Kalle91
Hej!

Har en renovering pågång och entreprenören som utför arbetet nämnde att takpapp med klisterkant ska användas. Att den idag ska vara lika säker som den papp som man bränner. Takpappen ska vara till några större kupor där en av dem är för en lägenhet. Har ni några erfarenheter? Rekommendationer?

Gäller alltså ytpappen

Tack!

Kalle
 
E
Ja enligt tillverkaren så är den lika godkänd som svetsad papp. Min erfarenhet är att om det inte är så många genomföringar och hinder så spelar det inte så stor roll. Däremot kräver det en hel del av takläggaren om det är mycket hinder. Är dom erfaren skulle inte jag oroa mig. Dom lämnar väl garanti på jobbet?
 
Kalle91
E epw skrev:
Ja enligt tillverkaren så är den lika godkänd som svetsad papp. Min erfarenhet är att om det inte är så många genomföringar och hinder så spelar det inte så stor roll. Däremot kräver det en hel del av takläggaren om det är mycket hinder. Är dom erfaren skulle inte jag oroa mig. Dom lämnar väl garanti på jobbet?
tack för svar.
ja, det är garanti. Taken är enkla och inga hinder så det är nog rätt safe. Men jag var bara osäker på om den typen av papp ska användas som ytpapp.
 
Rickard.
Klisterkant är för hemmafixare och bör aldrig användas av ett proffs då det är nästan helt utan fördelar, Det är inte billigare och mycket sämre helt enkelt.

Takpapp med klisterkant har mer gemensamt med shingel än med skarvssvetsad papp.
 
Redigerat:
Rickard.
E epw skrev:
Ja enligt tillverkaren så är den lika godkänd som svetsad papp.
Vad menar du med detta?

Många tillverkare ger minst 10år full garanti med full ersättning på svetsad papp medans dom ger ingenting på papp med klisterkant förutom att materialet är ok. Läcker det måste du driva det mot utförarens egna eventuella garantier eller mer troligt reklamationsrätten vilket är rejält svårt.
 
Kalle91
Rickard. Rickard. skrev:
Vad menar du med detta?

Många tillverkare ger minst 10år full garanti med full ersättning på svetsad papp medans dom ger ingenting på papp med klisterkant förutom att materialet är ok. Läcker det måste du driva det mot utförarens egna eventuella garantier eller mer troligt reklamationsrätten vilket är rejält svårt.
Hej Rickard, kan man svetsa den pappen som kommer med klisterkant eller är det en annan typ av papp som används?
 
Rickard.
Kalle91 Kalle91 skrev:
kan man svetsa den pappen som kommer med klisterkant eller är det en annan typ av papp som används?
Det är en annan sort.

Vill du googla och läsa lite heter Mataki:s (en av Sveriges största) unotech i svetsvariant och självtäck med klisterkant. Du hittar motsvarande produkter hos alla stora tillverkare.
 
Redigerat:
E
Rickard. Rickard. skrev:
Vad menar du med detta?

Många tillverkare ger minst 10år full garanti med full ersättning på svetsad papp medans dom ger ingenting på papp med klisterkant förutom att materialet är ok. Läcker det måste du driva det mot utförarens egna eventuella garantier eller mer troligt reklamationsrätten vilket är rejält svårt.
Top tite lämnar 10 års garanti på sin papp och behöver inte svetsas. Godkänd ner till 3 grader och används av vissa hustillverkare idag. Jag hade själv önskat en svetsad papp men det är orelevant i sammanhanget.
 
Rickard.
E epw skrev:
Top tite lämnar 10 års garanti på sin papp och behöver inte svetsas. Godkänd ner till 3 grader och används av vissa hustillverkare idag. Jag hade själv önskat en svetsad papp men det är orelevant i sammanhanget.
Materialgaranti är inte samma sak som en ”total” täthetsgaranti på ett färdigt jobb. Jag har inte koll exakt vad deras garanti täcker men dom skulle vara branschledande utan jämförelse om dom var ens i närheten.
 
