Hej
Blev precis tvingad till att köpa ny kaffebryggare, då den gamla la av.
Satsade lite och köpte absolut inte det billigaste, och är jättenöjd med maskinen som kostade 1600:-
Dock en sak som stör mig, stickkontakten är rak och inte (som jag skulle vilja ha) vinklad.
När jag tänker på det så borde 80% av alla användare föredra vinklad, men detta är verkligen dagens killgissning. Hur kan man ens vilja ha en rak?
Skapar därför denna undersökning för att se om jag har rätt i mitt antagande om 80%
Blev precis tvingad till att köpa ny kaffebryggare, då den gamla la av.
Satsade lite och köpte absolut inte det billigaste, och är jättenöjd med maskinen som kostade 1600:-
Dock en sak som stör mig, stickkontakten är rak och inte (som jag skulle vilja ha) vinklad.
När jag tänker på det så borde 80% av alla användare föredra vinklad, men detta är verkligen dagens killgissning. Hur kan man ens vilja ha en rak?
Skapar därför denna undersökning för att se om jag har rätt i mitt antagande om 80%
För min del beror det på var och hur uttaget sitter. Hemma har jag ett utanpåliggande rektangulärt uttag på vägge där en vinklad kontakt lämpar sig bäst.
På jobbet där jag har ett uttag som sitter i vinkeln mellan överskåp och vägg - alltså i 45 graders vinkel pekandes snett nedåt - där skulle jag föredra en rak kontakt.
På jobbet där jag har ett uttag som sitter i vinkeln mellan överskåp och vägg - alltså i 45 graders vinkel pekandes snett nedåt - där skulle jag föredra en rak kontakt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
Vi har uttagen (2-vägs) i väggen ovanför bänken. Vår tekokare har vinklad kontakt som sitter så den pekar nedåt. Vår kaffekokare har rak kontakt och sitter ovanför, glad att den inte också har vinklad kontakt för då hade den pekat rakt upp istället.
Mina uttag i köket sitter på undersidan av överskåpen, så egentligen funkar både vinklad och rak. Nu råkar de kontakter som används (sätts i, tas ur) flitigast vara raka och ur perspektivet att de ska vara lätta att dra ur föredrar jag raka eftersom jag får bäst grepp om dem. Med det sagt är jag nästan diskvalificerad från frågan då jag är sån där tvär jäkel som inte dricker kaffe, inte utan sprit och grädde i alla fall. För det syftet har vi vattenkokare och pulverkaffe. 
Jag har också stört mig på den raka kontakten på mina Moccamaster-bryggare. Jag tycker att de borde monterat vinklade istället. Det är nästan så att jag borde eftermontera vinklade eller byta sladdställ. Nu kommer säkert någon att säga att garantin ryker vid byte av stickpropp, något som dyker upp som forumsanning av och till. Mina bryggare är mellan 14 och 20 år gamla så någon garanti lär jag inte se röken av oavsett eventuellt fel som skulle kunna dyka upp.
Vad skulle fördelen med vinklad vara?
När det är dubbeluttag kan man ju nästan ge sig på att någon lyckas sätta den vinklade så att den blockerar det andra uttaget. Enda fördelen med vinklad jag kan se är om man har uttaget bakom något då en vinklad kan göra att man kan skjuta föremålet närmare kontakten.Fast det känns som ett rätt ovanligt behov.
När det är dubbeluttag kan man ju nästan ge sig på att någon lyckas sätta den vinklade så att den blockerar det andra uttaget. Enda fördelen med vinklad jag kan se är om man har uttaget bakom något då en vinklad kan göra att man kan skjuta föremålet närmare kontakten.Fast det känns som ett rätt ovanligt behov.
Om uttaget sitter på väggen tex rakt bakom bryggaren så är det tacknämligt med en vinklad kontakt. Så är det för mig på landet. Samma om du har ett uttag tex i en belysning under överskåpen så är det bättre med en vinklad kontakt som gör att sladden pekar inåt mot väggen istället för rakt ner.L lbgu skrev:Vad skulle fördelen med vinklad vara?
När det är dubbeluttag kan man ju nästan ge sig på att någon lyckas sätta den vinklade så att den blockerar det andra uttaget. Enda fördelen med vinklad jag kan se är om man har uttaget bakom något då en vinklad kan göra att man kan skjuta föremålet närmare kontakten.Fast det känns som ett rätt ovanligt behov.
Varför då? Jag har ett sådant uttag där jag dagligen sätter vattenkokarens raka kontakt. Brödrosten har en vinklad och jag kan inte påminna mig att jag upplever den ena som bättre eller sämre just där. Så i just det läget skulle jag säga att kontaktens form kvittar. Däremot har jag en annan familjemedlem som väldigt ofta lyckas blockera det andra uttaget när det är möjligtClasseClas skrev:
EDIT: Antar att du menar att kaffebryggaren sitter så nära väggen att det är trångt och då förstår jag.
Klicka här för att svara
