Hur bör man avsluta underlagspappen mot vindskivorna? Den är spikad mot trekantslisten men... Ska man gå upp och fästa den under vattbrädan eller bara låta pappen ligga löst mot vindskivorna?

Min ligger "bara" uppvikt mot vindskivan, jag satte några sporadiska pappspik med ~25 cm mellanrum som fäste.

Som jag skrivit i en annan tråd hittade jag många olika varianter på detta när jag skulle lägga papp på mitt tak. Jag valde den variant som rekommenderas av Mataki dvs. dra upp pappen över vindskivan och vik ner den på utsidan. Spika, med pappspik, sen cc60mm på vindskivans ovansida och cc200mm (tror jag det var, står på emballaget till papprullarna) på utsidan. Framförallt valde jag detta sätt för at mitt tak skulle stå ett tag innan jag skulle på med plåten och jag var lite orolig att vinden skulle skada pappen om den inte satt fast ordentligt. Står dock fast vid att detta verkar vara ett av de områden där man kan fråga 10 experter och få 11 svar...

/Maxen

Ok tack för tipset. Jag kommer dock troligen inte sätta på nån plåt så jag får väl nöja mig med att spika den ovanpå vindskivan och sen skära av den så den inte kommer fram under vattbrädan.

Inser att jag uttryckte mig lite otydligt. När jag beskrev att jag vek ner pappen på utsidan av vindskivan menar jag på den inre/lägre av de ttvå vindskivorna jag har. Sedan "låser" den yttre/högre vindskivan pappen ytterligare när den spikas fast och ingen papp blir synlig från utsidan. Har man bara en vindskiva antar jag att man inte ska vika ner pappen på utsidan eftersom den då kommer synas.

/Maxen

Jag la min papp över trekantslisten och spikade den på utsidan.

Samma här. Mest för att skydda innan vindskivorna kommer upp...

Spikar och limmar över trekantsläktens utsida innan vindskivorna sätts upp och låter pappen gå ner över råspontens ändar.

/Kent

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.