Hej!
Fråga kort och gått:

Vilket underlag skickade ni in till byggaren för att få en offert?
Planritning och fasadritningar såklart, men också konstruktionsritningar, situationsplan etc?

Vi är mitt i att planera ett husbygge och det är en enda röra av planering i huvudet.

Vi har en byggare vi gärna vill bygga med, men som vår budget ser ut så kommer vi troligtvis inte ha råd med mer än att få hjälp med att färdigställa skalet ( tak, vägg, grund etc) för att sedan göra det vi själv kan på insidan.

Jag ritar huset själv, och skulle vilja få iväg skisserna för att få en offert på jobbet och också diskutera med byggaren om vi kanske har råd med platta på mark istället för plint etc. Innan vi skickar in bygglovet.
Men jag skall anlita hjälp med att göra konstruktionsskisser, frågan är om jag måste göra detta innan jag kan få en offert av byggaren?

Vill ju helst lägga pengarna på konstruktionsskisser när jag vet exakt hur huset skall byggas.

ja, nu hör ju. lite rörigt men uppskattar råd!

// Linda

Du behöver inte göra detta för att få en offert. Dock behöver det ju framgå vem som ska ta fram detta underlaget sedan när det väl behövs. För ska det ingå i byggarens åtaganden kommer han lägga en post i kalkylen för detta.

H huggan skrev:
Du behöver inte göra detta för att få en offert. Dock behöver det ju framgå vem som ska ta fram detta underlaget sedan när det väl behövs. För ska det ingå i byggarens åtaganden kommer han lägga en post i kalkylen för detta.
Blir det inte svårt att få en rättvisande offert avseende byggandet om man inte ännu vet hur huset ska byggas? Om man inte har någon konstruktionsritning, vad utgår byggaren då från vid framtagandet av offerten? Eller tar man istället fram konstruktionsritningar efter offerten baserat på det som byggaren rekommenderar? (Helt ärlig fråga pga. bristande erfarenhet - står strax inför liknande problem själv.)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
S SL85 skrev:
Blir det inte svårt att få en rättvisande offert avseende byggandet om man inte ännu vet hur huset ska byggas? Om man inte har någon konstruktionsritning, vad utgår byggaren då från vid framtagandet av offerten? Eller tar man istället fram konstruktionsritningar efter offerten baserat på det som byggaren rekommenderar? (Helt ärlig fråga pga. bristande erfarenhet - står strax inför liknande problem själv.)
Anledningen till att man inte tar fram specifika lösningar är att entreprenören själv får välja hur man löser uppgiften, vanliga villor spelar inte så stor roll då det är väldigt små skillnader men när entreprenören får välja lösningar själv väljer dom oftast det dom är bäst på och vilket oftast ger ett bättre pris.

Dessutom gör entreprenören inte handlingarna i offertskedet utan använder antingen kalkylprogram eller sin erfarenhet för att beräkna kostnaderna om han väl får jobbet och lägger till detta till byggkostnaden.

• Gilla
SL85
  • Laddar…
H huggan skrev:
Anledningen till att man inte tar fram specifika lösningar är att entreprenören själv får välja hur man löser uppgiften, vanliga villor spelar inte så stor roll då det är väldigt små skillnader men när entreprenören får välja lösningar själv väljer dom oftast det dom är bäst på och vilket oftast ger ett bättre pris.

Dessutom gör entreprenören inte handlingarna i offertskedet utan använder antingen kalkylprogram eller sin erfarenhet för att beräkna kostnaderna om han väl får jobbet och lägger till detta till byggkostnaden.
Jag förstår, det låter ju oerhört logiskt :) Tack för att du pallar förklara!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.