Hej,
Vi skall bygga ett utegym i vår trädgård och grävaren är på plats. Jag undrar hur jag skall göra med underlaget. Räcker det att dra av gräset, på med markduk och sedan typ bark? Eller måste jag ta bort all matjord, på med bärlager och sedan bark?

Jag skall gjuta ner plintjärn för utrustningen.

Är det bark man brukar se i de kommunala utegymmen eller är det någon annan typ av special-flis?

Åsa Lund
Min syster har gräsmatta under.
På kommunala gym funkar inte det pga slitage, men hemma funkar det kanon.

Flis är nog vanligare då det håller bättre. Samtidigt är nytt flis lite vasst i början (vad jag har hört). Fördelen med bark är att den är mjuk direkt och är lätt att få tag på. Jag körde bark runt studsmattan av ovanstående anledning.

Tack för svar. Det blir gräs under istället. Lätt att underhålla och risken för att luka ogräs är liten.

Det beror väl lite på vilken typ av övningar du tänkt göra. Är det styrkelyft-inspirerat med marklyft och benböj eller lite mer olympiska kombinationer så vill man ha väldigt stabilt underlag. Hellre stenplattor eller annat hårt underlag då. Flis, bark och liknande blir för vingligt för den typen av övningar

Ja, gräs blir bra för merparten av utegyms-delarna. Som sagt, ska du ha en yta för skivstång så bör du ha ett rejält fast underlag där, typ större stenplattor. Det är ju inte *fel* att göra ett riktigt underlag för dem, men så länge de är rimligt stora så märker du ju så fort nån rör sig och då är det bara att justera den.
Om du ska göra någon mer gymnastisk övning som du vill ha ett mjukare underlag, ta en tjock madrass. Den dämpar betydligt bättre än flis/bark. Till skillnad från de kommunala utegymen kan du ju ta undan utrustningen när du är klar, så det behöver inte klara åratal i regn och snö.

Tänkte bygga en stocklyft, en sit-up ramp, pull-up bar och en för triseps. Jag skall gjuta ner allt och sen bygger jag en plattform framför stocklyften man kan stå på. Tanken med flis/bark var mest för att avgränsa ytan så den inte är en del av gräsmattan, men sambon övertalade mig i sista stund att ha gräsmatta.

P Pistol skrev:
Tänkte bygga en stocklyft, en sit-up ramp, pull-up bar och en för triseps. Jag skall gjuta ner allt och sen bygger jag en plattform framför stocklyften man kan stå på. Tanken med flis/bark var mest för att avgränsa ytan så den inte är en del av gräsmattan, men sambon övertalade mig i sista stund att ha gräsmatta.
Ja, det där låter onödigt att avgränsa. För då blir det mycket lättare att sätta in nästa del och sakta men säkert ta över resten av gräsmattan. :D

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, det där låter onödigt att avgränsa. För då blir det mycket lättare att sätta in nästa del och sakta men säkert ta över resten av gräsmattan. :D
Precis :D

Åsa Lund
Syrran har sitt gym som en del av gräsmattan och är mycket nöjd. "Ernst" klarar till och med av att klippa runt stolparna.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Syrran har sitt gym som en del av gräsmattan och är mycket nöjd. "Ernst" klarar till och med av att klippa runt stolparna.
Då råder det inga tvivel. Vi kör på gräsmatta under :D

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.