Jag har antingen använt EPS-betong med ca 10% mindre vatten än rekommenderat eller så har jag lagt lecakulor i lite flytspackel och fyllt upp bjälklag med "lagt en gipsskiva i botten om inte "botten " känts styv, har även använt samma metod vid betongplatta.

Unidrain tar ca 4-5 h längre tid än en standard brunn att sätta.

Lyckat till och använder du fogskum, snåla inte och låt den stelna ordentligt innan du flyter.

Tänkte fylla upp golvet (ca 15 cm) med EPS cement+golvvärme och sedan flytspackel. Om jag väljer unidrain så tänkte jag avgränsa runt brunnen och gjuta med golvbruk för att få den att sitta ordentligt.

För täthetens skull och hängslen och svångrem så borde jag väl kanske snickra en låda runt brunnen och fylla med betong kanske? Dvs fylla hela faclet i träbjälllaget? Sen lägga golvspånet och flyta fallet. Hur länge måste betongen härda innan man kan flyta uppepå?

Nej det tyckte jag inte, men däremot så har dom ju en konstig lösning...
Man tätskiktar brunnen och vägg, sen menar dom på att man ska limma en 20mm LUXskiva utanpå tätskiktet, då kan man få gallret mot väggen annars blir det en 20mm bit mellan vägg och galler

http://www.byggahus.se/forum/badrum/217513-unidrain-och-custom-ram.html här är brunnen jag monterade, lämnade iväg bitarna på vattensågning för att slippa urslag

• Gilla
Holpers
  • Laddar…
20131123_171456.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131124_154804.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev så att jag byggde en låda och gjöt fast rubbet med betong. Nu sitter brunnen som berget, bokstavligen. Fyller på senare med flytspackel till kanten.

• Gilla
jeppeknaster och 1 till
  • Laddar…
Det är precis som TS säger. På gavlarna av rännan är det helt öppet. Har man träbjälklag finns ingen möjlighet att få 100% tätt mellan rännan och reglarna under, om man inte figursågar en träbit så att den följer rännans utskjutande del undertill. Denna utskjutande del är där vattnet kommer att ansamlas på ovansidan för att sedan rinna inåt mitten, den utskjutande delen ökar således i "utskjut" ju närmare centrum på rännan man vill montera sin tätningskloss.

Det hade varit väldigt väldigt bra om Unidrain hade skickat med lite extra plast att sätta på gavlarna. Det skulle antagligen fungera med exakt samma profil som man sätter på framsidan av rännan, förutom på hörnet. Hörnet kan man täta med fogskum kanske?

Jag fogskummade underifrån eftersom mitt bjälklag var öppet vid gjutningstillfället. Sedan skrapade jag bort fogskum på ovansidan så flytspacklet ändå skulle kunna rinna in under rännan lite på gavlarna. De som flytspacklade blev nojjiga och fyllde upp det jag krafsat ut med målarfog.

För att konkludera: det är felkonstruerat för träbjälklag och man måste täta själv med fogskum, bottningslist, avstängningslist eller målarfog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.