3 800 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Underlag till sandstensplattor
Ska lägga ca 20 kvm oregelbundna sandstensplattor (kvartsit). Tjocklek 25-35 mm. Det ligger ett 20-30 cm tjockt lager fint grus ca 0-4 där sedan 20 år.
Frågan är om det är OK att lägga plattorna direkt på gruset? Eller är det bästa att ha makadam underst och bara ett tunnare lager grus över? Gruset är ju inte dränerande utan behåller fukt, men plattorna fryser ju å andra sidan inte sönder av det. Men kanske behåller de fukt onödigt länge och blir inte lika sköna att gå på?
Jag gräver helst inte bort en massa grus för att fylla makadam och sedan på med grus igen - om jag slipper.
Plattorna ska fogas med stenmjöl.
Frågan är om det är OK att lägga plattorna direkt på gruset? Eller är det bästa att ha makadam underst och bara ett tunnare lager grus över? Gruset är ju inte dränerande utan behåller fukt, men plattorna fryser ju å andra sidan inte sönder av det. Men kanske behåller de fukt onödigt länge och blir inte lika sköna att gå på?
Jag gräver helst inte bort en massa grus för att fylla makadam och sedan på med grus igen - om jag slipper.
Plattorna ska fogas med stenmjöl.
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Ovanligt mycket finmaterial, blir skönt att lägga i. Om du kan skapa ett bra fall med en hyfsat jämn avrinningsyta, så ska det nog gå utmärkt, har för mig att sandsten har en tendens att erodera och spricka lite oavsett vad du lägger det i.
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Fel av mig, jag tänkte på ölandskalksten apropå erosion.
Klicka här för att svara