Hej!

Jag funderar på att montera ett väggskåp ovanför tvättmaskinen i badrummet. Det gäller ett IKEA METOD 60×37×60 cm. Väggen är inte bärande. Genom serviceluckan kan jag se att konstruktionen verkar bestå av plywood, gips och sedan kakel ytterst. Enligt IKEA:s instruktion ska skåpet hängas med två skruvar i vardera övre hörn (totalt 2 fästpunkter).

Min fråga:
Håller en sådan väggkonstruktion för ett väggskåp av den här storleken?

Jag bifogar bilder på badrummet och genom luckan så man ser väggens uppbyggnad.

Tack på förhand!

• Inre konstruktion av badrumsvägg, visar plywood, gips och kakel, med synlig isolering och rördragning genom en servicelucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en väggkonstruktion i ett badrum, med plywood, gips och kakel, sedd genom en servicelucka. Skruvar och stålförankringar syns.
    Skapa konto
  • Tvättmaskin i ett kaklat badrum med två flätade korgar ovanpå. Väggen ovanför planeras för montering av ett IKEA METOD väggskåp.
    Skapa konto
Tyvärr är det inte plywood, som det skall vara i badrum, utan OSB. Men det kommer hålla för skåpet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag förstår, tack! Tycker du att det räcker med två fästpunkter, ett i vardera hörn, eller är det värt att använda en sån skena som IKEA säljer separat? Säkrare?

Rastif Rastif skrev:
Jag förstår, tack! Tycker du att det räcker med två fästpunkter, ett i vardera hörn, eller är det värt att använda en sån skena som IKEA säljer separat? Säkrare?
Jag tycker det är smidigt med skena så jag hade använt det. Då får man ju några fler fästpunkter.

Det räcker gott med skruv i hörnen, men om du är orolig sätter du en (tunn) regel i underkant skåpet som det står på, betydligt stabilare än skenan..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.