Jag skulle vara gladast om jag kunde köpa en tv för 4000 och vara nöjd med bilden.

MathiasS skrev:
Jag skulle vara gladast om jag kunde köpa en tv för 4000 och vara nöjd med bilden.
Efter en snabb sökning på pricerunner så fanns det några LG och Samsung på dryga 4000 lappen eller knappt 5000. HD ready men även jag har svårt att se att man kan få en skarp tv till det priset. Har inte sett dem ifråga så jag kan inte utala mig. Skulle varit jättebra om dem hade bra bild.

Skulle varit bra med bra bild för dom pengarna, men tyvärr får man inte det.....;)

cederbusch skrev:
Här finns en SHARP TV för det priset. :rolleyes:
Hehe det var fyndigt även om det var en 19 tummare:)

Man får köpa den tv som man anser ha råd med. Att köpa det senaste gör bara att man känner sig blåst, då priserna på nyheter raser fortare än fritt fall... :)

MathiasS skrev:
Näe, men ju mindre intresserad man är av bra TV-bild, desto billigare blir det. Bra bild kostar fortfarande från 10k och uppåt beroende på skärmstorlek och så kommer det nog alltid vara.
Så kan man inte definiera bra TV. Med det resonemanget är min 4år gamla TV en bra TV då den kostade 15.000:-.:D
Som sagts tidigare så finns det många faktorer som avgör hur "bra" enbild är, en så enkel sak som att du har sittplatser på mellan 2-4m från TVn påverkar den uppfattade bildkvaliten och då i förhållande till bildstorlek t.ex. 32, 42 eller 50".

AndersS skrev:
Så kan man inte definiera bra TV. Med det resonemanget är min 4år gamla TV en bra TV då den kostade 15.000:-.:D
Som sagts tidigare så finns det många faktorer som avgör hur "bra" enbild är, en så enkel sak som att du har sittplatser på mellan 2-4m från TVn påverkar den uppfattade bildkvaliten och då i förhållande till bildstorlek t.ex. 32, 42 eller 50".
Jodå om du inte hittar på egna tolkningar av mitt påstående. :cool:

Jag säger att du får betala från 10k för att få en bra TV. Då menar jag givetvis en ny TV som köps idag. Inte nån gammal häck du har i garaget som du vill bli av med....d^_^b Och det betyder inte att alla TV som kostar 10k är bra, däremot gäller det omvända, en bra tv kostar minst 10k.

Hitta en tv med riktigt bra bild som kostar mindre än säg 9-10k om du kan. 32 tum räknas som datorskärm så du får bara titta på 40" och uppåt.

Helt bereoende av panelstorlek och avstånd till TVn. Sitter jag på 4m eller 2m från en 42" så blir kvalitetsbedömningen olika. Nu fokuserar jag upplevd bildkvalite vid normalt tittande.
Vanlig SDTV sändning eller DVD som fortfarande är det vanligaste och 3-4m till TVn skulle jag vilja säga att det finns många TV att välja på även under 10.000:-. Senaste TVn vi köpte och enligt tidigare nämnda förutsättningar var till grabben och blev en Panasonic plasma för dryga 6000:-, där jag även jämförde med deras S resp V-modell som jag inte tyckte motiverade prisskillnaden.

Ok anders då har du fintat bort mig i diskussionen. Jag lägger mig. Att jämföra plattisar med SDTV som insignal är i min värld meningslöst. Visst är resultatet olika mellan olika TV-apparater, men det är bara olika grader av katastrof.

Vid bedömningen av en TV och vad som är en bra TV tycker jag det verkar rimligt att utgå från att man sitter på rätt avstånd. En tv blir inte bättre för att du ser dåligt...... ;)

Interpolering, inte extrapolering. Att det inte finns material i signalen är ett dåligt argument, interpolering ger i många sammanhang en betydligt bättre användarupplevelse för ljud och bild. Om man t ex skulle lyssna på en "rå", icke-interpolerad ljudsignal från en CD-skiva skulle det låta kasst.
Naturligtvis ska det vara interpolering, inte extrapolering, sorry.

Däremot håller jag inte med om att den behövs för upplevelsen, eller snarare att den inte behöver eller bör göras digitalt. För TV så har man en interpolation i tidsled via efterlysningstiden på pixlarna och en spatial interpolation via blödning mellan pixlarna. För CD så har man det via analoga filter som tar bort frekvenskomponenter över 20 kHz och tröghet i högtalarmembranen.

En icke-interpolerad CD-signal låter dessutom inte kasst på en bra utrustning, du hör ingen skillnad på den och på en som är oversamplad till tex 20 bits.

MathiasS skrev:
Ok anders då har du fintat bort mig i diskussionen. Jag lägger mig. Att jämföra plattisar med SDTV som insignal är i min värld meningslöst. Visst är resultatet olika mellan olika TV-apparater, men det är bara olika grader av katastrof.

Vid bedömningen av en TV och vad som är en bra TV tycker jag det verkar rimligt att utgå från att man sitter på rätt avstånd. En tv blir inte bättre för att du ser dåligt...... ;)
Precis, det gäller att hitta en retorik som gör att man kan vända på argumenten, ala politiker:D
Jag har nog varit och är nog fortfarande lite teknikfreak, som tidigare läste specar upp och ned, men upptäckte hur lite jag nyttjade eller överhuvudtaget märkte nyytan av alla finesser. Så nu är jag fifty/fifty och utgår mera från förutsättningar, behov och vad som i praktiken fungerar.
Att jag provocerar lite är att många normalanvändare köper TVn, många gånger gånger utifrån säljarsnack om FullHD, 100Hz, LED, mm, men sedan i hemmet inte ens gör grundinställning och står där med självlysande röda färger med bildinställning "dynamisk" endast gjord för visning i butik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.