Hej!

Har läst lite kring detta men inte hittat ett svar som stämmer på min fråga.

Har ett hus byggt 1916 med tegeltak som är orginal. Teglet börjar bli dåligt och sprött och ska därför bytas. Huset har sk. skurtak som undertak med läkten spikad i lockbrädorna.

Huset har kattvidar samt råvind. Ämnar isolera kattvindarna innifrån med ordentlig luftspalt samt skotta ut lite lösull på vinden. I båda fallen träfiberisolering.

Nu till frågan. Jag kommer lägga ett underlagsskikt innan jag läktar nytt och lägger tegel. Känner att jag vill ha den tryggheten.

Jag tänker använda traditionell underlagspapp på skurtaket. Kommer låta den följa toppar och dalarna på skurtaket och läkta på med ströläkt och bärläkt.

synpunkter på lösningen?
 
Rickard.
Vad är ett skurtak? Är det samma som ett brädtak? Eller faltak?

Är det något liknande ovanstående så tycker jag det är en dålig idé med pappen. Är det luftspalt på undersidan av brädorna hela vägen och någon stans uppe vid nock, typ gavelventiler tror jag mer på en underlagsduk godkänd för frihängande mellan takstolar (t ex Haloten 380) som spänns över bottenbrädorna och sedan läkt som vanligt. Sån duk är godkänd att hänga på 120cm c-c så den klarar alldeles säkert av bottenbrädornas bredd.
 
Ja det är samma. ”Lockpanel” från nock till fot.
 
Är det pappens hållbarhet eller diffusionsegenskaper som du tvekar på?
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad är ett skurtak? Är det samma som ett brädtak? Eller faltak?

Är det något liknande ovanstående så tycker jag det är en dålig idé med pappen. Är det luftspalt på undersidan av brädorna hela vägen och någon stans uppe vid nock, typ gavelventiler tror jag mer på en underlagsduk godkänd för frihängande mellan takstolar (t ex Haloten 380) som spänns över bottenbrädorna och sedan läkt som vanligt. Sån duk är godkänd att hänga på 120cm c-c så den klarar alldeles säkert av bottenbrädornas bredd.
 
Rickard.
H Hästö skrev:
Är det pappens hållbarhet eller diffusionsegenskaper som du tvekar på?
Främst det första, diffusionsegenskaperna av bitumen vet jag och jag vet att fukten behöver en annan väg ut ;)

Att forma underlagspapp efter ett sådant undertak låter väldigt tidskrävande och resultatet lär bli betydligt sämre än t ex mitt förslag ovan.
 
Så duk är det som gäller… Tips på bra produkt?
Rickard. Rickard.ag skrev:
Främst det första, diffusionsegenskaperna av bitumen vet jag och jag vet att fukten behöver en annan väg ut ;)

Att forma underlagspapp efter ett sådant undertak låter väldigt tidskrävande och resultatet lär bli betydligt sämre än t ex mitt förslag ovan.
 
Rickard.
H Hästö skrev:
Så duk är det som gäller… Tips på bra produkt?
Duk är inte det enda alternativet men det är nog det enklaste och bästa om man vill lägga något diff tätt direkt på. Finns några här på forumet som kört på masonit på liknande tak och det fungerar säkert också om än det har sina nackdelar.

Jag skrev ett tips i mitt första inlägg på den enda jag kan i huvudet men dom flesta stora tillverkare har sin motsvarighet.
 
Stort tack för svar. Jag får läsa på lite om underlagsduk. Föredrar det framför masonite/oljeboard även om det funkar också. Om inte annat rent hanteringsmässigt. 100 m2 tak på en ö i ytterskärgården. ‍♂️

Rickard. Rickard.ag skrev:
Duk är inte det enda alternativet men det är nog det enklaste och bästa om man vill lägga något diff tätt direkt på. Finns några här på forumet som kört på masonit på liknande tak och det fungerar säkert också om än det har sina nackdelar.

Jag skrev ett tips i mitt första inlägg på den enda jag kan i huvudet men dom flesta stora tillverkare har sin motsvarighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.