putte22 putte22 skrev:
🙄💀😩. Du menar att man behöver en bärbar och ansluta APn via kabel till den. Sen windows programmet/kontroller. Den som hjälpte dom en gång i tiden kunde nog detta.
Ja ungefär så. Kontrollerprogramvaran kan man installera på en dator för konfigurera accesspunkten.
När den väl är konfigurerad så behöver inte datorn med kontrollerprogramvaran vara igång, accesspunkten kommer ihåg sin konfiguration.

Alldeles för krångligt. Skrota den där gamla UniFi accesspunkten. 🙂
Brandväggen/routern som pacman42 nämnde har inbyggd kontroller och kan konfigurera upp UniFi accesspunkten men även den lösningen är i krångligaste laget.
Accesspunkten är även gammal.
Kolla efter någon enkel allt i ett lösning. Det var ju bara enkel surf och kolla på TV som var kravet.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Ja ungefär så. Kontrollerprogramvaran kan man installera på en dator för konfigurera accesspunkten.
När den väl är konfigurerad så behöver inte datorn med kontrollerprogramvaran vara igång, accesspunkten kommer ihåg sin konfiguration.

Alldeles för krångligt. Skrota den där gamla UniFi accesspunkten. 🙂
Brandväggen/routern som pacman42 nämnde har inbyggd kontroller och kan konfigurera upp UniFi accesspunkten men även den lösningen är i krångligaste laget.
Accesspunkten är även gammal.
Kolla efter någon enkel allt i ett lösning. Det var ju bara enkel surf och kolla på TV som var kravet.
Ja lutar åt att flytta den medföljande Tele2 routern. Lägga till ytterligare inköp av Unifi router låter inte så vettigt. viktigaste att dom får in någon brandvägg oxå,
 
S SirKnasen skrev:
Alldeles för krångligt. Skrota den där gamla UniFi accesspunkten.
Den är fortfarande supportad och får uppdateringar. Lika krånglig att konfigurera som deras nya AP:ar.
Det är en sk wifi5 AP och är tillräckligt bra för surf och IOT prylar.

De brukar säljas begagnade för halva nypriset.
 
  • Gilla
A Pyka och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Tex Unifi Cloud GW har inbyggd controller och kostar inte jättemycket.

[länk]

Det är bra med grundläggande IP kunskaper när det gäller Unifi även om ovan router konfigurerar det mesta själv.

Första gången jag hör talas om någon som kopplat in en Unifi AP direkt i mediaomvandlaren. Wow!
Cloud GW verkar förenkla konfig, man sätter den GW mellan fiberomvandlaren och APn och loggar in som vanlig router sen? men får nog inte igenom inköp av mer prylar då dom har en Tele2 router liggandes. har själv denna router och lätt att hålla på med.

Ja låter ju lite konstigt då den som hjälp dom en gång i tiden borde haft kunskaper om Ip och säkerhet😠
 
putte22 putte22 skrev:
Cloud GW verkar förenkla konfig, man sätter den GW mellan fiberomvandlaren och APn och loggar in som vanlig router sen? men får nog inte igenom inköp av mer prylar då dom har en Tele2 router liggandes. har själv denna router och lätt att hålla på med.
Om de vill ha en enkel lösning utan att behöva flytta/byta AP är en Unifi cloud GW den enkla lösningen.
Det är alltså en router utan egen wifi, men den kan utföra wifi optimering på Unifi AP:ar. Den befintliga AP:en kommer fungera bättre förutsatt att nätverksoptimeringsfunktionen i controllern är aktiv.

Det finns många instruktionsfilmer på YT hur enklast möjliga startup görs. Tar ca 5 minuter, dvs ungefär lika lång tid som Tele2 routern. Se tex

Routerns WAN port ansluts till mediaomvandlaren och ethernetkabeln som i dag kommer från AP kopplas in på valfri LAN port i routerns inbyggda switch.

