K
Behöver byta tak på huset och försöker förstå skillnaden mellan underlagsduk och underlagspapp - och således vilken man bör välja.

Har kollat på många olika, men som exempel jämför jag TECCAs T-Tak Domo vs Evo vs. YAP2200.
Domo och Evo är underlagsdukar medans YAP2200 är underlagspapp.
Domo har mineral/glasfiberstomme medans Evo och YAP2200 har polyesterstomme.
Domo och Evo är 25m rullar som täcker 22,5m2, medans YAP2200 är 10m rulle som täcker 9,2m2.
Domo väger ca 1/3 och Evo väger ca 1/4 av vad YAP2200 väger.
Priset är i princip detsamma per kvm.
Moteringsanvisningarna är i stor sett lika.

För arbetets skulle så är väl Domo eller Evo att föredra, med lägre vikt och större täckning per rulle.
Det viktigaste tycker jag ändå är hållbarheten och det har jag extremt svårt att bedömma utifrån specifikationer.
Blir inte klok på vad man bör välja, erfarenheter och tips mottages tacksamt!

Enkelt sadeltak utan vinklar och annat strul, endast två genomföringar i form av skorsten och avloppsluftning.
Råspont i god kondition, och vi avser lägga enkla Benders 2-kupiga betongpannor. Taklutningen är 27 grader. Vinden är oinredd och ej uppvärmd, med ventilation i takfötter och gavelspetsar.

Rickard.
Lite förenklat så byter man ut mängd asfalt mot kvalité på en underlagsduk jämför med papp vilket gör dom enklare att arbeta med. Vad som är bäst i längden vet jag inte men underlagsduk är inte direkt nytt och oprövat längre.

Personligen ser jag ingen vits att gå lägre än 700g asfalt/m2 då vikten blir försumbar och priset brukar vara samma och mer asfalt av samma kvalité är såklart alltid bättre.

Ska tilläggas att jag aldrig jobbat med glasfiber utan det är då 700g/m2 och polyesterstomme, glasfiber är troligtvis lite mindre flexibelt mem jag kan inte svara på om det spelar någon roll.

Redigerat:
  • Gilla
Mr Dahl och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.