15 054 läst ·
38 svar
15k läst
38 svar
Unken doft bakom golvlisten
Det beror litegrann på, kan man säga. Ta bort golvet och låt plattan stå öppen och vädra ur så länge det bara går. Klingar lukten av så är det lugnt. Men om lukten sitter fast i betongen så att säga, då måste du ventilera, annars kommer det nya golvet att luktsmittas från plattan. Ventilation har förvisso andra positiva sidor också, men har du inga problem i övrigt ska det räcka med platon. Men som sagt, vädringen kan ta tid. Jag har erfarenhet 
Ok, håller tummarna att jag slipper flyta plattan. Räcker med att hela golvet skulle göras om. Men, men, nu känns det ändå bra när jag tagit beslutet att göra det riktigt från start. Hade nog ångrat mig efteråt om jag "fuskat".
Flytspackel på en fuktig platta är inte alltid en helt god idé. Det finns flytspackel som tål fukt, men då får man lätta på den feta taxiplånkan.
Att göra en ventilerad konstruktion med Nivell/Granab/Platon och ventilerade socklar, utan en mekanisk ventilation som suger ut den dåliga luften, kan också vara mindre lyckat. Då har man liksom bara skapat en framkomligare väg för den kontaminerade luften till boutrymmet.
Att göra en ventilerad konstruktion med Nivell/Granab/Platon och ventilerade socklar, utan en mekanisk ventilation som suger ut den dåliga luften, kan också vara mindre lyckat. Då har man liksom bara skapat en framkomligare väg för den kontaminerade luften till boutrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha brutit upp golvet där det luktade så hittade jag...
...ingenting!
Bra på ett sätt ändå... Är det någon som vill köpa ett parkettgolv från pergo, lätt begangnat...
Det kan ju vara så att betongplattan inte varit helt ren när man lade på den ångtäta plasten en gång i tiden. Damm, smuts, organiskt material som hamnar under plasten kommer då med stor sannolikhet att mögla. Även om det är ett litet angrepp kan lukten sprida sig en bra bit ändå. Känner du någon lukt om du sätter näsan mot väggen eller plattan?
Ja det känner jag. Men det känns som om det är själva betongen som luktar. Men jag ska ta tag i allt nu till helgen å slita ut allt och lägga platon. Insåg också att det inte va jättemycket cellplast. Ska det inta va 20-30 cm? Jag har 10 cm å spela på...
Du har inte möjlighet att vädra ur lite först? Jag hade en luktsmittad del av vår betongplatta som jag först i panik tvättade med ättika och sedan lät stå öppen i två-tre månader. Därefter luktade det bara litegrann. Problemet är att om betongen luktar och du lägger ett golv igen, kan det mycket väl bli så att även det nya golvet suger åt sig lukten.
Tror att det har varit skräp mellan platta och plast och då är det ju som problem egentligen löst, men tänk på ev. luktsmitta bara. Det är ju tråkigt om ett nytt golv börjar lukta skräp.
För övrigt har vi 2 cm cellplast under vårt flytande trägolv i gillestugan. Lagt 1981 förvisso, så enligt moderna regler är det inte rätt, men det är varmt och gött ändå
Tror att det har varit skräp mellan platta och plast och då är det ju som problem egentligen löst, men tänk på ev. luktsmitta bara. Det är ju tråkigt om ett nytt golv börjar lukta skräp.
För övrigt har vi 2 cm cellplast under vårt flytande trägolv i gillestugan. Lagt 1981 förvisso, så enligt moderna regler är det inte rätt, men det är varmt och gött ändå
Så du har cellplasten direkt på plattan, med fuktspärrplast i mellan?
Har själv flytande golv i mitt suterängradhus (byggår 81), men där ligger det ett lager lecakulor mellan fuktspärrplasten och cellplasten, gissar att det skiktet i princip har samma funktion som platon, plus att det funkar som avjämning... Cellplasten är kring 6-10 cm har jag för mig.
Har själv flytande golv i mitt suterängradhus (byggår 81), men där ligger det ett lager lecakulor mellan fuktspärrplasten och cellplasten, gissar att det skiktet i princip har samma funktion som platon, plus att det funkar som avjämning... Cellplasten är kring 6-10 cm har jag för mig.
Hade exakt samma sak i ett av våra rum på nedervåningen i vårt suterränghus. Unken lukt.
Skulle visa sig att det låg asfaboardskivor (!) direkt på betongen, sedan masonit och därefter plastmatta och ovanpå den en heltäckningsmatta. Plastmattan isolerade lukten så den kom bara fram i kanterna, utefter listerna. Vi har isolerad platta men faktiskt ingen dränering överhuvudtaget runt huset. Men det har fungerat i 35 år....
3 timmar efter att asfaboardskivorna åkt ut var det luktfritt i rummet ! Plattan var torr och fin, och efter att ha gjort ny golvkonstruktion med plast på betongen och därefter spån ovanpå (med laminatgolv högst upp) har det varit totalt luktfritt nu i flera år.
Kanske inte riktigt samma konstruktion som du har, men vill ändå visa på att det inte behöver vara mögel och det allra värsta trots en s.k. riskkonstruktion.
Skulle visa sig att det låg asfaboardskivor (!) direkt på betongen, sedan masonit och därefter plastmatta och ovanpå den en heltäckningsmatta. Plastmattan isolerade lukten så den kom bara fram i kanterna, utefter listerna. Vi har isolerad platta men faktiskt ingen dränering överhuvudtaget runt huset. Men det har fungerat i 35 år....
3 timmar efter att asfaboardskivorna åkt ut var det luktfritt i rummet ! Plattan var torr och fin, och efter att ha gjort ny golvkonstruktion med plast på betongen och därefter spån ovanpå (med laminatgolv högst upp) har det varit totalt luktfritt nu i flera år.
Kanske inte riktigt samma konstruktion som du har, men vill ändå visa på att det inte behöver vara mögel och det allra värsta trots en s.k. riskkonstruktion.