Kalle91
Rickard. Rickard. skrev:
Det är en annan sort.

Vill du googla och läsa lite heter Mataki:s (en av Sveriges största) unotech i svetsvariant och självtäck med klisterkant. Du hittar motsvarande produkter hos alla stora tillverkare.
jag var på Bauhaus, hornbach, samt byggmax idag och ingen hade den vanliga pappen. Alla var självtäck. Jag planerade köpa Mataki på Hornbach men hittade bara självtäck även där. Jag frågade en som jobbar där om det är lika säkert och bra med klistervarianten och fick rekommendationen att använda den då det fungerade lika bra. Det viktiga var att våderna överlappar spikarna och att man börjar nerifrån vid fotplåten.
 
Rickard.
Kalle91 Kalle91 skrev:
jag var på Bauhaus, hornbach, samt byggmax idag och ingen hade den vanliga pappen. Alla var självtäck. Jag planerade köpa Mataki på Hornbach men hittade bara självtäck även där. Jag frågade en som jobbar där om det är lika säkert och bra med klistervarianten och fick rekommendationen att använda den då det fungerade lika bra. Det viktiga var att våderna överlappar spikarna och att man börjar nerifrån vid fotplåten.
Svetsad papp är en ”proffsprodukt” och säljs inte i vanliga handeln.

Klisterkant kan bevisligen ge ett tillfredsställande ( brist på bättre ord ;)) tak med rätt förutsättningar men det är på alla sätt och vis sämre än svetsad papp. Att betala någon flera hundra kr/timme för att montera självtäck är enligt mig väldigt dumt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Kalle91
Rickard. Rickard. skrev:
Svetsad papp är en ”proffsprodukt” och säljs inte i vanliga handeln.

Klisterkant kan bevisligen ge ett tillfredsställande ( brist på bättre ord ;)) tak med rätt förutsättningar men det är på alla sätt och vis sämre än svetsad papp. Att betala någon flera hundra kr/timme för att montera självtäck är enligt mig väldigt dumt.
tack! Ska fundera på dina tips. Trevlig kväll! Mvh Kalle
 
Står i samma tankar. Ska lägga ett extra lager papp ovanpå taket inför installation av solceller. Funderar på att lägga klisterpapp själv eller ta in någon som svetsar.
Billigt att lägga själv, men frågan är om kvaliteten blir bra nog. Iofs ett hyggligt underlag under. Tacksam för alla tips.
 
snälla människor! lägg inte med klisterkant på låglutande tak . har varit ute hos sååå många konsumenter som gjort det max 1 år sen, det läcker in varje gång vid uppvik och genomföringar . har su ett kyrktorn kan du lägga med klisterkant, stay away annars!

vill någon få skillnaden mer förklarad skicka pm . jag har arbetst med papptak dnart i 30 år . den stora skillnaden är dock att klisterkant inte håller alls tätt vid vattenansamlingar som det ofta är på platta tak, medans svetsad papp är godkänd för att stå under 3cm vatten utan att livslängd förkortas eller täthet äventyras
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
roofius roofius skrev:
snälla människor! lägg inte med klisterkant på låglutande tak . har varit ute hos sååå många konsumenter som gjort det max 1 år sen, det läcker in varje gång vid uppvik och genomföringar . har su ett kyrktorn kan du lägga med klisterkant, stay away annars!

vill någon få skillnaden mer förklarad skicka pm . jag har arbetst med papptak dnart i 30 år . den stora skillnaden är dock att klisterkant inte håller alls tätt vid vattenansamlingar som det ofta är på platta tak, medans svetsad papp är godkänd för att stå under 3cm vatten utan att livslängd förkortas eller täthet äventyras
intressant!
Men vissa klisterpapp läggs väl så att säga mellan nock och ränna, så att det inte blir några vattensamlingar. Hjälper det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.