Konfigurationen av router och AP kan göras via mobiltelefon eller dator
https://dl.ui.com/qig/ucg-ultra/#index
 
arneri68 arneri68 skrev:
Om de vill ha en enkel lösning utan att behöva flytta/byta AP är en Unifi cloud GW den enkla lösningen.
Det är alltså en router utan egen wifi, men den kan utföra wifi optimering på Unifi AP:ar. Den befintliga AP:en kommer fungera bättre förutsatt att nätverksoptimeringsfunktionen i controllern är aktiv.

Det finns många instruktionsfilmer på YT hur enklast möjliga startup görs. Tar ca 5 minuter, dvs ungefär lika lång tid som Tele2 routern. Se tex [media]
Routerns WAN port ansluts till mediaomvandlaren och ethernetkabeln som i dag kommer från AP kopplas in på valfri LAN port i routerns inbyggda switch.

Konfigurationen av router och AP kan göras via mobiltelefon eller dator
[länk]
Mkt tack för utförligt förklaring. Faktiskt så att jag förstår😅. Ska överlägga med dotter vad hon vill kosta på.
 
putte22 putte22 skrev:
Aha bra tips. Dom har då alltså kört utan brandvägg i flera år 😮. Så enkelt sagt så. Anslut APn till Tele2 router i lan uttaget, stäng av wifi på den routern, ner med Unifi appen så hittar appen APn sen.
exakt så.

Om du kan tänka dig att skaffa en ny router så köp en enkel UCG Ultra tex, så kan du fjärradministrera hela detta nät från din telefon. Väldigt smidigt. Jag kör tre olika nät från min telefon. Två egna och en släktings.
 
MathiasS MathiasS skrev:
exakt så.

Om du kan tänka dig att skaffa en ny router så köp en enkel UCG Ultra tex, så kan du fjärradministrera hela detta nät från din telefon. Väldigt smidigt. Jag kör tre olika nät från min telefon. Två egna och en släktings.
UCG Ultra är värd varenda öre - som jag och andra redan skrivit...
 
pacman42 pacman42 skrev:
UCG Ultra är värd varenda öre - som jag och andra redan skrivit...
ja jag tror faktiskt jag kommer byta ut min Edgerouter mot en Ultra bara för att på ett billigt sätt få statistik osv från routern. En UCG Fiber vore mer framtidssäker, men Ultra skulle faktiskt räcka.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Hej.
Och tack för alla tips och förklaringar. Nu förstår jag varför det inte kommer upp ett wifi nät efter APn blivit resetat när hon söker…. Är så va med ”vanliga” routrar som man bara startar upp och så finns det ett wifi nät.. Lutar nu åt att vi drar lite nätverkskabel till mer central plats i huset och använder den befintliga Tele2 routern, så slipper hon köpa nya leksaker och får då även brandvägg ”på köpet”
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Det låter som en klok lösning. Då finns det chans att du inte behöver vara evighetssupport.. 🙂
 
😂va lite så kände i bakhuvudet. Då dom inte bor runt hörnet heller.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
K
Kör på unifi accesspunkten. Det låter som att det både fungerat bra och varit en snygg installation i taket.

Ganska enkelt att programmera med programmet på en dator. Det kanske till och med ligger på en av deras datorer.

Märkligt att de inte kört med någon router. Borde blivit strul med IP-adresser. Du behöver nog undersöka det på plats. Så det inte blir två routrar där.
 
K knightjocke skrev:
Kör på unifi accesspunkten. Det låter som att det både fungerat bra och varit en snygg installation i taket.

Ganska enkelt att programmera med programmet på en dator. Det kanske till och med ligger på en av deras datorer.

Märkligt att de inte kört med någon router. Borde blivit strul med IP-adresser. Du behöver nog undersöka det på plats. Så det inte blir två routrar där.
Ja det har fungerat bra och snyggt med APn i taket. Men vi har nog tagit beslutet att vi flyttar ut medföljande tele2 router mer centralt i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.