1. Sluta köra med AP direkt till fiberomvandlaren. Man måste ha en brandvägg i nätverket. Använd den man fick av telenor men stäng av wifi i den.
2. För att konfigurera Unifi AP så laddar man ner unifi appen och ställer sig bredvid APn, så får man guidad hjälp att sätta upp ett wifi. Alla klarar av det.

.....men viktigare är att få upp en brandvägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Pen och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1. Sluta köra med AP direkt till fiberomvandlaren. Man måste ha en brandvägg i nätverket. Använd den man fick av telenor men stäng av wifi i den.
2. För att konfigurera Unifi AP så laddar man ner unifi appen och ställer sig bredvid APn, så får man guidad hjälp att sätta upp ett wifi. Alla klarar av det.

.....men viktigare är att få upp en brandvägg.
Aha bra tips. Dom har då alltså kört utan brandvägg i flera år 😮. Så enkelt sagt så. Anslut APn till Tele2 router i lan uttaget, stäng av wifi på den routern, ner med Unifi appen så hittar appen APn sen.
 
putte22 putte22 skrev:
Aha bra tips. Dom har då alltså kört utan brandvägg i flera år 😮. Så enkelt sagt så. Anslut APn till Tele2 router i lan uttaget, stäng av wifi på den routern, ner med Unifi appen så hittar appen APn sen.
De har antagligen fått privata IP-adresser för varje ansluten enhet från operatören, så de sitter bakom en NAT i alla fall. Men det är fortfarande en vääääldigt dålig lösning...
 
putte22 putte22 skrev:
Aha bra tips. Dom har då alltså kört utan brandvägg i flera år 😮. Så enkelt sagt så. Anslut APn till Tele2 router i lan uttaget, stäng av wifi på den routern, ner med Unifi appen så hittar appen APn sen.
Säg åt dem att fortsätta köra med Tele2 routern. Du slipper åka dit och du slipper framtida support.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De har antagligen fått privata IP-adresser för varje ansluten enhet från operatören, så de sitter bakom en NAT i alla fall. Men det är fortfarande en vääääldigt dålig lösning...
Ok. Ja Låter ju sådär om dom kört utan brandvägg i alla år.
 
R Robert-san01 skrev:
Säg åt dem att fortsätta köra med Tele2 routern. Du slipper åka dit och du slipper framtida support.
Det är ju en enkel lösning, de kan skicka Unifi-APn till mig. Jag kan betala frakten... 😎
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Säg åt dem att fortsätta köra med Tele2 routern. Du slipper åka dit och du slipper framtida support.
Jo iof. Tyvärr står den så dåligt till i huset så wifi räcker inte till uterum och storarummet. Men det går ju iof att åtgärda med lite nätverkskabel. APn sitter centralt i taket på huset så har funkat riktigt bra. Men kanske får ta kabeln från APn och hitta plats för Tele2 routern där.
 
putte22 putte22 skrev:
Jo iof. Tyvärr står den så dåligt till i huset så wifi räcker inte till uterum och storarummet. Men det går ju iof att åtgärda med lite nätverkskabel. APn sitter centralt i taket på huset så har funkat riktigt bra. Men kanske får ta kabeln från APn och hitta plats för Tele2 routern där.
Eller så köper de en sådan här och kopplar in APn i. Då slipper man problemen med att ha en separat mjukvara för att managera APn:
- https://www.kjell.com/se/produkter/...tradburet/ubiquiti-cloud-gateway-ultra-p40852

Jag har en sådan till mina tre APor och detta är ett av de bästa köp jag har gjort. För mig som har närmare 100 klienter i nätet är den fantastisk, man får ut detaljerad statistik på hur bra de mår och hur det fungerar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så köper de en sådan här och kopplar in APn i. Då slipper man problemen med att ha en separat mjukvara för att managera APn:
- [länk]

Jag har en sådan till mina tre APor och detta är ett av de bästa köp jag har gjort. För mig som har närmare 100 klienter i nätet är den fantastisk, man får ut detaljerad statistik på hur bra de mår och hur det fungerar.
Oj nu börjar det bli överkurs😅. Tror få fundera på flytta deras Tele2 router alt köra APn via lan porten på Tele2 routern. Och hoppas det går att konfigurera APn via den vägen med appen. Antar att det är guidat i appen
 
putte22 putte22 skrev:
Oj nu börjar det bli överkurs😅. Tror få fundera på flytta deras Tele2 router alt köra APn via lan porten på Tele2 routern. Och hoppas det går att konfigurera APn via den vägen med appen. Antar att det är guidat i appen
Guidningen är helt OK, så länge man inte gör något komplexare. Med lösningen jag föreslår så klarar man mycket mer komplexa lösningar med lite förkunskap. Men det är för de flesta överkurs, jag håller med.
 
Vad är det för UniFi AP?
Är det ett riktigt gammalt härke så är det inte säkert den går att konfigurera i “stand-alone” läge via mobilappen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Guidningen är helt OK, så länge man inte gör något komplexare. Med lösningen jag föreslår så klarar man mycket mer komplexa lösningar med lite förkunskap. Men det är för de flesta överkurs, jag håller med.
😅ja dom är nöjda om dom kan surfa och kolla på tv.
 
S SirKnasen skrev:
Vad är det för UniFi AP?
Är det ett riktigt gammalt härke så är det inte säkert den går att konfigurera i “stand-alone” läge via mobilappen.
UAP-AC-PRO.
 
putte22 putte22 skrev:
UAP-AC-PRO.
Den kan inte adapteras i stand alone läge via mobilappen.
Den kräver en UniFi kontroller för adaptering och konfiguration.
Väl igång kan man teoretiskt skrota kontrollern och accesspunkten kommer ihåg sin konfiguration.

Så det enklaste är nog att skippa den där UniFi accesspunkten helt och få igång Tele2 routern eller någon annan router med inbyggt WiFi
 
S SirKnasen skrev:
Den kan inte adapteras i stand alone läge via mobilappen.
Den kräver en UniFi kontroller för adaptering och konfiguration.
Väl igång kan man teoretiskt skrota kontrollern och accesspunkten kommer ihåg sin konfiguration.

Så det enklaste är nog att skippa den där UniFi accesspunkten helt och få igång Tele2 routern eller någon annan router med inbyggt WiFi
🙄💀😩. Du menar att man behöver en bärbar och ansluta APn via kabel till den. Sen windows programmet/kontroller. Den som hjälpte dom en gång i tiden kunde nog detta.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.