6 656 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Inför flytspackling, underlag samt ojämn råspont. Hur gör man?
Hej,
Jag har tänkt lägga in golvvärme och klinkers i min hall som är 8m² stor men frågor runt underlaget har kommit upp då jag står i startgroparna inför projektet.
Som man ser på bilden så är det spontat trägolv över hela ytan i hallen, som består delvis (ca 3m²) av en tillbyggnad. Huset är från -36 och utbyggnaden mot ytterdörren är ifrån 60-talet.
Från där bilden är tagen så ligger snöret på en höjd av 46mm från golvet,
och halvvägs mot ytterdörren (200cm) där tumstocken står så mäter tråden 6 mm över golvet. Vid ytterdörren så sjunker golvet igen ner till 30mm, jag har alltså en ås i mitten av hallen.
Hur gör man på enklast sätt för att få så låg total bygghöjd som möjligt?
Jag har ju tänkt att använda fiberförstärkt flytspackel och armeringsnät.Räcker det för råspont eller MÅSTE man ha golvgips emellan, tänker på rörelser och sprickor?
Vore skönt att slippa de där extra 13mm som golvgipsen bygger.
Tacksam för svar,
Johan

Jag har tänkt lägga in golvvärme och klinkers i min hall som är 8m² stor men frågor runt underlaget har kommit upp då jag står i startgroparna inför projektet.
Som man ser på bilden så är det spontat trägolv över hela ytan i hallen, som består delvis (ca 3m²) av en tillbyggnad. Huset är från -36 och utbyggnaden mot ytterdörren är ifrån 60-talet.
Från där bilden är tagen så ligger snöret på en höjd av 46mm från golvet,
och halvvägs mot ytterdörren (200cm) där tumstocken står så mäter tråden 6 mm över golvet. Vid ytterdörren så sjunker golvet igen ner till 30mm, jag har alltså en ås i mitten av hallen.
Hur gör man på enklast sätt för att få så låg total bygghöjd som möjligt?
Jag har ju tänkt att använda fiberförstärkt flytspackel och armeringsnät.Räcker det för råspont eller MÅSTE man ha golvgips emellan, tänker på rörelser och sprickor?
Vore skönt att slippa de där extra 13mm som golvgipsen bygger.
Tacksam för svar,
Johan
Jag håller på med ett liknande projekt.
Jag river befintligt trägolv
Jag kommer att limma o skruva dit en regel 22mm under befintlig överkant på dagens reglar.
Jag kommer att kortla upp mellan nya golvreglarna.
Jag kommer att lägga golvspån mellan orginal golvreglarna men på kortlingarna och den limmade regeln.
Sedan blir det antingen flytspackel eller golvgips ovanpå golvspån och golvreglar.
Räknar med att få en stabil grund för Kinkers och jag spar in 22mm i höjd.
Jag river befintligt trägolv
Jag kommer att limma o skruva dit en regel 22mm under befintlig överkant på dagens reglar.
Jag kommer att kortla upp mellan nya golvreglarna.
Jag kommer att lägga golvspån mellan orginal golvreglarna men på kortlingarna och den limmade regeln.
Sedan blir det antingen flytspackel eller golvgips ovanpå golvspån och golvreglar.
Räknar med att få en stabil grund för Kinkers och jag spar in 22mm i höjd.
Jo det är sådant jag har tänkt använda. Anledningen till att jag ställer frågan är att det skulle bli ca 55mm spackelhöjd just vid dalarna om man säger att det grundaste stället ska täckas med 15mm spackel. Så det blir nog både dyrt och jag får ett högt golv med den metoden, jag vill helst att det ska vara tvärtom
Nimajneb: Ja så kan man ju göra, men jag eftersöker gärna ett enklare alt. i första hand. Tex hyra en golvslip o dra av själva åsen där den värsta lutningen finns (ca1½m²). Skulle det funka? Men som backup-plan kan ditt förslag bli aktuellt och då funderar jag för nyfikenhetsskull om du sätter en ny regel på båda sidor om de gamla och skråar åt båda håll, eller drar du ena sidan på kortlingen mot den gamla och andra sidan mot den nya? Förstår du hur jag menar?
Nimajneb: Ja så kan man ju göra, men jag eftersöker gärna ett enklare alt. i första hand. Tex hyra en golvslip o dra av själva åsen där den värsta lutningen finns (ca1½m²). Skulle det funka? Men som backup-plan kan ditt förslag bli aktuellt och då funderar jag för nyfikenhetsskull om du sätter en ny regel på båda sidor om de gamla och skråar åt båda håll, eller drar du ena sidan på kortlingen mot den gamla och andra sidan mot den nya? Förstår du hur jag menar?
Räkna med att planken är 28mm med sponten på mitten av dessa - Drar du mer än hälften så kommer du ju i scenariot att sponten riskerar att försvinna och flytspacklet rinner således ned mellan planken. Du får dessutom sämre bärighet vilket i sig inte bådar gott för flytspackel.
Jag håller faktiskt med Nimajneb på denna - Riv ut planken och se vad tusan som är under och vart det har satt sig. Korta om och lägga gips/spån är ingen dum ide för att få ned golvets höjd. Som det är nu får du ju en ganska stadig tröskel..
Jag håller faktiskt med Nimajneb på denna - Riv ut planken och se vad tusan som är under och vart det har satt sig. Korta om och lägga gips/spån är ingen dum ide för att få ned golvets höjd. Som det är nu får du ju en ganska stadig tröskel..
Jag har helgen börjat bryta upp golvet i dom första facken och har sett att golvet är upplavat på vissa balkar med mellanlägg, allt mellan 5 och 35 mm. Detta gör att jag får hitta en lösning för varje enskilt fack. Tom så att på vissa bjälkar kommer spånskivan att ligga över balken och även med mellanlägg.
Även om det är ett rent legojobb så ska ju bitarna tillverkas så kap/ger, bordssåg och sänksåg lär komma till nytta.
Även om det är ett rent legojobb så ska ju bitarna tillverkas så kap/ger, bordssåg och sänksåg lär komma till nytta.
Ser absolut fördelen med det tips jag fått, man sänker golvet och får en säkrare konstruktion. Det kanske får bli så då, lär bara bekanta mig med tanken att tidsplanen spricker och plånkan får öppna sig lite mer.
Ang. sänkningen, vad räcker det med för reglar man skruvar upp mot de gamla för att hålla upp skivorna?
Skråskruvar/spikar man kortlingarna mot reglarna eller använder man beslag?
Ang. sänkningen, vad räcker det med för reglar man skruvar upp mot de gamla för att hålla upp skivorna?
Skråskruvar/spikar man kortlingarna mot reglarna eller använder man beslag?
Huvudsyftet med kortlingarna enligt mig är att styva upp golvspånet och inte vara bärande. Därför funderar jag på att enbart fästa dom i golvbalkarna med 65mm GA16 dyckert. På så sätt så kan jag garantera att dom hamnar på exakt rätt höjd samt att dom kan flexa lite så att när jag limmar o skruvar så kommer dom hamna perfekt dikt an mot spånet.
Jag funderar på att köra 70mm reglar både som kortlingar och som stöd för golvspånet.
Om någon tycker jag är ute o cyklar så hojta till helst innan jag börjar denna delen av projektet.
Jag funderar på att köra 70mm reglar både som kortlingar och som stöd för golvspånet.
Om någon tycker jag är ute o cyklar så hojta till helst innan jag börjar denna delen av projektet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden