10 375 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Takpapp - klisterkant vs Bränna?
Sida 1 av 3
Hej!
Har en renovering pågång och entreprenören som utför arbetet nämnde att takpapp med klisterkant ska användas. Att den idag ska vara lika säker som den papp som man bränner. Takpappen ska vara till några större kupor där en av dem är för en lägenhet. Har ni några erfarenheter? Rekommendationer?
Gäller alltså ytpappen
Tack!
Kalle
Har en renovering pågång och entreprenören som utför arbetet nämnde att takpapp med klisterkant ska användas. Att den idag ska vara lika säker som den papp som man bränner. Takpappen ska vara till några större kupor där en av dem är för en lägenhet. Har ni några erfarenheter? Rekommendationer?
Gäller alltså ytpappen
Tack!
Kalle
Ja enligt tillverkaren så är den lika godkänd som svetsad papp. Min erfarenhet är att om det inte är så många genomföringar och hinder så spelar det inte så stor roll. Däremot kräver det en hel del av takläggaren om det är mycket hinder. Är dom erfaren skulle inte jag oroa mig. Dom lämnar väl garanti på jobbet?
tack för svar.E epw skrev:Ja enligt tillverkaren så är den lika godkänd som svetsad papp. Min erfarenhet är att om det inte är så många genomföringar och hinder så spelar det inte så stor roll. Däremot kräver det en hel del av takläggaren om det är mycket hinder. Är dom erfaren skulle inte jag oroa mig. Dom lämnar väl garanti på jobbet?
ja, det är garanti. Taken är enkla och inga hinder så det är nog rätt safe. Men jag var bara osäker på om den typen av papp ska användas som ytpapp.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Klisterkant är för hemmafixare och bör aldrig användas av ett proffs då det är nästan helt utan fördelar, Det är inte billigare och mycket sämre helt enkelt.
Takpapp med klisterkant har mer gemensamt med shingel än med skarvssvetsad papp.
Takpapp med klisterkant har mer gemensamt med shingel än med skarvssvetsad papp.
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Vad menar du med detta?E epw skrev:
Många tillverkare ger minst 10år full garanti med full ersättning på svetsad papp medans dom ger ingenting på papp med klisterkant förutom att materialet är ok. Läcker det måste du driva det mot utförarens egna eventuella garantier eller mer troligt reklamationsrätten vilket är rejält svårt.
Hej Rickard, kan man svetsa den pappen som kommer med klisterkant eller är det en annan typ av papp som används?Rickard. skrev:
Vad menar du med detta?
Många tillverkare ger minst 10år full garanti med full ersättning på svetsad papp medans dom ger ingenting på papp med klisterkant förutom att materialet är ok. Läcker det måste du driva det mot utförarens egna eventuella garantier eller mer troligt reklamationsrätten vilket är rejält svårt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Det är en annan sort.Kalle91 skrev:
Vill du googla och läsa lite heter Mataki:s (en av Sveriges största) unotech i svetsvariant och självtäck med klisterkant. Du hittar motsvarande produkter hos alla stora tillverkare.
Redigerat:
Top tite lämnar 10 års garanti på sin papp och behöver inte svetsas. Godkänd ner till 3 grader och används av vissa hustillverkare idag. Jag hade själv önskat en svetsad papp men det är orelevant i sammanhanget.Rickard. skrev:
Vad menar du med detta?
Många tillverkare ger minst 10år full garanti med full ersättning på svetsad papp medans dom ger ingenting på papp med klisterkant förutom att materialet är ok. Läcker det måste du driva det mot utförarens egna eventuella garantier eller mer troligt reklamationsrätten vilket är rejält svårt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Materialgaranti är inte samma sak som en ”total” täthetsgaranti på ett färdigt jobb. Jag har inte koll exakt vad deras garanti täcker men dom skulle vara branschledande utan jämförelse om dom var ens i närheten.E epw skrev:
jag var på Bauhaus, hornbach, samt byggmax idag och ingen hade den vanliga pappen. Alla var självtäck. Jag planerade köpa Mataki på Hornbach men hittade bara självtäck även där. Jag frågade en som jobbar där om det är lika säkert och bra med klistervarianten och fick rekommendationen att använda den då det fungerade lika bra. Det viktiga var att våderna överlappar spikarna och att man börjar nerifrån vid fotplåten.Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Svetsad papp är en ”proffsprodukt” och säljs inte i vanliga handeln.Kalle91 skrev:
jag var på Bauhaus, hornbach, samt byggmax idag och ingen hade den vanliga pappen. Alla var självtäck. Jag planerade köpa Mataki på Hornbach men hittade bara självtäck även där. Jag frågade en som jobbar där om det är lika säkert och bra med klistervarianten och fick rekommendationen att använda den då det fungerade lika bra. Det viktiga var att våderna överlappar spikarna och att man börjar nerifrån vid fotplåten.
Klisterkant kan bevisligen ge ett tillfredsställande ( brist på bättre ord
tack! Ska fundera på dina tips. Trevlig kväll! Mvh KalleRickard. skrev:
Svetsad papp är en ”proffsprodukt” och säljs inte i vanliga handeln.
Klisterkant kan bevisligen ge ett tillfredsställande ( brist på bättre ord) tak med rätt förutsättningar men det är på alla sätt och vis sämre än svetsad papp. Att betala någon flera hundra kr/timme för att montera självtäck är enligt mig väldigt dumt.
Står i samma tankar. Ska lägga ett extra lager papp ovanpå taket inför installation av solceller. Funderar på att lägga klisterpapp själv eller ta in någon som svetsar.
Billigt att lägga själv, men frågan är om kvaliteten blir bra nog. Iofs ett hyggligt underlag under. Tacksam för alla tips.
Billigt att lägga själv, men frågan är om kvaliteten blir bra nog. Iofs ett hyggligt underlag under. Tacksam för alla tips.
snälla människor! lägg inte med klisterkant på låglutande tak . har varit ute hos sååå många konsumenter som gjort det max 1 år sen, det läcker in varje gång vid uppvik och genomföringar . har su ett kyrktorn kan du lägga med klisterkant, stay away annars!
vill någon få skillnaden mer förklarad skicka pm . jag har arbetst med papptak dnart i 30 år . den stora skillnaden är dock att klisterkant inte håller alls tätt vid vattenansamlingar som det ofta är på platta tak, medans svetsad papp är godkänd för att stå under 3cm vatten utan att livslängd förkortas eller täthet äventyras
vill någon få skillnaden mer förklarad skicka pm . jag har arbetst med papptak dnart i 30 år . den stora skillnaden är dock att klisterkant inte håller alls tätt vid vattenansamlingar som det ofta är på platta tak, medans svetsad papp är godkänd för att stå under 3cm vatten utan att livslängd förkortas eller täthet äventyras
intressant!roofius skrev:
snälla människor! lägg inte med klisterkant på låglutande tak . har varit ute hos sååå många konsumenter som gjort det max 1 år sen, det läcker in varje gång vid uppvik och genomföringar . har su ett kyrktorn kan du lägga med klisterkant, stay away annars!
vill någon få skillnaden mer förklarad skicka pm . jag har arbetst med papptak dnart i 30 år . den stora skillnaden är dock att klisterkant inte håller alls tätt vid vattenansamlingar som det ofta är på platta tak, medans svetsad papp är godkänd för att stå under 3cm vatten utan att livslängd förkortas eller täthet äventyras
Men vissa klisterpapp läggs väl så att säga mellan nock och ränna, så att det inte blir några vattensamlingar. Hjälper det?