Jag ska byta ut ett tak på ett gammalt torp (finns en projekttråd) och funderar om det är ok att använda underlagsduk istället för underlagspapp under gammalt lertaktegel. Det känns lättare eftersom duken är bredare och kommer i längre längder som skulle innebära mindre spill för mig. Jag kan dessutom klamra istället för att spika vilket känns lättare.

Min enda tvekan är att man verkar rekommenderar duken endast under tätare täckning som plåt eller tättegel. Är det problem att använda duk under gammalt taktegel tror ni?

Rickard.
Finns en bättre duk som skulle fungera i ditt fall men den kostar därefter. Den heter nästan alltid något med "steel" (haloten steel, flexisteel, ud1 steel osv osv.) och grymt bra.

Man bör inte snåla på underlaget om man väljer att återanvända pannor, man kan t o m titta på en billigare ytpapp om pannorna man vill använda inte är att lita på ;)

Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Finns en bättre duk som skulle fungera i ditt fall men den kostar därefter. Den heter nästan alltid något med "steel" (haloten steel, flexisteel, ud1 steel osv osv.) och grymt bra.

Man bör inte snåla på underlaget om man väljer att återanvända pannor, man kan t o m titta på en billigare ytpapp om pannorna man vill använda inte är att lita på ;)
Tack, ska kolla på den.

Någon annan med input eller lite billigare alternativ?

Äh du får nästan bättre resultat med underlagspapp anser jag . Har du räknat på om de verkligen är värt stt återanvända teglet? Kostar tid att bära ner o upp i jämförelse med att kasta ner i conteiner och ta upp nytt med kran . Tegel i sig är ju inte så dyrt?

roofius roofius skrev:
Äh du får nästan bättre resultat med underlagspapp anser jag . Har du räknat på om de verkligen är värt stt återanvända teglet? Kostar tid att bära ner o upp i jämförelse med att kasta ner i conteiner och ta upp nytt med kran . Tegel i sig är ju inte så dyrt?
Vi återanvänder inte teglet utan byter gammalt 1-kupigt mot gammalt 2-kupigt tegel då jag hoppas att det blir tätare. Vet inte om du såg bilderna men huset är ju inte högt och pannorna jag köpt ligger redan på pall som antagligen lyfts upp med traktor så tid förlorar vi nog inte förutom tiden att hämta det 2-kupiga teglet. Men visst svider det att betala 3000:- för underlagsduken och sen 650:- för det 2-kupiga teglet.

Rickard.
Kör på papp då, en yap 2200 innehåller mer än 3 gånger så mycket asfalt som en lättduk.

Både yap 2200 (billigare) och yep 2500 (bättre) går bra att klammra fast helt dolt sålänge man är noga med att limma kortskarvar och är snabb med ströläkten så det inte blåser bort (lika viktigt när man använder duk) Varför det står att man inte får klammra dessa är för att det står spik och bara spik i AMA:n.

Redigerat:
Är det falsat eller ofalsat tegel?

Rickard.
Finns det falsat tvåkupiga lertegelpannor?

Rickard. Rickard.ag skrev:
Finns det falsat tvåkupiga lertegelpannor?
Ja, wienerberger har.
Dessutom vet vi att det är gamla pannor som ska läggas så då måste man känna till alla modeller som alla tegelfabriker någonsin tillverkat.
Känns inte omöjligt att det någon gång, någonstans producerats en tvåkupig tegelpanna med fals.

H Hästängsudd skrev:
Är det falsat eller ofalsat tegel?
Vet inte vad du menar med falsat men det är vanligt 2-kupigt som man brukar se på ekonomibyggnader. Det är helt klart så att det kommer att bli dwlvis otätt, iaf vid blåst.

Det blev haloten steel duk efter tips här och bygghandeln höll med (frågade en anställd med lång erfarenhet). Inte uppe än men hann ta ned de gamla pannorna på halva taket idag iaf.

Hur blev det?

Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Hur blev det?
Det blev bra. Helt klart lite bökigare att jobba med då den är tjock men känns betryggande att det kommer att hålla länge. Jämförde med den papp som jag använde på garaget tidigare och den kändes som tapeter i tjickleken medan haloten steel är kanske 3 mm tjock. Hade inte varit kul att hantera på ett brant tak då rullarna är rejält tunga men detta var ett litet tak med inte så stor lutning så fungerade bra.

Rickard.
M Marsman80 skrev:
Det blev bra. Helt klart lite bökigare att jobba med då den är tjock.
Haloten steel väger mindre per m2 än all underlagspapp på marknaden, den är bara bredare :D. Numret som står efter beteckningen är vikt i gram per m2. Steel har 1800 medans sämsta pappen har 2000.

Den papp jag jobbar med mest är 5500 :p

• Gilla
Barunder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.