Tänker byta ut de gamla trallrutorna som ligger på vår uteplats mot marksten (Benders Metro 210x140). Under trallrutorna är det i dag ett lager med sand, ca 30 cm djupt. Tror ni att det går att använda den befintliga sanden som bärlager?
Tänker att man gräver upp 10 cm eller så, lägger markduk och sedan fyller tillbaka med denna sand och/eller sättsand. Eller behöver jag gräva upp all sand och fylla upp med grus istället innan markduken?
Tänker att man gräver upp 10 cm eller så, lägger markduk och sedan fyller tillbaka med denna sand och/eller sättsand. Eller behöver jag gräva upp all sand och fylla upp med grus istället innan markduken?
Använd den grund som är. jämna av ordentligt. Innan du lägger dit en platta så strör du ut ett jämt lager med cement, som ska gå in under varje platta ca 5 cm.Cementen kommer att brinna till i kontakt med markfukten ( kallas torrbruk som blandas fuktigt ) Finns ingen myra i världen som då kan komma under och bygga sig ett fint bo. Går även att blanda riktig finsand med cement och sopa ner i fogarna och blir då ytterligare en svårforserad dörr för myror och ogräs.
Edit, I ytteränadarna ska det minst vara ca 10 cm djupt med cementblandning, så myror inte kan gräva sig under.
Edit, I ytteränadarna ska det minst vara ca 10 cm djupt med cementblandning, så myror inte kan gräva sig under.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Så då lägger man markduk på den befintliga sanden, fyller upp med stenflis och lägger stenarna i det. Och avslutar med att lägga fogsand i skarvarna mellan stenarna?pacman42 skrev:
Aha, förslaget med cement har jag inte sett tidigare, men det borde ju hålla borta de mest ambitiösa myrorna.J jonaserik skrev:Använd den grund som är. jämna av ordentligt. Innan du lägger dit en platta så strör du ut ett jämt lager med cement, som ska gå in under varje platta ca 5 cm.Cementen kommer att brinna till i kontakt med markfukten ( kallas torrbruk som blandas fuktigt ) Finns ingen myra i världen som då kan komma under och bygga sig ett fint bo. Går även att blanda riktig finsand med cement och sopa ner i fogarna och blir då ytterligare en svårforserad dörr för myror och ogräs.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden