggaren:
Det beror som sagt lite på kvalitet och skruv också.

Jag har kört både med 8mm plugg + rejäla skruv, samt spikplugg (6-8mm tjocka med ca 6-8 cm längd). Båda funkar jättebra i mina lättebetongväggar iaf, men vill man vara säker kan man förstås köra med gängstång och betongslam, ville bara säga att plugg/spikplugg funkar för mig iaf

/K

Angående hänga kök i lättbetong så har jag funnit en plugg som är oslagbar.
Jag har tre mindre hyreshus byggda i Ytongsten i bärande väggar och Siporexplank i icke bärande skiljeväggar
I samtliga kök och andra kraftigare infästningar så använder jag en plugg från Fischer som heter GB 8 gasbetongplugg. Den är otroligt bra och ser ut så här. http://www.fischersverige.se/befestigung/expert/GENERAL/fischerGB.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.