Jag tar gärna råd och tips angående utomhuskameror. Jag har behov av 3 kameror, kanske 4, för att täcka en villa.
Jag vill kunna ha inspelning när något rör sig och går in på tomten. Det lär inte hända ofta, men det har hänt i området att någon utomstående har gått förbi och testat garagedörr eller källardörr. Det handlar inte om att ha 24/7 inspelning.
Har för avsikt att utöka med några inomhuskomponenter över tid så att det kan ersätta ett befintligt inomhus-larm.

En vän använder EuFy och rekommenderar dem, men jag har läst många som är missnöjda med mjukvaran/appen vilket får mig att fundera på om jag borde titta på Unifi i stället.

Har kollat på det här paketet för eufy:
Eufy S3 Pro kit, plus en video doorbell E340.
https://www.kjell.com/se/produkter/...ycam-s3-pro-kit-med-solpanel-3-kameror-p66092

Det som tilltalar mig med eufy är att den inte kräver kabeldragning. Kabeldragning i sig är möjlig om jag får bra täckning vid montering i takfoten, då kan jag göra det till alla kameror. Men om jag behöver placera någon kamera några meter från huset (på ett förråd, träd eller en stolpe) för att få bra vy av alla potentiella ingångar. Då blir det betydligt större jobb att göra kabeldragningen.

Som som ligger eufy i fatet är att jag ser väldigt många som är missnöjda med deras app. Om inte appen fungerar så är den inte ändamålsenligt, även om hårdvaran är bra och installationen var enkel. Det är min oro.
Att moderföretaget Anker är kinesiskt och har haft några integritetsproblem är inte heller direkt ett plus.

Vad är motsvarande paket från Unifi?
Jag har en vind som jag kan dra kablar i, även om jag nog gärna skulle slippa. Har inget i övrigt från Ubiquitys ekosystem ännu, men varit lite sugen på det. Så börjar jag med kameror kanske det går vidare till wifi.

Hjälp mig bestämma mig.

Jag såg att @thesutex hade trådar om Unify men jag ville inte kapa dem så gjorde en egen, hoppas du vill dela med dig av dina erfarenheter här.

Jag skulle undvika kit med solpanel i Sverige och undvika batterier. Ingen av de alternativen fungerar bra på vintern utomhus. Så svårt är det inte att dra kabel och man får ett system som fungerar. UniFi Protect har i princip inga produkter med solceller eller batterier.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag skulle undvika kit med solpanel i Sverige och undvika batterier. Ingen av de alternativen fungerar bra på vintern utomhus. Så svårt är det inte att dra kabel och man får ett system som fungerar. UniFi Protect har i princip inga produkter med solceller eller batterier.
Jag har förstått att de inte använder solceller utan det är nätverkskabel med PoE för kontinuerlig drift. Vilket är lite av en tröskel. Men ändå möjligt.

Vilka komponenter behöver man för att komma igång med UniFi Protect och har du använt det så du kan ge omdöme om hur enkelt och stabilt det är?

H Hank_Ö skrev:
Jag har förstått att de inte använder solceller utan det är nätverkskabel med PoE för kontinuerlig drift. Vilket är lite av en tröskel. Men ändå möjligt.

Vilka komponenter behöver man för att komma igång med UniFi Protect och har du använt det så du kan ge omdöme om hur enkelt och stabilt det är?
Det finns olika sätt att komma igång på. Enklaste tror jag är en CloudKey+ - den sköter om alla UniFi Network enheter och UniFi Protect (kameror). Då kan du välja att köpa till accesspunkter eller router eller kameror senare.

Jag började från andra hållet och hade ett UniFi nätverk som jag sedan köpte till en UniFi NVR. Lite äldre och större, med stöd för flera hårddiskar. Den fungerar bra. Jag hade tänkt köpa en CloudKey+, men det var många månaders väntetid på dem och jag fick tag på ett paket med NVR och bra kamera.

Det finns också en ny NVR med inbyggd PoE switch. Då behöver man dock en CloudKey eller router med UniFi Network inbyggt (precis som för den stora NVRen). Det är annars en snart lösning då du förmodligen vill ha en PoE switch om du vill ha flera kameror (så du slipper ha en PoE injector per kamera).

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Funkar Unifys kameror med annan lagring?

Jag har en Raspberry som kör styrprogrammet, och jag har en NAS. Det vore ju najs att kunna koppla på en kamera eller två utan att behöva annan hårdvara.

Du behöver tyvärr någonting som kör UniFi Protect. Efter det kan du slå på RTSP och integrera någon annan lösning, men du behöver fortfarande ha hårdvaran för UniFi Protect. Vill man bara ha basic kameror finns det alltså billigare alternativ.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Funkar Unifys kameror med annan lagring?

Jag har en Raspberry som kör styrprogrammet, och jag har en NAS. Det vore ju najs att kunna koppla på en kamera eller två utan att behöva annan hårdvara.
Du kan välja minsta lagring på Unifi NVR. Sen kan du koppla Dropbox, NAS, google Drive och Onedrive för extra lagring.

Skärmbild av UniFi Protect-inställning för att lägga till lagringstjänst med val mellan Google Drive, OneDrive, Dropbox och NAS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.