Hejsan =) Jag har kikat runt och runt på massa olika sidor om husköp, regler osv. Men känns som man tagit vatten över huvudet =(
Till saken :
Jag har hittat ett hus som i mitt huvud ser ut att bli ett hus för mig, ett litet hus som är enplan med dubbelt garage. Till de tråkiga är att tanten som bott i detta hus åkte in på ett ålderdomshem och och avled på ålderdomshemmet. Huset har nu stått tomt en längre tid, utvändigt behövs det bara målas om men annars ser de ut att vara bra trä osv. Inne har då katter, ett X antal kommit in och kissat ner o rivit sönder en del, tapeter väggar golv och tak. detta hus ägs nu av en så kallad god man åt denne nu avlidne tanten. och hon begär 90000 för detta, alla runt mig säger jag ska köpa detta då dom säger att det är billigt och att det är lätt att fixa till, mindre renovering!!! Men hur kan jag nu får reda på saker om detta hus då godamannen ej vill berätta allt för mycket utan vill bli av med detta så fort som möjligt, och jag som ej vet så mycket om just detta med husköp :
Hur ska jag göra, Jag är ju intresserad av det men den som hostar upp kronor först får de. Och jag vill verkligen att de inte ska kännas att man köper grisen i säcken .

hur ska man göra nu då katter har förstört massa, går detta på någon försäkring?
och om man vill be någon besikta huset kan då jag göra detta utan godamannen vetenskap.

Har du ingen i din omgivning som kan hjälpa dig?
Det är mycket som verkar oklart i det du beskriver. Om nu ägaren har dött så bör det vara dödsboet som säljer huset. Äger verkligen den "gode mannen" det? År det inte bara så att hon sköter försäljningen? Eller är det så att den gode mannen samtidigt är släkt med ägaren, så hon har ärvt huset?
Har du skrivit rätt pris - alltså nittio tusen? Det är ju inte mycket för ett hus.
Hus som säljs för att ägaren avlidit säljs ofta med friskrivningsklausul. Det innebär till en viss del att du köper grisen i säcken. Men naturligtvis besiktar du huset innan du köper det. Och detta gör du i samråd med säljaren, det är absolut inget man smusslar med. Om man inte är så kunnig själv så anlitar man en besktningsman. Är han bra så kommer han också att ge dig tips på vad som behöver åtgärdas och vad det kan handla om för kostnader.
Katterna kan kanske gå på ägarens försäkring. Även om du köper huset och tecknar en försäkring så hjälper det inte dig, skadan skedde ju innan du tecknade den.

Om huset har stått tomt en längre tid så finns det risk att värmen varit avstängd, då kan det finnas frysskador på vattenledningar, även radiatorledningar och radiatorer kan ha frusit sönder om det är vattenburen värme. Detta bör undersökas.

Som sagt priset låter extremt lågt, men det beror ju också litet på läget.

Det kan säkert vara ett bra köp även om ledningar har frusit sönder, men som köpare kan dte vara bra att ha koll på vilka stora kostnader som kan bli akuta snart efter köpet.

pacmaan skrev:
... alla runt mig säger jag ska köpa detta då dom säger att det är billigt och att det är lätt att fixa till, mindre renovering!!! Men hur kan jag nu får reda på saker om detta hus då godamannen ej vill berätta allt för mycket utan vill bli av med detta så fort som möjligt.
För det första: Vad folk runt omkring dig säger spelar ingen roll! De har sannolikt ingen kännedom om husets status och har därmed inte en aning om renoveringens omfattning. Men det kan ju kanske vara så att bara tomten är värd den begärda summan? 90000 låter inte mycket? Men då bör du ju vara beredd på att bygga nytt och det är ju lite dyrare...

För det andra: Har du planer på att renovera huset bör du naturligtvis ta dit en besiktningsman. Det ingår i din undersökningsplikt (eftersom du själv saknar kunskap på området). Att säljaren inte vill berätta så mycket kan tolkas på två sätt. Antingen vet han/hon någonting som inte är fördelaktigt för dig som köpare, alternativt har han/hon inte en aning om husets skick. Oavsett vilket bör du naturligtvis förvissa dig om att det inte är 10 års huvudvärk du köper. Denna risk minimerar du genom att ta dit en kunnig besiktningsman.

Jag kan bara instämma! En besiktningsman kan ta reda på vilka skador/åtgärdsbehov huset har (ALLA hus har saker som behöver åtgärdas på kortare eller längre sikt, frågan är bara om det är värt arbete och pengar med tanke på vad just det huset kostar o.s.v. Du ska förstås vara med vid besiktningen – förutom att du sannolikt får veta mer utförligt om husets svaga punkter än vad som tas upp i det skriftliga protokollet så ser du var/hur besiktningsmannen tittar och lär dig på så sätt mer om vad du ska hålla utkik efter framöver.

Milkshaken
90 K är ju ingenting för ett hus, knappt ens en tomt... Köp, annars kommer du ångra dig bittert.
Råd och stöd vid renoveringen kan vi hjälpa dig med här på forumet..
Du skriver Kalmar som län, jag bor oxå i Kalmar län norra delen, kanske jag kan hjälpa dig om du inte bor för långt ifrån.

Man får vad man betalar för, 90000:-, vafan e det? Det får man ju knappt ett utedass för... :cool:

Med ett pris på 90000 så kan man väl utgå att det mesta kan vara allt från himmel till helvete. Men det låter som sagt otroligt billigt om där nu fanns dubbelgarage också. Nu bor jag visserligen i Halland men hus för 100000 här är ett RUCKEL med lövtunna väggar och en liten tomt. Husen brukar för övrigt se ut som fan med.

P
Kontrollera att den som säljer faktiskt får sälja..
Kan ju vara så att en dödsboägare vill sälja och inte någon annan......
och den första försöker döja det hela...
90' är lite... Och som alla säger kontrollera! du kan aldrig gå tillbaka då det är ett dödsbo som säljer

Milkshaken
Blev det någon affär???

Låter som någon skämtar med dig. Kan omöjligt gå att få ett hus för 90 000:- i södra Sverige.

Visst låter det som ett skämt men jag har sett hus för runt 200-250tkr i Skåne, totalrenoveringsobjekt men husen har stått raka med tätt tak. Så om man tänker sig ett totalt ruckel som även den mest optimistiske inser måste rivas, lägg till avsaknad av vatten/avlopp, dränering, och att huset har liten tomt nånstans rätt ut på landsbygden.... så kanske vi snackar neråt 100tkr.
Men ett beboeligt hus som måste kattpiss-saneras och målas om.. "nja" minst sagt :)

Milkshaken
Deven: Här i Kalmar län finns det.... vi var själva med i budgivning på ett torp, vi gick till 75.000.- torpet gick för 95.000.- tyckte det var för mycket att göra med det, därför gick vi inte med längre....
Tillfällena är inte många men dom finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.