1 573 läst ·
59 svar
2k läst
59 svar
Unifi accespunkt ingen wifi!!
Ja ungefär så. Kontrollerprogramvaran kan man installera på en dator för konfigurera accesspunkten.putte22 skrev:
När den väl är konfigurerad så behöver inte datorn med kontrollerprogramvaran vara igång, accesspunkten kommer ihåg sin konfiguration.
Alldeles för krångligt. Skrota den där gamla UniFi accesspunkten. 🙂
Brandväggen/routern som pacman42 nämnde har inbyggd kontroller och kan konfigurera upp UniFi accesspunkten men även den lösningen är i krångligaste laget.
Accesspunkten är även gammal.
Kolla efter någon enkel allt i ett lösning. Det var ju bara enkel surf och kolla på TV som var kravet.
Tex Unifi Cloud GW har inbyggd controller och kostar inte jättemycket.
https://www.kjell.com/se/produkter/...tradburet/ubiquiti-cloud-gateway-ultra-p40852
Det är bra med grundläggande IP kunskaper när det gäller Unifi även om ovan router konfigurerar det mesta själv.
Första gången jag hör talas om någon som kopplat in en Unifi AP direkt i mediaomvandlaren. Wow!
https://www.kjell.com/se/produkter/...tradburet/ubiquiti-cloud-gateway-ultra-p40852
Det är bra med grundläggande IP kunskaper när det gäller Unifi även om ovan router konfigurerar det mesta själv.
Första gången jag hör talas om någon som kopplat in en Unifi AP direkt i mediaomvandlaren. Wow!
Ja lutar åt att flytta den medföljande Tele2 routern. Lägga till ytterligare inköp av Unifi router låter inte så vettigt. viktigaste att dom får in någon brandvägg oxå,S SirKnasen skrev:Ja ungefär så. Kontrollerprogramvaran kan man installera på en dator för konfigurera accesspunkten.
När den väl är konfigurerad så behöver inte datorn med kontrollerprogramvaran vara igång, accesspunkten kommer ihåg sin konfiguration.
Alldeles för krångligt. Skrota den där gamla UniFi accesspunkten. 🙂
Brandväggen/routern som pacman42 nämnde har inbyggd kontroller och kan konfigurera upp UniFi accesspunkten men även den lösningen är i krångligaste laget.
Accesspunkten är även gammal.
Kolla efter någon enkel allt i ett lösning. Det var ju bara enkel surf och kolla på TV som var kravet.
Den är fortfarande supportad och får uppdateringar. Lika krånglig att konfigurera som deras nya AP:ar.S SirKnasen skrev:
Det är en sk wifi5 AP och är tillräckligt bra för surf och IOT prylar.
De brukar säljas begagnade för halva nypriset.
Cloud GW verkar förenkla konfig, man sätter den GW mellan fiberomvandlaren och APn och loggar in som vanlig router sen? men får nog inte igenom inköp av mer prylar då dom har en Tele2 router liggandes. har själv denna router och lätt att hålla på med.arneri68 skrev:
Ja låter ju lite konstigt då den som hjälp dom en gång i tiden borde haft kunskaper om Ip och säkerhet😠
Om de vill ha en enkel lösning utan att behöva flytta/byta AP är en Unifi cloud GW den enkla lösningen.putte22 skrev:
Det är alltså en router utan egen wifi, men den kan utföra wifi optimering på Unifi AP:ar. Den befintliga AP:en kommer fungera bättre förutsatt att nätverksoptimeringsfunktionen i controllern är aktiv.
Det finns många instruktionsfilmer på YT hur enklast möjliga startup görs. Tar ca 5 minuter, dvs ungefär lika lång tid som Tele2 routern. Se tex
Routerns WAN port ansluts till mediaomvandlaren och ethernetkabeln som i dag kommer från AP kopplas in på valfri LAN port i routerns inbyggda switch.
Konfigurationen av router och AP kan göras via mobiltelefon eller dator
https://dl.ui.com/qig/ucg-ultra/#index
Mkt tack för utförligt förklaring. Faktiskt så att jag förstår😅. Ska överlägga med dotter vad hon vill kosta på.arneri68 skrev:
Om de vill ha en enkel lösning utan att behöva flytta/byta AP är en Unifi cloud GW den enkla lösningen.
Det är alltså en router utan egen wifi, men den kan utföra wifi optimering på Unifi AP:ar. Den befintliga AP:en kommer fungera bättre förutsatt att nätverksoptimeringsfunktionen i controllern är aktiv.
Det finns många instruktionsfilmer på YT hur enklast möjliga startup görs. Tar ca 5 minuter, dvs ungefär lika lång tid som Tele2 routern. Se tex [media]
Routerns WAN port ansluts till mediaomvandlaren och ethernetkabeln som i dag kommer från AP kopplas in på valfri LAN port i routerns inbyggda switch.
Konfigurationen av router och AP kan göras via mobiltelefon eller dator
[länk]
exakt så.putte22 skrev:
Om du kan tänka dig att skaffa en ny router så köp en enkel UCG Ultra tex, så kan du fjärradministrera hela detta nät från din telefon. Väldigt smidigt. Jag kör tre olika nät från min telefon. Två egna och en släktings.
UCG Ultra är värd varenda öre - som jag och andra redan skrivit...MathiasS skrev:
Hej.
Och tack för alla tips och förklaringar. Nu förstår jag varför det inte kommer upp ett wifi nät efter APn blivit resetat när hon söker…. Är så va med ”vanliga” routrar som man bara startar upp och så finns det ett wifi nät.. Lutar nu åt att vi drar lite nätverkskabel till mer central plats i huset och använder den befintliga Tele2 routern, så slipper hon köpa nya leksaker och får då även brandvägg ”på köpet”
Och tack för alla tips och förklaringar. Nu förstår jag varför det inte kommer upp ett wifi nät efter APn blivit resetat när hon söker…. Är så va med ”vanliga” routrar som man bara startar upp och så finns det ett wifi nät.. Lutar nu åt att vi drar lite nätverkskabel till mer central plats i huset och använder den befintliga Tele2 routern, så slipper hon köpa nya leksaker och får då även brandvägg ”på köpet”
Kör på unifi accesspunkten. Det låter som att det både fungerat bra och varit en snygg installation i taket.
Ganska enkelt att programmera med programmet på en dator. Det kanske till och med ligger på en av deras datorer.
Märkligt att de inte kört med någon router. Borde blivit strul med IP-adresser. Du behöver nog undersöka det på plats. Så det inte blir två routrar där.
Ganska enkelt att programmera med programmet på en dator. Det kanske till och med ligger på en av deras datorer.
Märkligt att de inte kört med någon router. Borde blivit strul med IP-adresser. Du behöver nog undersöka det på plats. Så det inte blir två routrar där.
Ja det har fungerat bra och snyggt med APn i taket. Men vi har nog tagit beslutet att vi flyttar ut medföljande tele2 router mer centralt i huset.K knightjocke skrev:Kör på unifi accesspunkten. Det låter som att det både fungerat bra och varit en snygg installation i taket.
Ganska enkelt att programmera med programmet på en dator. Det kanske till och med ligger på en av deras datorer.
Märkligt att de inte kört med någon router. Borde blivit strul med IP-adresser. Du behöver nog undersöka det på plats. Så det inte blir två routrar där.